Hlavní obsah

Třetí Nissan Qashqai doběhl svět a elektrifikoval motory

Foto: Nissan

Nissan Qashqai bude už ve své třetí generaci bojovat o vaši přízeň i peněženku. Podaří se mu to?

Nejúspěšnější evropský model japonského Nissanu se představuje ve svém třetím provedení. Technologiemi nadupaný Qashqai vsadil na elektrifikované agregáty, celkově dohnal současný motoristický svět a zařadil se zpátky na listinu plně konkurenceschopných vozů. Novinek má tenhle švihák víc než dost, tak si je pojďme postupně probrat.

Článek

Základem vozu je nová alianční platforma CMF-C, což znamená, že totožnou bázi budou s Qashqaiem (QQ) sdílet i některé chystané evropské renaulty nebo vybrané vozy od Mitsubishi. Podobně jako u předchozích provedení se i u této generace postaralo o vzhledovou stránku věci londýnské designové studio Nissanu, zatímco vývoj vedli jejich kolegové z 50 mil vzdáleného Cranfieldu.

Foto: Nissan

Vzhled třetího Qashqaie je znovu dílem londýnského studia

Rozměrově si QQ polepšil na délce o 31 milimetrů, na výšce o 35 milimetrů, na šířce o 29 milimetrů a v neposlední řadě se jeho rozvor náprav protáhl o 20 milimetrů. Co se týče kol, až dosud byly v nabídce nejvýše 19palcové disky, nicméně to už neplatí – TOP modely dostanou dvacítky.

Přepracovaná příď koresponduje s aktuální designovou mluvou značky, kterou můžeme pozorovat na svěžím X-Trailu či Juke. Nejdůležitější čelní novinkou jsou diodové lampy s technologií Matrix, a aby se vám SUV ještě více líbilo, automobilka pro vás připravila 16 exteriérových barevných variant.

Foto: Nissan

Pokud máte rádi barvičky, výrobce má pro vás rovnou 16 exteriérových variant

Celkově vůz z hlediska základní konstrukce zhubl cirka o 60 kilogramů – dostal třeba páté dveře z kompozitu, přední blatníky i kapotu z hliníku a celkově o 41 % tužší karoserii.

Více místa a airbag jako bonus

Rovněž kabina dostála změn a vážně nás těší fakt, že zde zůstalo většinově zachované tlačítkové ovládání. V dnešní době patří k určitým standardům vyšších specifikací digitální přístrojový štít a propracovaný multimediální systém, který zde už konečně (na rozdíl od minulé generace) nevypadá jako z výprodeje v čínském elektru, a navíc nabídne prvky pokročilé konektivity.

Pokud máte rádi head-up displeje, otevřete víno a začněte slavit. Třetí Qashqai se chlubí rovnou 10,8palcovým provedením. Užitečnou vychytávkou je též vzdálená správa vozu řešená přes mobilní aplikaci nebo šikovné USB-A i USB-C konektory.

Foto: Nissan

Uf, tlačítka, dokonce s vylepšenou hmatovou odezvou. Doba dotyková ještě nepohltila úplně všechny modely

Zmohutnění vnějších proporcí má za následek i více prostoru v interiéru, a to nejen mezi řidičem a spolujezdcem, kde mimochodem nově najdete centrální airbag. Konkrétně vzadu vzrostlo místo pro kolena o 28 milimetrů na celkových 608 milimetrů a nad hlavami cestujících se v premiéře objevuje ještě 15milimetrová rezerva navíc.

Zvětšení se dočkal taktéž kufr, a to ze 410 litrů na více než 460 litrů, což přisuzujeme především konstrukčnímu snížení podlahy zavazadelníku o 20 milimetrů. Za zmínku stojí i zadní boční dveře otevíratelné do úhlu do 90 stupňů – to vnímáme jako velmi praktické řešení.

Foto: Nissan

Nissan musel jít s dobou, proto ta digitální přístrojovka

Zavedené, ale elektrifikované

Základem elektrifikované nabídky agregátů bude dobře známá benzinová třináctistovka spárovaná s vylepšeným šestirychlostním manuálem, v nové mild-hybridní generaci však naladěná na 138 koní a 240 Nm točivého momentu, v rámci silnějšího provedení na 156 koní a 260 Nm točivého momentu, respektive 270 Nm, ovšem tehdy pouze s převodovkou Xtronic (CVT). Poslední zmíněná varianta dává jako jediná na výběr mezi pohonem 4x2 (přední) a 4x4, všechny ostatní konfigurace jsou výhradními předokolkami.

