Článek
O konci TPCA se začalo mluvit už před dvěma lety a ještě loni do médií prosakovaly informace o úplném konci výroby ve středočeském Kolíně. Nakonec celou továrnu koupila japonská Toyota, která zde zachová výrobu nejenom vlastního modelu, ale i zbývajících „dvojčat“. Kolínský závod od 1. ledna přešel do výhradního vlastnictví Toyoty. Závod bude vystupovat pod vlastním názvem TMMCZ.
„Náš závod se dnešním dnem stává plně součástí skupiny Toyota Motor Europe, která má v Evropě v současné době zastoupeno již osm závodů. Zvýšená poptávka po našich vozech a příprava na výrobu nového modelu přinese i zahájení výroby na tři směny,“ uvedl Koreatsu Aoki, prezident TMMCZ.
Od třísměnného provozu si kraj slibuje vytvoření nových pracovních míst, podle oficiálních informací bude závod potřebovat další zhruba tisícovku pracovníku. V současnosti zde pracuje na 2 500 lidí.
Toyota v současné době investuje do rozšíření kapacity a modernizace závodu čtyři miliardy korun. Kromě dosavadních tří modelů se zde v průběhu letošního roku začne montovat také Toyota Yaris v hybridní verzi.
V kolínském závodě se nadále bude vyrábět Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo. Jak dlouho ale z výrobních linek budou sjíždět modely 108 a C1, není jasné. Druhá generace těchto modelů se vyrábí už od roku 2014 a obě francouzské automobilky zatím plány na třetí generaci nepředstavily.
Společný projekt Toyoty a PSA (Peugeot, Citroën) formálně začal v roce 2002, o tři roky později z továrny v Kolíně začaly vyjíždět tři malé modely, které stály na totožném technickém základu. Za patnáct let se zde vyrobily bezmála čtyři miliony vozidel.