Článek
Minulý rychlý speciál Yaris GRMN, po dlouhé pauze první ostrý hatchbach Toyoty, nám skutečně vyrazil dech. Měl kompresorový motor, který zbožňoval vytáčení a podvozek naladěný přímo na okruh. Tohle auto prostě milovalo, když jste mu dávali pořádně za uši, a ještě vás povzbuzovalo, abyste přitvrdili. Yaris GRMN byl prostě BOŽÍ! Kdybychom jen tušili, že jeho nástupce bude ještě lepší…
Přivítejte nový Yaris GR, který vypadá ještě naštvaněji a stejně tak i pojede. Tentokrát má totiž rovnou 260 koní a pohon všech kol (a stále manuální převodovku). Vývojářům Gazoo Racing, tedy závodní divizi Toyoty, se i přes složitou čtyřkolku se dvěma samosvornými diferenciály Torsen podařilo udržet hmotnost na uzdě, auto váží skvělých 1 280 kg. Díky tomu vystřelí na stovku za méně něž 5,5 sekundy (brutálně ostrý Civic Type-R to zvládá za 5,8 s – tady vidíte výhodu pohonu všech kol) a uhání až 230 km/h. Fantastické parametry, že?
Teď se ale připravte na šok, těch 260 koní a k tomu 360 Nm totiž pochází z přeplňovaného motoru o objemu 1,6 l, který však má jen tři válce! Jedná se tak o nejvýkonnější tříválec na trhu (předčil 1,5 l z BMW i8 s výkonem 240 koní) – což vás určitě děsí, ale zrovna Toyota by nikdy do výroby neposlala motor, kterému by stoprocentně nevěřila. Takže tentokrát můžete zůstat v klidu a těšte se na točivý charakter a hodně jadrný zvukový projev, který ke správnému sportovnímu autu neodmyslitelně patří.
Sportovnímu? Možná spíš závodnímu, protože celé auto je postavené prakticky jako homologační rallye speciál – motor odpovídá regulím závodní třídy R5, má lehkou hliníkovou karoserii a střechu z kovaného karbonu. Oproti sérii je o 91 mm nižší (taky má bezrámová okna ve dveřích, aby ještě víc připomínal kupé), má funkční aerodynamiku, vyztužené uložení tlumičů, ostře naladěný podvozek a 18palcová kola (která můžete vyměnit za lehčí - kovaná). Prý se cosi šušká i o příplatkové bezpečnostní kleci…
S vývojem a finálním laděním hodně pomáhal Tommi Mäkinen, legenda závodů rallye a současný šéf WRC týmu Toyoty, takže očekávejte, že tohle auto bude nejen rychlé, ale i poslušné a hravé. Dokazuje to i pohon všech kol, který podle zvoleného jízdního režimu umí měnit poměr distribuce točivého momentu mezi nápravy – v normálním režimu to bude 60:40 (ve prospěch předních kol), sportovní režim to změní na 70:30 a režim pro kluzké povrchy nabídne vyvážených 50:50.
„Zatímco nová GR Supra je sportovní auto vyvinuté na závodní trati, Yaris GR byl vytvořen díky našim zkušenostem ze závodů rallye – na něco takového naši fanoušci dlouho čekali,“ prohlásil Shigeki Tomoyama, šéf Gazoo Racing. Tohle auto bude prostě ZBRAŇ!
Nový Yaris GR se oficiálně představí již tento víkend na tokijském autosalonu a oficiálně se začne prodávat v druhé polovině roku 2020. Půjde o tak specializované auto, že se bude vyrábět přímo u Gazoo Racing v Motomachi s velkým podílem ruční práce. Zní to draze? To určitě bude. Přesnou cenovku zatím neznáme, ale v rodném Japonsku vyjde na ekvivalent 850 tisíc korun, což by v Evropě klidně mohlo znamenat částku do milionu korun. Jenže za takhle ostrý kus si fanoušci rallye určitě rádi připlatí.