Hlavní obsah

Trasa Dakaru 2020 odtajněna – víc než půlka se jede v poušti

Foto: Dakar Rallye

Trasa 42. ročníku dakarské rallye povede přes celou Saúdskou Arábii

Dakarská rallye se stěhuje z Jižní Ameriky do Saúdské Arábie a organizátoři od samého začátku slibovali, že premiérový ročník bude těžký jezdecky i navigačně. Nelhali. Trasa bude dlouhá 7 900 kilometrů, z toho bude 5 100 kilometrů v ostrém závodním tempu. Dakar 2020 by mělo jet 31 českých závodníků.

Článek

Trasa premiérového ročníku dakarské rallye v Saúdské Arábii bude přesně taková, jako pořadatelé slibovali. 351 posádek čeká během dvanácti etap 7 900 kilometrů, takže opět půjde o náročné maratónské závodění a nejen o rychlostní zkoušky, což se Dakar Rallye v posledních letech trochu vyčítalo. „Bude to náročné na techniku i fyzicky, ale nemyslím si, že by se nějak výrazně zpomalilo,“ predikuje český závodník Martin Prokop, který na Dakar vyráží navzdory těžké havárii při posledních závodech v Maroku. „V posledních ročnících se závodilo v tempu ale na kratších tratích, teď to bude všechno delší, hlavně ty ostré kilometry.“

Při pohledu na jednotlivé etapy 42. ročníku závodu mu musíte dát za pravdu. Ani jedna etapa nemá pod 400 kilometrů, šest jich je delších než 700 kilometrů. Podle pořadatelů se 68 procent závodu pojede v písku a v dunách, a právě ty jsou v Saúdské Arábii opravdu obrovské. Trasa závodu vede závodníky napřed po pobřeží u Rudého moře, pak se stáčí do vnitrozemí. Start je 5. ledna v Džiddě a cíl 17. ledna v novém zábavním centru Kiddíja nedaleko Rijádu.

Všichni jsou samozřejmě zvědaví, kolik posádek se dostane do cíle, a jak bude Dakar postavený. Některé ročníky totiž byly udělané tak, že hned první etapy byly extrémně těžké, říkalo se jim síto, aby všichni méně schopní závodníci odpadli hned na začátku a pořadatelé s nimi pak už dál neměli starosti.

Foto: MP-Sports

Prokop i Kolomý pojedou v jednom týmu s téměř identickými auty

„Nikdo neví, co od toho moc čekat, ale co vím, tak všichni vítají, že se závod přesunul na jiné místo, protože v jižní Americe už nebylo moc kde jezdit,“ říká další český závodník Aleš Loprais. A přestěhování vítá i dvaašedesátiletý Josef Macháček, který se na Dakar vrací v lehké bugině. „Bude to dlouhý závod na nových tratích, to se počítá. Tady už člověk bude muset řešit nejen rychlost, ale i výdrž.“

Nejpočetnější je tradičně kategorie motocyklů a čtyřkolek, ve které je 170 jezdců. Automobilů a buggyn bude na startu 134, kamionů 47. Celkem najdete ve startovní listině 31 českých vlaječek, Představí se šest motocyklistů, pět aut, čtyři kamiony, dvě čtyřkolky a jedna buggyna. Kromě Prokopa, kterému bude dělat parťáka Viktor Chytka, se v osobních autech objeví i Martin Kolomý, pro kterého to bude velká premiéra. „Auto je o strašný kus lépe ovladatelné a extrémně rychlé. Jsem zvědavý, první etapy budou nejdůležitější, mám s ním málo najeto.” Kolomý bude na Dakaru krýt záda právě Prokopovi, domluva je taková, že mu v případě problémů pomůže. „Budu mu krýt záda a budu se učit. Když bude mít problém, dostane díly z mého auta. My už to pak nějak opravíme a dotáhneme to do cíle, kdo mě zná, ten ví,“ těší se Martin Kolomý na nové výzvy.

Velká očekávání mají samozřejmě i Macík s Lopraisem v kategorii kamionů, oba dva jedou s novou technikou. Třetí rychlou posádkou mezi kamiony pak bude Martin Šoltys z týmu Buggyra. Mezi motocyklisty se pak největší naděje vkládají do Milana Engeleho.

Foto: Toyota

Letošní největší hvězdou Dakaru bude bývalý pilot formule 1 Fernando Alonso. S tím že by vyhrál ale nepočí ani on sám

Tou největší hvězdou Dakaru a nejsledovanějším závodníkem bude bezpochyby dvojnásobný mistr světa formule 1 Fernando Alonso, který se Dakaru 2020 zúčastní v barvách Toyota Gazoo Racing. Ten sice po havárii v Rallye du Maroc prý chvíli zvažoval, že by letošní Dakar ještě vynechal a sbíral by ještě zkušenosti, ale nakonec pojede. Asi ho přemluvil jeho týmový kolega a vítěz letošního Dakaru, Nassera Al-Attiyaha, který prý Alonsovi předává svoje zkušenosti.

Načítám