Článek
Uplynulý červenec by se dal shrnout jedním tvrzením – trh s osobními auty se po první vlně pandemie rovná, ale jde to pomalu. Po březnu, dubnu a květnu, kdy byl propad největší, následoval pořád dost „hubený“ červen a nyní máme data za červenec, který byl vůči předešlým rokům už jen mírně podprůměrný.
Celkově se za uplynulý měsíc registrovalo 19 770 nových osobních vozů. Pokud si trh tento trend udrží, mohly by se počty registrovaných vozů do konce roku srovnat, a výsledné hodnocení za uplynulý rok by tak neskončilo takovým průšvihem, jaký mnozí předpovídali.
Pokud vezmeme registrace nových aut od začátku letošního roku do konce července a srovnáme je s údaji za stejné období v minulém roce, je letošek níž o 23,6 %. Pokud ovšem srovnáváme pouze červenec v obou letech, činí propad už jenom 9,4 %.
Co se týče složení nově registrovaných vozů, žádná překvapení se tu nekonají. 72 % všech vozů registrovali firemní zákazníci. S podílem 38,5 % vede mezi značkami Škoda, za ní Hyundai, Volkswagen, Dacia a Toyota. Mezi konkrétními modely pak vede Škoda Octavia, následovaná Fabií, Scalou, Karoqem a Kamiqem. Teprve na šestém místě je vůz jiné značky – konkrétně Hyundai i30.
Docela jiná situace však panuje na poli motocyklů. Také u nich byl výrazný propad v březnu a dubnu, ale květen, červen a právě i červenec byly potom výrazně silné – silnější než v předešlých letech. Jen za uplynulý měsíc se registrovalo 2 589 nových motocyklů a celkově trh ve srovnání s minulým rokem od ledna do července vyrostl o 4,3 %.
Čím to, že se má trh motocyklů tolik k světu, a apeluje tak na rekord v rámci jednoho roku, jsme se zeptali v českém zastoupení značky Honda. Právě Honda totiž s pětinovým podílem vede žebříček motocyklových značek, následuje ji Yamaha, CF Moto, KTM a Piaggio.
Podle tuzemského zastoupení je silný růst motocyklového trhu v posledních měsících dán mimo jiné tím, že si lidé, kterých se koronavirová krize přímo nedotkla, zhatila jim ovšem například plány na letní dovolenou, chtějí v rámci karantény a po karanténě udělat něčím radost. Ze stejného důvodu rostly v průběhu karantény nákupy například spotřební elektroniky.
Druhý neméně důležitý faktor je potom ten, že lidé hledají možnosti, jak při městském dojíždění nahradit městskou dopravu, v níž je obecně vyšší riziko nakažení. Z toho důvodu vzrostl především prodej skútrů, podobně jako začali lidé nejen u nás, ale celkově po Evropě nakupovat třeba jízdní kola.