Článek
Toyota je svým způsobem poměrně neutrální značka, nekypí extravagancí (mimo divize Lexus), nemotají se kolem ní zásadní skandály a kráčí si svou vlastní, v současné době hybridní cestou. Jenže automobilka nezapomíná ani na velezábavné sporťáky, přičemž celý tento motoristický mix reprezentativně odráží jeden evropský model – Yaris.
Kompaktní hatchback Yaris debutoval v roce 1999 na frankfurtském autosalonu a jeho litrový motor v témže roce obdržel ocenění Mezinárodní motor roku. Brzy se automobilce začaly scházet desetitisíce objednávek a obliba modelu trvá už čtyři generace…
Ohledně vývoje na našem trhu nám napoví statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA), které už od roku 2004 evidují první registrace vozů v Česku.
Yaris spadá dle SDA do kategorie malých aut, a tudíž jeho konkurenci tehdy (2004) tvořily Škoda Fabia, Peugeot 206, Hyundai Getz a Ford Fiesta, které jej v žebříčku prodejnosti předběhly. V roce 2007 malá Toyota poskočila z výchozí páté na třetí příčku, ovšem rok na to klesla na šestou pozici a v dalších letech až na osmou i jedenáctou pozici.
Větší zlom nastal v podstatě až v roce 2016, kdy Yaris začal stoupat – v roce 2018 na čtvrtou prodejní pozici a vloni dokonce na třetí. Letos (5/2021) si drží kompaktní toyota čtvrté místo hned za Renaultem Clio, Dacii Sandero a bestselerem segmentu Škodou Fabia. Naopak na krk mu dýchá pátý Seat Ibiza, šestý Peugeot 208 a sedmý Hyundai i20.
Kufr
Kompaktní auta nemají lehký úkol, obvykle jsou totiž kupována se zaměřením na co nejuniverzálnější využití, a tudíž při výběru hraje svoji podstatnou roli objem kufru. Jak si vede současný čtvrtý Yaris oproti stávajícím konkurentům? To prozradí následující tabulka srovnávající objemy zavazadelníků.
Model | Objem kufru |
---|---|
Toyota Yaris | 286 l |
Škoda Fabia | 380 l |
Dacia Sandero | 328 l |
Renault Clio | až 391 l |
Seat Ibiza | 355 l |
Peugeot 208 | 309 l |
Hyundai i20 | 351 l |
Volkswagen Polo | 351 l |
Citroën C3 | 300 l |
KIA Rio | 325 l |
Konkurence
V segmentu malých aut dlouhodobě kraluje mladoboleslavská Fabie, nicméně pozice pod ní jsou vždy volné pro otevřený obchodní souboj. Níže se podíváme na standardní výbavu Yarise a jeho konkurentů, jakou dostanete za základní cenu bez příplatků.
Toyota Yaris
Za základních 350 tisíc korun se prodává malý „yarda“ ve specifikaci Active, která zahrnuje litrovou zážehovou pohonnou jednotku o výkonu 72 koní a pětirychlostní manuál. V rámci výbavy dostanete například elektricky ovládaná okna vpředu, elektricky nastavitelná zrcátka, centrál s dálkou, multifunkční volant, manuální klimu, startování tlačítkem, výškově stavitelnou sedačku řidiče, multimediální systém (7"), pokročilý balíček bezpečnostních asistentů, systém čtení dopravních značek, adaptivní tempomat a světelný senzor.
Renault Clio
Francouzské Clio ve standardní výbavě Zen stojí 315 tisíc korun a pyšní se benzinovým litrovým tříválcem (67 koní) a manuálním pětikvaltem. Standardně se vozidlo dodává vybavené diodovými lampami, elektricky ovládanými zrcátky, elektricky ovládanými předními okny, světelným senzorem, manuální klimou, centrálním zamykáním s dálkou, multimediálním systémem (7"), tempomatem a základním balíčkem asistentů.
Dacia Sandero
Dacia Sandero vždy hrála na cenu a jinak tomu není ani v případě současného základního provedení Access za 240 tisíc korun. Motor opět litrový, zážehový, tříválcový, 67koňový, spárovaný s pětirychlostním manuálem. Sériová výbava: světelný senzor, diodové přední lampy, elektricky ovládaná přední okna, omezovač rychlosti a pár povinných asistentů. Nic dalšího (zajímavého) zde nehledejte.
Škoda Fabia
Čtvrtá generace Fabie ve výbavě Ambition startuje na částce 330 tisíc a nabídne litrové MPI naladěné na výkon 80 koní a spárované s manuálním pětikvaltem. V základu dostanete povinný balík asistentů, přední diodové lampy, přední mlhovky, omezovač rychlosti, centrální zamykání s dálkou, deštník ve dveřích řidiče, škrabku na led ve víčku nádrže, manuální klimatizaci, výškově stavitelnou sedačku řidiče i spolujezdce, palubní infosystém (6,5") a elektricky ovládaná přední okna i zpětná zrcátka.
Ceny a výbavy byly čerpány z webových stránek jednotlivých výrobců a odpovídají informacím dostupným ke dni tvorby článku, přičemž jsme kvůli objektivitě vynechali akční limitované ceníky/edice.
Hodnota
Japonská auta by si měla všeobecně držet hodnotu a mít svoji stálou klientelu. Tabulky níže prozradí, za kolik se na českém trhu prodávají ojeté yarisy a jejich přímí konkurenti.
