Hlavní obsah

Trh v červenci: Nedostatek komponent se začíná projevovat

Foto: Škoda Auto

Výrobní linky jedou, ale řada vozů je po vyrobení odstavena a čeká na zbývající díly

Tisková zpráva Svazu dovozců automobilů (SDA) za červenec uvádí, že první měsíc letních prázdnin zaznamenal pokles ve všech sledovaných kategoriích. Jde taky o první měsíc, v němž došlo k meziročnímu poklesu v registracích nových osobních aut oproti loňskému roku. Není to ovšem tím, že by lidé upřednostňovali dovolené před nákupem vozu.

Článek

18 405 nových osobních aut. Tento počet červencových registrací je nejslabší od roku 2014 a zároveň jde o první měsíc letošního roku, který je slabší než stejný měsíc pandemického roku 2020. Konkrétně jde o pokles o 7 %. Budeme-li však letošek srovnávat spíš s předloňským rokem 2019, už je to pokles o 15,6 %.

Čím to? Podle SDA se na trhu začal definitivně projevovat nedostatek komponent pro výrobu automobilů, jenž vyústil v opožděné dodávky hotových aut. O „nedostatku čipů“ slýcháme již několikátým měsícem, vedle čipů se ale automobilový průmysl potýká ještě s nedostatkem dalších komponent – konkrétně třeba chybí některé typy izolačních materiálů. Řada automobilek tak musela nějakým způsobem omezit výrobu či dodávky hotových automobilů a právě to se nyní podepisuje na sníženém počtu registrací.

Foto: SDA

Registrace osobních automobilů

Z pohledu složení registrovaných aut se nic zásadního nezměnilo. S podílem 35,27 % stále vede za dosavadní období letošního roku tuzemská Škoda, za ní je Hyundai, Volkswagen, Toyota, Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Ford, Seat a deset nejregistrovanějších značek uzavírá Dacia. Tomu odpovídá i složení modelů, kde v první desítce uzmula Škoda hned sedm pozic.

Nejčastěji se registrují nová auta s benzinovými motory, těch je 67,49 %. Opět lehce poklesl podíl naftových vozů, a to na 25,82 %, na druhé straně se stále zvyšuje podíl aut s alternativním pohonem. Jejich počet v období od ledna do července vzrostl téměř o dvojnásobek na 16 037 vozů, kdežto loni to bylo 8 224 kusů. Pomaličku se zvyšuje taky podíl registrovaných elektromobilů, byť stále se jedná o minimální počty (od začátku roku 1 426 vozů). SDA uvádí, že se Česko řadí mezi země EU s nejnižším počtem registrovaných elektrických aut.

Poměr firemních a soukromých registrací se stále už od začátku pandemie drží nadprůměrně silně ve prospěch firem – ty registrují 77 % všech nových osobáků.

Stejně jako u osobních aut, zaznamenala po dlouhé době slabší měsíc taky kategorie L – tedy motocykly, skútry, čtyřkolky a tříkolky. Za červenec se registrovalo 2 396 kusů, což je méně než loni (2 589 kusů) a o kousek méně než za rok 2019 (2 503 kusů). Pokud se však podíváme na výsledky od ledna, má letošní rok velmi slušně našlápnuto – je o 8,7 % lepší než loňský rok, který byl navzdory pandemii rekordní.

Foto: SDA

Registrace motocyklů

Nejoblíbenější značkou v kategorii L je dlouhodobě Honda s podílem 18,9 %. Následuje Yamaha, CF Moto, BMW, Piaggio, KTM, Kentoya, Hecht, Kawasaki a Linhai. Nejvíce strojů se registruje ve třídě do 125 cm3, což jsou převážně malé skútry do města, které je možné řídit s řidičským oprávněním B. Na druhou stranu si špatně nevedou ani ostatní objemové kategorie – koneckonců ta nejvyšší 800+ cm3 má sama o sobě podíl 18,82 %.

Načítám