Článek
Základem vozu je nová alianční platforma CMF-C, což znamená, že totožnou bázi budou s Qashqaiem (QQ) sdílet i některé chystané evropské renaulty nebo vybrané vozy od Mitsubishi. Podobně jako u předchozích provedení se i u této generace postaralo o vzhledovou stránku věci londýnské designové studio Nissanu, zatímco vývoj vedli jejich kolegové z 50 mil vzdáleného Cranfieldu.
Rozměrově si QQ polepšil na délce o 31 milimetrů, na výšce o 35 milimetrů, na šířce o 29 milimetrů a v neposlední řadě se jeho rozvor náprav protáhl o 20 milimetrů. Co se týče kol, až dosud byly v nabídce nejvýše 19palcové disky, nicméně to už neplatí – TOP modely dostanou dvacítky.
Přepracovaná příď koresponduje s aktuální designovou mluvou značky, kterou můžeme pozorovat na svěžím X-Trailu či Juke. Nejdůležitější čelní novinkou jsou diodové lampy s technologií Matrix, a aby se vám SUV ještě více líbilo, automobilka pro vás připravila 16 exteriérových barevných variant.
Celkově vůz z hlediska základní konstrukce zhubl cirka o 60 kilogramů – dostal třeba páté dveře z kompozitu, přední blatníky i kapotu z hliníku a celkově o 41 % tužší karoserii.
Více místa a airbag jako bonus
Rovněž kabina dostála změn a vážně nás těší fakt, že zde zůstalo většinově zachované tlačítkové ovládání. V dnešní době patří k určitým standardům vyšších specifikací digitální přístrojový štít a propracovaný multimediální systém, který zde už konečně (na rozdíl od minulé generace) nevypadá jako z výprodeje v čínském elektru, a navíc nabídne prvky pokročilé konektivity.
Pokud máte rádi head-up displeje, otevřete víno a začněte slavit. Třetí Qashqai se chlubí rovnou 10,8palcovým provedením. Užitečnou vychytávkou je též vzdálená správa vozu řešená přes mobilní aplikaci nebo šikovné USB-A i USB-C konektory.
Zmohutnění vnějších proporcí má za následek i více prostoru v interiéru, a to nejen mezi řidičem a spolujezdcem, kde mimochodem nově najdete centrální airbag. Konkrétně vzadu vzrostlo místo pro kolena o 28 milimetrů na celkových 608 milimetrů a nad hlavami cestujících se v premiéře objevuje ještě 15milimetrová rezerva navíc.
Zvětšení se dočkal taktéž kufr, a to ze 410 litrů na více než 460 litrů, což přisuzujeme především konstrukčnímu snížení podlahy zavazadelníku o 20 milimetrů. Za zmínku stojí i zadní boční dveře otevíratelné do úhlu do 90 stupňů – to vnímáme jako velmi praktické řešení.
Zavedené, ale elektrifikované
Základem elektrifikované nabídky agregátů bude dobře známá benzinová třináctistovka spárovaná s vylepšeným šestirychlostním manuálem, v nové mild-hybridní generaci však naladěná na 138 koní a 240 Nm točivého momentu, v rámci silnějšího provedení na 156 koní a 260 Nm točivého momentu, respektive 270 Nm, ovšem tehdy pouze s převodovkou Xtronic (CVT). Poslední zmíněná varianta dává jako jediná na výběr mezi pohonem 4x2 (přední) a 4x4, všechny ostatní konfigurace jsou výhradními předokolkami.
Inženýři se úspěšně poprali také s jízdními režimy (Standard, ECO, Sport, Snow a Off-Road), vyladili variátor CVT a snížili reakční dobu systému pohonu 4x4 v případě prokluzu kola na cirka 0,2 sekundy.
Zlatým řidičským hřebem je rozhodně tříválcová zážehová patnáctistovka spřažená s elektromotorem do 187koňového ústrojí nazvaného e-POWER. V praxi to znamená, že přední kola roztáčí pouze elektromotor, zatímco spalovací tříválec obstarává potřebné nabíjení baterie, případně rovnou krmí energií samotnou pohonnou jednotku (např. při prudké akceleraci).
Vůz má tedy charakteristické vlastnosti elektromobilu, ovšem nepotřebuje externě nabíjet a jeho rychlost lze taktéž regulovat jen jedním pedálem, podobně jako u Nissanu Leaf druhé generace. Ptáte se, proč to všechno? Odpovíme, emise…
Předběžná technická data | Nissan Qashqai 3. generace |
---|---|
Mild-hybridní motor 1.3 l | 103 kW (138 k, 240 Nm), 6MT |
Mild-hybridní motor 1.3 l | 116 kW (156 k, 260 Nm) 6MT |
Mild-hybridní motor 1.3 l | 116 kW (156 k, 270 Nm) CVT |
Hybridní motor 1,5 l e-POWER | 140 kW (187 k, 330 Nm) |
Pohon | 4x2 (přední), 4x4 (volitelně u CVT) |
Celková délka | 4 425 mm |
Celková šířka | 1 835 mm |
Celková výška | 1 625 mm |
Rozvor | 2 666 mm |
Zacíleno na konzervativce
Upgrade neminul ani zavěšení, nicméně dvoukolky a modely se sériovými koly do velikosti 19palců si vzadu budou muset vystačit jen s torzní příčkou, zatímco až čtyřkolky a tovární vozy s 20palcovými disky využijí sofistikované víceprvkové zavěšení. Inu tady se trošku šetřilo, otázkou však zůstává, jak moc se to (ne)projeví na jízdních vlastnostech.
V oddělení IT zamakali na asistovaném řízení nazvaném ProPilot, které má být lepší ve všech směrech, precizněji zohledňovat přečtené dopravní značky, brát v potaz zatáčky a na základě těchto dat například upravovat rychlost jízdy.
Automobil vás bude chránit i při couvání z parkovacího místa, dále v městském provozu upozorňovat na riziko kontaktu s předmětem na boku vozu nebo reagovat v rámci čelního radarového monitorování s funkcí autonomního nouzového brzdění.
Na autě je vidět, že designovým provedením jde více méně o přemodelovanou minulou generaci, což ostatně patří do DNA Nissanu. Prostě žádná velká divočina, avšak dostatečné úpravy na to, aby se vůz uchytil mezi konkurenty.
Ceny zatím nevíme, chytřejší budeme v květnu nebo v červnu letošního roku. Jisté je, že vzhledem k inovacím budou tučnější, ale prý nepůjde o markantní navýšení. Tuzemské zastoupení rovněž přislíbilo bližší informace o v Česku nejprodávanějších výbavách, tedy základu s vybranými volitelnými pakety a středu.
O úspěšnosti modelu v Evropě nijak nepochybujeme, Nissan má široké portfolio věrných konzervativních klientů, kteří v autě hledají solidního parťáka pro každý den. A jím Nissan Qashqai III. patrně bude.