Roky výroby 2015–2017 | Průměrný cenový rozsah |
---|---|
Toyota Yaris | 180 000 Kč až 360 000 Kč |
Renault Clio | 140 000 Kč až 250 000 Kč |
Dacia Sandero | 100 000 Kč až 200 000 Kč |
Škoda Fabia | 120 000 Kč až 330 000 Kč |
Seat Ibiza | 150 000 Kč až 290 000 Kč |
Hyundai i20 | 160 000 Kč až 220 000 Kč |
Peugeot 208 | 160 000 Kč až 240 000 Kč |
Roky výroby 2010–2013 | Průměrný cenový rozsah |
---|---|
Toyota Yaris | 80 000 Kč až 250 000 Kč |
Renault Clio | 60 000 Kč až 180 000 Kč |
Dacia Sandero | 60 000 Kč až 160 000 Kč |
Škoda Fabia | 55 000 Kč až 170 000 Kč |
Seat Ibiza | 80 000 Kč až 150 000 Kč |
Hyundai i20 | 70 000 Kč až 160 000 Kč |
Peugeot 207 | 70 000 Kč až 130 000 Kč |
Roky výroby 1999–2005 | Průměrný cenový rozsah |
---|---|
Toyota Yaris | 30 000 Kč až 80 000 Kč |
Renault Clio | 15 000 Kč až 60 000 Kč |
Škoda Fabia | 14 000 Kč až 100 000 Kč |
Seat Ibiza | 19 000 Kč až 70 000 Kč |
Hyundai Getz | 20 000 Kč až 65 000 Kč |
Peugeot 206 | 17 000 Kč až 70 000 Kč |
Kvůli vyšší přesnosti jsme u všech značek vynechali sportovní deriváty, skladové vozy, kabriolety, vraky, případně výrazně upravené kusy. Zdrojovým serverem byl modernizovaný automobilový portál sauto.cz.
Spolehlivost
Německá společnost TÜV ve svých periodicky vydávaných reportech poukazuje na to, jak moc se autům v rámci spolehlivosti (ne)daří. Údaje z aktuálního TÜV Report 2021 zobrazují modely, procenta vozů potýkajících se s vážnými závadami a průměrné kilometrové nájezdy.
Stáří vozů 2–3 roky | ||
---|---|---|
Toyota Yaris | 4,4 % | 31 000 km |
Renault Clio | 6,3 % | 36 000 km |
Dacia Sandero | 8,2 % | 35 000 km |
Škoda Fabia | 5,2 % | 38 000 km |
Seat Ibiza | 5,8 % | 38 000 km |
Hyundai i20 | 5,0 % | 36 000 km |
Peugeot 208 | 4,9 % | 32 000 km |
Stáří vozů 6–7 let | ||
---|---|---|
Toyota Yaris | 12,3 % | 69 000 km |
Renault Clio | 14,3 % | 74 000 km |
Dacia Sandero | 15,5 % | 79 000 km |
Škoda Fabia | 15,4 % | 83 000 km |
Seat Ibiza | 17,8 % | 85 000 km |
Hyundai i20 | 21,2 % | 72 000 km |
Peugeot 208 | 16,3 % | 76 000 km |
Stáří vozů 10–11 let | ||
---|---|---|
Toyota Yaris | 21,3 % | 104 000 km |
Renault Clio | 31,3 % | 110 000 km |
Dacia Sandero | 28,9 % | 105 000 km |
Škoda Fabia | 24,8 % | 116 000 km |
Seat Ibiza | 25,7 % | 123 000 km |
Hyundai i20 | 23,8 % | 100 000 km |
Peugeot 207 | 31,9 % | 107 000 km |
Sportem ku radosti
Čestná zmínka dnes patří ještě dvěma ostrým yarisům, které se zapsaly do novodobých dějin jako super zábavné hatchbacky. V roce 2018 jsme vám přinášeli dojmy z limitované edice GRMN, která debutovala vybavená benzinovým motorem o objemu 1,8 litru s kompresorem. Tahle divoká radost s výkonem 212 koní a šestirychlostním manuálem způsobila nejednu motoristou euforii, přičemž stále šlo o praktický hatchback, jenž našel své využití i při cestě do práce nebo na nákup. Mysleli jsme, že lepší už to nebude, ale omyl…
Přišel totiž GR Yaris, a ten se aktuálně řadí mezi nejzábavnější sériově produkované ostré hatchbacky v Evropě. Za 900 tisíc korun se na vás těší zážehová tříválcová šestnáctistovka (261 koní) spárovaná s manuálem a pohonem 4×4. A to je takový zážitek, že malý japonský vůz z hlediska X-faktoru zařadíte ke Golfu GTI, i30 N od Hyundaie nebo ke sportovnějšímu kupé GR Supra. Tenhle (very)hot-hatch voní benzinem od nárazníku k nárazníku a tvoří onen dynamický kontrast jinak klidného a obvykle hybridního Yarisu.
Toyotě totiž svatby motorů a elektromotorů náramně fungují, lidé o takové hybridy mají zájem a kupují je. Díky tomu vývojářům zbydou finance i chuť na takové splašené nákupní košíky, jakým je třeba právě GR Yaris.
A co víc, oblíbený Yaris nedávno dostal české občanství, jelikož se jeho výroba připravuje v kolínské továrně Toyota Motor Manufacturing Czech Republic. Přestože automobilka přesné datum tají, tak my víme, že je to opravdu na spadnutí, protože ostrý start sériové produkce pravděpodobně započne někdy v období babího léta. A také si myslíme, že nálepka „Vyrobeno v Česku“ kompaktnímu hatchbacku jen prospěje, zejména co se týče tuzemských prodejních čísel.