Hlavní obsah

Třetina ojetin je stočených! Rizika při koupi ale lze snížit

Foto: Profimedia

Stáčení tachometrů je problém, se kterým se bojuje už pěknou řádku let. Češi jsou v podvodech s počtem najetých kilometrů dlouhodobě na špici, a ačkoliv se stav pomalu zlepšuje, stále není vyhráno. „Stoprocentní jistotu u ojetiny nikdy mít nebudete,“ říká v rozhovoru o fenoménu stáčení tachometrů předseda Asociace obchodu s ojetými automobily Jiří Grund.

Článek

Jak se meziročně vyvíjí počet stočených tachometrů u ojetých aut v Česku?

Dá se říci, že trend je mírně zlepšující. Jestliže v roce 2017 mělo stočený tachometr 38 % prodaných ojetin, v roce 2019 to bylo už jen 33 %. Průměrně se stáčí o 100 tisíc kilometrů dolů, což zvýší prodejní cenu, a tedy i zisk podvodného prodejce v průměru o 36 tisíc korun.

Mluvíte o trendu, takže je ten pokles dlouhodobý?

Procento přetočených aut klesá dlouhodobě, nicméně pokles je velmi mírný – o jednotky procent ročně. Jinými slovy je to stále fenomén, který je třeba mít při koupi ojetiny na zřeteli, a je třeba hledat cesty, jak toto riziko minimalizovat.

Jak může kupující toto riziko minimalizovat?

Stoprocentní jistotu u ojetiny nikdy mít nebudete. Můžete ale riziko snížit na přijatelných 5 až 10 %. Základ je kupovat vůz s českým původem a od seriózního prodejce, tedy například velkého autobazaru či od oficiálního dealerství. Tam bych se bál nejméně, protože vám často dají i nějakou formu záruky. Navíc každá velká značka má zpravidla i svůj speciální program na prodej prověřených ojetých vozů.

Foto: Profimedia

Koupě ojetiny je vždy riskantní, riziko se dá ale podle předsedy Asociace obchodu s ojetými automobily minimalizovat

Rozhodně doporučuji si prověřit servisní historii například na webu www.zkontrolujsiauto.cz. Bude vás to sice stát nějakých 400 korun, ale dozvíte se, jestli auto nebylo bourané nebo na jaké části vozu byla evidována škoda, která byla hrazená pojišťovnou. Takže když tam uvidíte údaj, že pravý přední roh měl škodnou událost v hodnotě tisíc eur, víte, že to byla asi nějaká menší kolize, například ťukanec na parkovišti u supermaketu. Ale když bude škoda vyšší, měli byste se prodejce ptát na detaily. Seriózní prodejce by vám pak měl všechno srozumitelně vysvětlit. Když se začne vykrucovat, je to první signál, že něco není v pořádku.

A co když je auto ze zahraničí?

Pokud auto nemá český původ, může být prověření jeho historie komplikovanější. Při koupi vozu v samotném zahraničí určitě doporučuji návštěvu tamní stanice technické kontroly. Tam vám za mírný poplatek vyjedou historii všech kontrol. Stejně tak bych oslovil servis, kde bylo vozidlo pravidelně servisováno.

Stáčí se obvykle tachometry až v Česku, nebo se do země tak už vozí?

Většinu stočených aut představují ojetiny dovážené ze zahraničí. Stáčejí je nejčastěji překupníci, kteří vám nabídnou, že vám přivezou skvělý vůz. Nejprve vám ukážou fotku, když koupi odsouhlasíte, tak si řeknou o zálohu, a poté zajedou do Německa, kde koupí auto se stavem tachometru 250 tisíc kilometrů. Při cestě do Česka ho následně přetočí na 150 tisíc. Pak ho přihlásí do českého registru, a vy tak máte pocit, že jste koupili skvělé a málo jeté auto, například po německém důchodci.

Dá se přesně vyčíslit, kolik takových aut je na českém trhu?

V loňském roce to bylo zmiňovaných 33 % ze všech prodaných vozů, to znamená, že celkem 250 800 prodaných aut mělo stočený tachometr.

Jaké jsou škody, které stáčení tachometrů ročně napáchá?

Celková hodnota podvodů se stáčením tachometrů dosáhla v loňském roce devíti miliard korun.

A je to jen české specifikum, nebo se v takové míře stáčí třeba i v západní Evropě?

Stáčí se všude, rozhodně to není jen český fenomén. Původně to vymysleli tuším v Itálii. Pochopitelně si i z Německa můžete přivést stočené auto, zejména když rezignujete na prověření jeho servisní historie. Přibližně ve třetině případů totiž auto, které deklaruje německý původ, bylo přivezeno třeba z Itálie a v Německu pak bylo jen přihlášeno. A stočení mohlo proběhnout mezi tím. Na druhou stranu je v Německu přísná legislativa a stáčení je tam trestným činem, u aut s německým původem si to proto dovolí málokdo. Je to také hodně o vyspělosti kultury dané země. Naše zkušenosti říkají, že auta nejvíce stáčejí samotní překupníci mezi převozem z Německa a přihlášením v Česku.

Naletěli jste někdy podvodníkům, kteří stáčejí tachometry?
Ano, mám s tím zkušenost
46 %
Ne, původ vozu si důkladně kontroluji
17 %
Ne, kupuji vždy jedině nový vůz
17 %
Sám/sama nevím
20 %
Celkem hlasovalo 4742 čtenářů.
Načítám