Článek
Škoda Favorit byla pro automobilku nejdůležitějším modelem, díky kterému zvládla přechod mezi socialismem a kapitalismem a dostala se do područí Volkswagenu. Tomu vděčíme za to, že značka existuje dodnes.
A právě na bázi Favoritu vznikla i řada zajímavých konceptů, z nichž snad každý by si zasloužil vlastní článek – například multifunkční 784 Savana ve stylu Matry Rancho, speciální sanitka 788 nebo elegantní kupé 783. Dnes si podrobněji ale představíme speciální model 781 Tremp z roku 1989.
Vlastně to byl takový rychlý projekt, v AZNP měli prototyp hotový za pouhých sedm týdnů. On za to také mohl fakt, že úprav oproti klasickému hatchbacku nebylo tolik. I požadavkem na vývoj byla výrobní nenáročnost. Vlastně měla být schopná zvládnout přestavbu i externí firma bez speciálních nástrojů. Proto autu zůstala spodní část zadního páru dveří a víka kufru. Dveře byly funkční, ale zadní část byla napevno přivařena. Střecha za B-sloupky končila, formu výztuhy tak musel převzít pomocný trubkový rám podobný těm z Pick-upů. Ostatně stejně jako oni měl vzadu jen ložnou plochu bez sedadel.
V přední části byla černá maska a jiné světlomety s dvojicí kulatých parabol. Podobné používal německý importér na akčních verzích TOP X a TOP XX. Dnes jsou vzácné (tedy originály, napodobeniny se dají sehnat lacino a snadno). Podobná úprava však znamenala přesun blinkrů do nárazníku. Auto mělo speciální litá kola, která mu mohly Favority jen závidět. Motor byl sériový z obyčejné verze.
Škoda 781 Tremp vznikla v jednom jediném exempláři. Jeho výroba nakonec nebyla shledána rentabilní a úpravy z hatchbacku za příliš zeslabující původní konstrukci. Později nápad na podobně zaměřené vozidlo automobilka oprášila s prototypem Favorit FUN, výroba se však zahájila až po rozsáhlé celkové modernizaci, takže na trhu jsme se dočkali typu Felicia FUN. Tremp je nyní vystaven v přístupné části depozitu a tak si jej můžete prohlédnout i vy. Má už ale obyčejná plechová kola a běžná přední světla. Ta prototypová prý Škoda použila na prototypu Formanu s motorem 1.6, ale o tom až někdy příště.