Foto: Nissan

Oproti minulé generaci si vůz výkonově (1,3 turbo, 140 a 160 koní) o něco pohoršil, nicméně jeho esem v rukávu je plně hybridní varianta

Inženýři se úspěšně poprali také s jízdními režimy (Standard, ECO, Sport, Snow a Off-Road), vyladili variátor CVT a snížili reakční dobu systému pohonu 4x4 v případě prokluzu kola na cirka 0,2 sekundy.

Zlatým řidičským hřebem je rozhodně tříválcová zážehová patnáctistovka spřažená s elektromotorem do 187koňového ústrojí nazvaného e-POWER. V praxi to znamená, že přední kola roztáčí pouze elektromotor, zatímco spalovací tříválec obstarává potřebné nabíjení baterie, případně rovnou krmí energií samotnou pohonnou jednotku (např. při prudké akceleraci).

Foto: Nissan

Qashqai III. ve verzi e-POWER je laicky řečeno převlečeným elektromobilem s vlastní tříválcovou elektrárnou

Vůz má tedy charakteristické vlastnosti elektromobilu, ovšem nepotřebuje externě nabíjet a jeho rychlost lze taktéž regulovat jen jedním pedálem, podobně jako u Nissanu Leaf druhé generace. Ptáte se, proč to všechno? Odpovíme, emise…

Předběžná technická dataNissan Qashqai 3. generace
Mild-hybridní motor 1.3 l103 kW (138 k, 240 Nm), 6MT
Mild-hybridní motor 1.3 l116 kW (156 k, 260 Nm) 6MT
Mild-hybridní motor 1.3 l116 kW (156 k, 270 Nm) CVT
Hybridní motor 1,5 l e-POWER140 kW (187 k, 330 Nm)
Pohon4x2 (přední), 4x4 (volitelně u CVT)
Celková délka4 425 mm
Celková šířka1 835 mm
Celková výška1 625 mm
Rozvor2 666 mm

Zacíleno na konzervativce

Upgrade neminul ani zavěšení, nicméně dvoukolky a modely se sériovými koly do velikosti 19palců si vzadu budou muset vystačit jen s torzní příčkou, zatímco až čtyřkolky a tovární vozy s 20palcovými disky využijí sofistikované víceprvkové zavěšení. Inu tady se trošku šetřilo, otázkou však zůstává, jak moc se to (ne)projeví na jízdních vlastnostech.

Foto: Nissan

Displej infosystému konečně působí jako z 21. století

V oddělení IT zamakali na asistovaném řízení nazvaném ProPilot, které má být lepší ve všech směrech, precizněji zohledňovat přečtené dopravní značky, brát v potaz zatáčky a na základě těchto dat například upravovat rychlost jízdy.

Automobil vás bude chránit i při couvání z parkovacího místa, dále v městském provozu upozorňovat na riziko kontaktu s předmětem na boku vozu nebo reagovat v rámci čelního radarového monitorování s funkcí autonomního nouzového brzdění.

Foto: Nissan

Hoši od rýsovacích prken si vyhráli i s řadicí pákou nebo středovým tunelem

Na autě je vidět, že designovým provedením jde více méně o přemodelovanou minulou generaci, což ostatně patří do DNA Nissanu. Prostě žádná velká divočina, avšak dostatečné úpravy na to, aby se vůz uchytil mezi konkurenty.

Ceny zatím nevíme, chytřejší budeme v květnu nebo v červnu letošního roku. Jisté je, že vzhledem k inovacím budou tučnější, ale prý nepůjde o markantní navýšení. Tuzemské zastoupení rovněž přislíbilo bližší informace o v Česku nejprodávanějších výbavách, tedy základu s vybranými volitelnými pakety a středu.

Foto: Nissan

Zadní část je typickým příkladem přemodelování minulé generace – proporce více méně zůstaly, kouzla utvořily především koncové lampy nebo nárazník

O úspěšnosti modelu v Evropě nijak nepochybujeme, Nissan má široké portfolio věrných konzervativních klientů, kteří v autě hledají solidního parťáka pro každý den. A jím Nissan Qashqai III. patrně bude.

Načítám