Článek
Dlouho jste si to mysleli a my vám to nyní můžeme potvrdit: Vaše pýcha a radost zaparkovaná v garáži, před domem na příjezdové cestě nebo na sídlištním parkovišti začíná získávat cenu zlata. Trh ojetin na celém světě se totiž zbláznil a ceny použitých aut – těch zánovních, pěkně zajetých, ale i olítaných vraků – se začínají rychle šroubovat nahoru.
Proč rostou ceny ojetin?
Důvodů je samozřejmě celá řada. Prvním a nejdůležitějším z nich je globální nedostatek nových aut kvůli problémům s dodávkami čipů a dalších dílů nezbytných pro jejich výrobu – továrny mají odstávky, dodací doby se povážlivě prodlužují a řada majitelů (soukromých osob, ale především firem, které mění auta jako ponožky) si tak ponechává svá stávající auta, která už plánovala vyměnit za novější. Protože ty prostě nejsou.
Výzkum firmy Kelley Blue Brook mezi americkými zákazníky ukázal, že téměř každý druhý zájemce o nový vůz odloží svůj nákup – 12 % z nich o měsíc až dva, dalších 40 % o tři až šest měsíců a celých 40 % je připraveno počkat klidně ještě déle. Ti, co čekat nechtějí, sáhnou po vozidle jiné značky (čtvrtina z nich), změní cílovou kategorii kupovaného vozidla (19 %) nebo místo nového auta koupí ojeté (18 %). Více než 35 % oslovených zákazníků je ochotno připlatit si u nového vozu nad ceníkovou cenu, pokud si tím zajistí, že ho dostanou brzy.
Dalším důvodem vysoké poptávky na trhu ojetin jsou rostoucí ceny nových aut (kvůli mnohem větší technické složitosti a širší bezpečnostní a komfortní výbavě, ale také promítnutým emisním pokutám a zvyšujícím se daním v okolních státech) nebo také strach z nadcházející elektromobility, na niž řada majitelů ještě vůbec není připravená.
Typickým postkovidovým efektem je také větší závislost na osobní automobilové dopravě – především u seniorů, kteří si auto často pořizují jako „mobilní roušku“. „Zájem o ojeté vozy roste u starších řidičů, kdy velká část z nich před pandemií o pořízení vozu ani neuvažovala, ale obava z onemocnění, a naopak vyšší bezpečnost individuální dopravy je k nákupu vozu přesvědčila. Většinu starších zákazníků tvoří ženy,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka Aures Holdings zastřešující AAA Auto.
Co z toho plyne?
To vše má za důsledek převis poptávky nad nabídkou, omezení počtu nabízených vozů a růst jejich cen. „Celkově evidujeme v tomto období nárůst vyhledávacích dotazů na osobní vozy,“ potvrzuje zvýšený zájem o ojetiny Pavel Kolář, produktový manažer Sauto.cz. „Například za září jich bylo v meziročním srovnání o 13 % víc. Inzeráty se tak na Sauto.cz příliš neohřejí a výhodné nabídky rychle mizí.“
Podle analýz AAA Auto došlo ve středoevropském regionu, tedy v Česku, Polsku a na Slovensku meziročně k významnému snížení objemu ojetých vozů na hlavních agregátorech a s tím i k výraznému růstu jejich cen. Snížení objemu nabídky v tuzemsku činilo 14 % a bylo následované růstem cen o 13 %. Druhý největší pokles nabídky byl zaznamenán na Slovensku, a to o 19 %. Ceny na tomto trhu vzrostly o desetinu. Největší pokles nabídky proběhl v Polsku, kde se počet aut v nabídce hlavních inzertních agregátorů ojetých vozů snížil o 29 %, ceny přitom vzrostly o 8 %. Zvláštní kategorií jsou zánovní vozy do dvou let stáří, které nejvíce lákají kupce váhající mezi novým vozem a ojetinou – na českém trhu meziročně podražily o 6,3 %, v Polsku o 3,1 %, a na Slovensku dokonce o 15,3 %.
Ojetých aut je tedy na prodej výrazně méně a jejich cena je citelně vyšší. A tento trend se nejspíš hned tak nezmění…
Jak dlouho to potrvá?
To by vážně moc chtěli vědět úplně všichni – automobilky a autobazary, zákazníci i prodejci, bankéři nebo analytici… Ale nikdo netuší, kdy se trh nových aut vzpamatuje (kdy bude dostatek čipů, jaká auta se budou dál prodávat a za jaké ceny, jak se uchytí elektromobilita atd.). Zbývají tak pouze odhady: analytici AAA Auto to vidí na dalších 12–18 měsíců neměnného stavu, ale situace se ve skutečnosti může klidně dál zhoršovat.
Nové továrny na čipy totiž nevyrostou mávnutím kouzelného proutku a hrozící čínská agrese v Tchaj-wanu, která může destabilizovat celý region produkující většinu čipů na světě, může ještě dále vyhrotit situaci kolem současné omezené produkce. Situace kolem dostupných a uživatelsky přívětivějších elektromobilů se bude také vyvíjet v řádu let. Takže ne, zlepšení v blízké době nečekejte.
Co s tím mám dělat?
Pokud uvažujete o koupi nového auta, vybírejte z nabídky skladových aut – ale neváhejte, rychle se tenčí. Pokud jste si mezi skladovkami nevybrali, zeptejte se v první řadě svého prodejce, kdy je schopný garantovat dodání (ale pozor, ten slib nemusí dodržet, i když by sebevíc chtěl – situace se totiž mění velmi dynamicky, a to především k horšímu). Čekací doba nebo šířka nabídky skladovek bude možná argumentem pro výběr jiné specifikace, modelu nebo dokonce značky, než jste původně zamýšleli.
Pokud vlastníte funkční ojeté auto, je nejspíš nejlepším řešením si ho ještě nějakou chvilku nechat. Pořízení jakékoliv náhrady by vás totiž nejspíš vyšlo dráž, než kolik bude stát váš stávající vůz udržet funkční.
Pokud však máte pocit, že sedíte na zlatém čtyřkolovém vejci, začněte si už připravovat prodejní inzerát – můžete na tom slušně vydělat. Ale co s těmi penězi uděláte, když není co kupovat?