Článek
18 405 nových osobních aut. Tento počet červencových registrací je nejslabší od roku 2014 a zároveň jde o první měsíc letošního roku, který je slabší než stejný měsíc pandemického roku 2020. Konkrétně jde o pokles o 7 %. Budeme-li však letošek srovnávat spíš s předloňským rokem 2019, už je to pokles o 15,6 %.
Čím to? Podle SDA se na trhu začal definitivně projevovat nedostatek komponent pro výrobu automobilů, jenž vyústil v opožděné dodávky hotových aut. O „nedostatku čipů“ slýcháme již několikátým měsícem, vedle čipů se ale automobilový průmysl potýká ještě s nedostatkem dalších komponent – konkrétně třeba chybí některé typy izolačních materiálů. Řada automobilek tak musela nějakým způsobem omezit výrobu či dodávky hotových automobilů a právě to se nyní podepisuje na sníženém počtu registrací.
Z pohledu složení registrovaných aut se nic zásadního nezměnilo. S podílem 35,27 % stále vede za dosavadní období letošního roku tuzemská Škoda, za ní je Hyundai, Volkswagen, Toyota, Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Ford, Seat a deset nejregistrovanějších značek uzavírá Dacia. Tomu odpovídá i složení modelů, kde v první desítce uzmula Škoda hned sedm pozic.
Nejčastěji se registrují nová auta s benzinovými motory, těch je 67,49 %. Opět lehce poklesl podíl naftových vozů, a to na 25,82 %, na druhé straně se stále zvyšuje podíl aut s alternativním pohonem. Jejich počet v období od ledna do července vzrostl téměř o dvojnásobek na 16 037 vozů, kdežto loni to bylo 8 224 kusů. Pomaličku se zvyšuje taky podíl registrovaných elektromobilů, byť stále se jedná o minimální počty (od začátku roku 1 426 vozů). SDA uvádí, že se Česko řadí mezi země EU s nejnižším počtem registrovaných elektrických aut.
Poměr firemních a soukromých registrací se stále už od začátku pandemie drží nadprůměrně silně ve prospěch firem – ty registrují 77 % všech nových osobáků.
Stejně jako u osobních aut, zaznamenala po dlouhé době slabší měsíc taky kategorie L – tedy motocykly, skútry, čtyřkolky a tříkolky. Za červenec se registrovalo 2 396 kusů, což je méně než loni (2 589 kusů) a o kousek méně než za rok 2019 (2 503 kusů). Pokud se však podíváme na výsledky od ledna, má letošní rok velmi slušně našlápnuto – je o 8,7 % lepší než loňský rok, který byl navzdory pandemii rekordní.
Nejoblíbenější značkou v kategorii L je dlouhodobě Honda s podílem 18,9 %. Následuje Yamaha, CF Moto, BMW, Piaggio, KTM, Kentoya, Hecht, Kawasaki a Linhai. Nejvíce strojů se registruje ve třídě do 125 cm3, což jsou převážně malé skútry do města, které je možné řídit s řidičským oprávněním B. Na druhou stranu si špatně nevedou ani ostatní objemové kategorie – koneckonců ta nejvyšší 800+ cm3 má sama o sobě podíl 18,82 %.