Hlavní obsah

Trh s ojetinami se meziročně propadl o skoro 54 miliard Kč

Foto: Dalibor Žák

Dlouhotrvající boj s koronavirem, který se ve velkém podepisuje na podnikání, ekonomice a všech tržních odvětvích, má samozřejmě dopady i na situaci na trhu ojetých vozů. Prodej je značně omezen. Ovšem stále jasněji se ukazuje, že vlivem nesmyslných eurounijních regulací začínají na trhu chybět auta.

Článek

Ještě nikdy v novodobé historii nezažil český trh ojetých aut takovou ránu jako poslední rok. Celkové prodeje se propadly o skoro polovinu jen na 255 000 vozů. Běžně se na trhu ojetin prodá zhruba půl milionu aut. Ztráty tak lze vyčíslit na zhruba 53,6 miliardy korun. Na trhu nových vozů byla situace také obtížná, ale tam propad dosáhl „jen“ asi 19 %.

Důvod propadu na trhu ojetin je celkem prostý. Při koupi ojetého auta stále naprostá většina kupujících vyžaduje osobní prohlídku a kontakt, což je v současné době dost obtížné. Na trhu je také nedostatek vozů, protože je značně zkomplikovaný dovoz ze zahraničí. Celkově je aut nedostatek, což spolu s rychlejší inflací tlačí ceny ojetin nahoru. Meziročně se průměrná cena ojetin zvedla o skoro 4 % na 264 251 Kč, vyplývá z průzkumu společnosti Carvago, která se zabývá online prodejem ojetých aut.

Společnost Carvago provozující digitální tržiště s ojetými vozy uvádí, že právě skutečný online prodej může trh rychleji oživit, neboť funguje podobně jako jiné prodeje přes internet. Výhodou pro koncového zákazníka je především zákonem daná možnost vůz do 14 dnů vrátit, na což v normální situaci osobního prodeje kupující nárok nemá. „Online prodej ve většině případů znamenal pouze webovou prezentaci vozu a k reálnému prodeji docházelo stále fyzicky. Zákazník tak zůstal u většiny prodejců ochuzen o možnost vrácení vozu v rámci čtrnáctidenní lhůty, která je pro online prodej zákonem daná,“ uvedl Jakub Šulta, CEO online autotržiště Carvago. Čeští zájemci o ojetá auta ale zřejmě začínají s novou možností experimentovat, protože online byly v minulém roce prodány ojetiny za více než 1 miliardu korun.

Další data ukazují, že i v loňském roce byly nejžádanější ojeté vozy nižší střední třídy a průměrné stáří ojetiny bylo 10,5 roku, tedy o zhruba pět let mladší, než jaký je celorepublikový průměr stáří vozového parku. Jinak se ale karty na trhu nijak zásadně nemíchají a stejně jako mezi novými vozy, i mezi ojetinami kralují škodovky s největším tržním podílem.

Domácí značka má u nás skoro 34 % trhu, jen o trochu menší podíl než na trhu nových vozů. Model Octavia ale mezi ojetinami drží skoro 13% podíl, zatímco na trhu nových vozů dosahuje necelých 10 %. Logicky se mezi ojetinami lépe daří luxusnějším a prémiovým značkám, které jsou pro širší spektrum zájemců dostupnější.

Emisní pokuty ničemu nepomůžou

Prozatím je těžké předpovídat, jak to s prodejem ojetých aut (a celkově s automobilovým trhem) bude. Vedle koronavirového strašáka začne být stále citelnější dopad nesmyslných eurounijních emisních regulací a z nich plynoucích pokut, které musí výrobci za nadlimitní množství vypouštěných emisí CO2 platit. Tyto pokuty jsou pak logicky delegovány na vás, zákazníky, protože jako charitu svůj byznys automobilky dlouhodobě provozovat nemohou.

Obrovsky tak zdražily hlavně levné vozy bez komplikovaných hybridních pohonů. Například některé Dacie zdražily o třetinu, což je pro nízkopříjmové zájemce o nový vůz naprosto brutální zásah.

EU se tak na jedné straně snaží bojovat proti emisím z dopravy, ale ve skutečnosti jen znemožní širšímu množství lidí nákup moderního, bezpečného a ekologicky přijatelnějšího auta. Následně pak takovým zájemcům nezbyde nic jiného, než se obrátit na trh ojetin. A to zase bude tlačit ceny ojetých aut nahoru. Zároveň auta prostě nejsou. Asi nám nezbyde nic jiného, než se o to víc starat o svá auta a udržet je v provozu déle. Nechceme strašit, ale na trhu nových a hlavně ojetých vozů nás čekají krušné časy.

Související témata:
Načítám