Článek
Na rozdíl od předchozích dvou generací, které byly postavené převážně na dílech ze starších Renaultů a Nissanů, třetí Logan i Sandero (včetně soft-roadové verze Stepway) přijíždějí na kompletně nové a zcela moderní koncernové platformě CMF, která přinese nejen vyšší komfort a lepší jízdní vlastnosti, ale také modernější technologie, výbavu a motorizace.
Design
Dacii Logan a Sandero jste si již mohli prohlédnout dříve a nejnovější balík fotek potvrzuje, že půjde o povedená auta – stále si zachovávají svůj jednoduchý, nepřeplácaný vzhled, ale vytažené blatníky, prolisy na kapotě, světla s propracovanou LED grafikou ve tvaru „Y“ a další detaily (nový tvar dveří, nové kliky, zpětná zrcátka atd.) výrazně zvyšují jejich atraktivitu. Oba modely budou k dispozici s 15“ nebo 16“ koly, které zajistí pohodlí na rozbitých cestách i solidní světlou výšku 133 mm (Sandero Stepway nabízí průchodnost 174 mm).
Prostor
Oba modely jsou o pár centimetrů delší (Logan o 5 cm, Sandero o 3 cm) a zhruba o 10 cm širší, z čehož by měl profitovat prostor pro posádku (cestující vzadu mají u Loganu o 42 mm více místa pro kolena). Vzadu také najdete tři plnohodnotná sedadla, zadní lavice je sklopná v poměru 1/3-2/3 a nepatrně se zvětšil i objem zavazadlového prostoru – Logan teď nabízí 528 litrů (+18 l), Sandero 328 l (+8 l). Většina verzí má nyní elektrické ovládání dveří zavazadlového prostoru, takže je snadno odemknete tlačítkem v kabině nebo na kartě dálkového ovládání, případně tlačítkem ukrytým na spodní hraně víka.
Motorizace
Aby plnily ty nejpřísnější emisní normy, přešly novinky od Dacie komplet na tříválcové litrové benzinové jednotky. Základní SCe 65 (spojen výhradně s manuální 5stupňovou převodovkou) má atmosférické plnění a výkon skromných 65 koní, což by ale na jezdění kolem komína mělo stačit. Jeho přeplňovaná verze TCe 90 (spojená s 6stupňovým manuálem nebo automatickou převodovkou s plynule měnitelným převodem typu CVT), po které sáhne většina zákazníků, má výkon 90 koní a v novém Dusteru se výborně osvědčila. Na vrcholu je 100koňová verze TCe 100 (k dispozici pouze se 6stupňovým manuálem) umožňující spalování LPG – kromě nižších provozních nákladů a emisí nabídne také skvělý dojezd 1 300 km díky kombinaci 50litrové nádrže na propan-butan a 40litrové nádrže na benzin. Všechny verze jsou vybaveny systémem Stop/start, který jde ale snadno vypnout tlačítkem na palubní desce.
Bezpečnost
V hodnocení EuroNCAP si minulé Sandero odneslo čtyři hvězdy a Logan nelichotivé tři – s tím se mateřský Renault, který na vysoké bezpečnosti svých aut postavil část své pověsti, rozhodně nechtěl smířit. Nová platforma tak přináší nejen propracovanější nárazové zóny a pevnější materiály, ale také integruje modernější bezpečnostní technologie, vylepšena byla dokonce i konstrukce sedadel. Oba modely tak mají v základu šestici airbagů, ESP, nouzové volání E-Call, omezovač rychlosti a automatické rozsvěcení světel, navíc můžete mít také tempomat s ovládáním, systém nouzového brzdění, monitorování mrtvých úhlů, asistent rozjezdu do svahu (podrží brzdu po dobu 2 sekund) a parkovací asistent (přední a zadní senzory plus zadní kamera s dynamickými vodicími liniemi). Nové LED světlomety také přinášejí vyšší svítivost.
Interiér
Design kabiny a kvalita použitých materiálů je významně vyšší než u předchůdců, dokonce i ve srovnání se současným Dusterem. Neméně důležitý je pak větší rozsah nastavení sedadel i volantu (podélně i výškově), což spolu s novým tvarem sedadel přispěje k tomu, že si snáz najdete pohodlnou řidičskou pozici. Elektrická parkovací brzda také udělala víc prostoru na středovém tunelu.
Infotainment
V základu mají oba modely v přístrojové kapličce umístěný 3,5palcový TFT displej palubního počítače a rádio se dvěma reproduktory, USB a Bluetooth. Navíc je na přístrojové desce držák mobilního telefonu, který s pomocí bezplatné mobilní aplikace můžete proměnit na infocentrum s přístupem k médiím, navigaci, volání, zprávám a dalším službám s podporou hlasového ovládání Siri nebo Android.
Náročnější zákazníci mohou sáhnout po plnohodnotném infotainmentu se čtyřmi reproduktory a 8palcovým dotykovým displejem umístěným v zorném poli řidiče a natočeným směrem k němu, který kromě klasických funkcí umí také zrcadlit smartphone přes Apple CarPlay a Android Auto. Jeho vyšší verze má integrovanou navigaci, šest reproduktorů a bezdrátové Apple CarPlay a Android Auto.
Výbava
Rozsah nabízené výbavy se rozšířil o nové praktické i komfortní prvky, ale stále se vyhýbá příliš drahým a rozmařilým zbytečnostem. Sériová výbava tak zahrnuje například držák smartphonu, displej palubního počítače, na volantu ovladače tempomatu a omezovače rychlosti a automatické rozsvícení světel.
Objednat si ale můžete také digitální automatickou klimatizaci, vyhřívaná přední sedadla (od dubna 2021), handsfree kartu s bezklíčovým startováním motoru, parkovací senzory vpředu i vzadu a parkovací kameru nebo dešťový senzor. Poprvé u Dacie bude nabízeno elektricky ovládané střešní okno.
Chytré nápady
Špatné zprávy
Žádné kombi Logan MCV, jeho zákazníky má nejspíš přetáhnout Duster.
Žádný diesel, Dacia sází pouze na benzinové jednotky. Pro spořílky je tu verze na LPG přinášející i maratonský dojezd.
Žádná ruční parkovací brzda, elektrická však funguje bezproblémově a šetří místo v interiéru.
Žádný displej pro základní rádio, na nastavení budete potřebovat připojit smartphone s aplikací. Poslech samotný je však možný i bez připojeného smartphonu.
Cena
Tak to je zatím velká neznámá. Je očividné, že Dacia u nejnovější generace oblíbených modelů Logan a Sandero šla s kvalitou a propracovaností výrazně nahoru, což by se mělo logicky projevit na cenovce. Zároveň nás však automobilka uklidňuje, že by nové modely měly přinést nepřekonatelný poměr ceny a hodnoty, který Daciím přinesl tolik popularity.
Nezbývá tedy než počkat na odhalení ceníku, ke kterému dojde nejpozději na začátku příštího roku při příchodu obou novinek na český trh.