Článek
Současná generace Yarisu prodělala před nedávnem druhý facelift, který změnil až 900 dílů a stál 90 milionů eur. Zatímco ten první považuji za velmi vydařený a působivý (tvar černého X převzatý z Ayga krásně omladil rychle zestárnuvší původní vzhled), ten současný si na první pohled bere inspiraci z konceptu FT-1 a současných modelů sesterského Lexusu. Přitom prý designérský tým chtěl dosáhnout větší kultivovanosti vzhledu a tvary mají připomínat katamarány. K malému Yarisu mi to ale zrovna moc nesedí, nicméně nutno uznat, že ve zvolené barevné kombinaci to špatně nevypadá. Dvoubarevné lakování ovšem sluší většině malých aut.
Na prostornosti kabiny se nic neměnilo, Yaris tak stále patří k autům, která vás nijak neutiskují. A ani neiritují použitými materiály, ty na palubce působí velmi hodnotě a spolu s barevným sladěním k odstínu karoserie to v Yarisu vypadá mnohem lépe, než u většiny konkurentů. Možná si všimnete nových důmyslných výdechů topení z Aurisu, jinak tvarované zadní lavice a výraznějšího bočního vedení předních sedadel. Sedí se ovšem dost vysoko a pozice je té ideální podstatě vzdálená. Modernizovat by si ale zasloužil infotainment, kdy zejména mapové podklady se déle načítají a nefungují tak precizně, jako u německých konkurentů. Objem kufru 286 litrů je v rámci segmentu slušný a při běžném užívání si na jeho velikost stěžovat nebudete.
Nová atmosférická čtyřválcová patnáctistovka nahradila dosavadní 1.33 a doplňuje v nabídce litrový tříválec z Ayga: Právě z předchozí třináctistovky nový motor technicky vychází. Toyota navíc jako jediná v segmentu nabízí i hybridní model, kdy je motor se stejným objemem kombinovaný s elektromotorem, na ten si ale nachystejte o 66 tisíc korun víc. My jsme sáhli po klasické patnáctistovce, která bude u zákazníků pravděpodobně mnohem populárnější.
A pokud se bojíte spotřeby, pak vás hned z kraje uklidním, že i obyčejný Yaris jezdí za 6 litrů na 100 km, což odpovídá i reálné spotřebě hybridní verze, byť ta slibuje na papíře mnohem nižší číslo. Toyota nepřistoupila k nějakému přeplňovanému litrovému tříválci, protože po městě shledává jeho vlastnosti horší, než u konvenčního motoru. Trend downsizingu se tedy Yarisu zatím vyhýbá.
Motor je vybavený novým systémem proměnného časování sacích ventilů a dokáže přepínat mezi Ottovým a Atkinsonovým cyklem. Ten při nízké zátěži zkracuje fázi komprese a i díky tomu je nový motor úspornější. V nízkých a středních otáčkách mu živost nechybí, na dálnici ale pár Nm. schází. Hodnota 136 sice není špatná, ale v táhlých kopcích to na svižné zrychlení příliš vhodné není. Abyste z motoru vymáčkli to, co v něm je, bude to chtít častější řazení s šestistupňovým manuálem a hlídání otáček. Převodovka má příjemně krátké a přesné dráhy, při řazení je ale možná až příliš tuhá. Nejlepší zátah (a také nejhezčí zvuk) se dostaví na hodnotě 4000 otáček, jenže už o tisícovku výš Yarisu dojde dech a zvuk připomíná nepříjemné bzučení. Výkonová špička tady chybí a nad 6000 nemá cenu jej prakticky vůbec vytáčet.
Podvozkově Yaris cílí na komfort, což je dobře. Na sportovní ambice tu bude ostrá verze GRMN. Takže v té běžné bude řidič raději, když auto zvládne hladce nerovnosti a výmoly. Yaris k tomu přistupuje poměrně dobře a s těmi menšími si poradí obstojně. V zatáčkách se ale dostaví výraznější náklony karoserie a na výrazně rozbité silnici působí trochu neklidně. Také zvuk vytočeného motoru je výraznější, ale celkem příjemný na poslech (vyjma už zmíněných situací ve vyšších otáčkách). S přepracovaným posilovačem, který klade větší odpor a je citlivější, se mi mnohem lépe jezdilo. Celkově naladění auta považuji za velmi dobré a schopné uspokojit jak obyčejného řidiče, tak někoho, kdo tomu občas „dá trochu napít“. Jen ten motor by mohl být ostřejší a brzdy poněkud citlivější.
Tradičně slušná je u Toyoty výbava. I zcela základní model za 277 900 korun má elektrická okna, vyhřívaná zrcátka, klimatizaci, sedm airbagů nebo dešťový senzor stěračů. A bohatou výbavu doplňují ve standardu i systém varování před opuštěním jízdního pruhu, automatické přepínání dálkových světel a automatické brzdění.
Třetí generace Yarisu už má sice odsloužená svá léta, díky povedené modernizaci ale nadále v segmentu boduje se ctí. Navíc se stále drží jako nejprodávanější model značky v Evropě (tvoří čtvrtinu všech prodaných Toyot v Evropě) a v počtech prodaných kusů si jen polepšuje, takže volba faceliftu namísto nové generace je pochopitelná. Navýšení objemu motoru vítáme, byť by jeho projev mohl být sebejistější.
Technické údaje: Toyota Yaris 1.5 VVT-iE | |
---|---|
Motor | Zážehový řadový čtyřválec |
Objem | 1496 cm3 |
Výkon | 82 kW (110 k)/6000 ot. |
Točivý moment | 136 Nm/4400 ot. |
Převodovka | Šestistupňová manuální |
Maximální rychlost | 175 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 11,0 s |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) | 6,3/4,2/5,0 l na 100 km |
Provozní/užitečná hmotnost | 1100/475 kg |
Rozměry (délka x šířka x výška) | 3945 x 1695 x 1510 mm |
Rozvor | 2510 mm |
Objem nádrže | 42 l |
Objem zavazadelníku | 286/1180 l |
Základní cena | 306 900 Kč |
Yaris GRMN
Hot-hatch od Toyoty tu nebyl léta a tak se na něj moc těšíme. Zvlášť, když známe podrobnosti o jeho technice – osmnáctistovka s kompresorem a výkonem 210 koní. Dostanete jí s šestistupňovým manuálem a stovku zvládne za 6,7 sekundy. Samosvorný diferenciál dodá Torsen, tlumiče zase Sachs. Od sportovního modelu GT86 si ostrý Yaris půjčí volant a doplní ho speciálními sedadly Boshoku. Také se už nemůžete dočkat?