Hlavní obsah

Toyota Yaris 1.5 VVT-iE - Omlazený bestseller

Foto: Archiv Garáž.cz

Yaris už je na trhu opravdu dlouho, ale na novou generaci si ještě chvíli počkáme. Ta současná prošla druhým faceliftem a dostala pod kapotu nový motor 1.5, který je dalším odklonem od downsizingového trendu.

Článek

Současná generace Yarisu prodělala před nedávnem druhý facelift, který změnil až 900 dílů a stál 90 milionů eur. Zatímco ten první považuji za velmi vydařený a působivý (tvar černého X převzatý z Ayga krásně omladil rychle zestárnuvší původní vzhled), ten současný si na první pohled bere inspiraci z konceptu FT-1 a současných modelů sesterského Lexusu. Přitom prý designérský tým chtěl dosáhnout větší kultivovanosti vzhledu a tvary mají připomínat katamarány. K malému Yarisu mi to ale zrovna moc nesedí, nicméně nutno uznat, že ve zvolené barevné kombinaci to špatně nevypadá. Dvoubarevné lakování ovšem sluší většině malých aut.

Foto: Archiv Garáž.cz

Na prostornosti kabiny se nic neměnilo, Yaris tak stále patří k autům, která vás nijak neutiskují. A ani neiritují použitými materiály, ty na palubce působí velmi hodnotě a spolu s barevným sladěním k odstínu karoserie to v Yarisu vypadá mnohem lépe, než u většiny konkurentů. Možná si všimnete nových důmyslných výdechů topení z Aurisu, jinak tvarované zadní lavice a výraznějšího bočního vedení předních sedadel. Sedí se ovšem dost vysoko a pozice je té ideální podstatě vzdálená. Modernizovat by si ale zasloužil infotainment, kdy zejména mapové podklady se déle načítají a nefungují tak precizně, jako u německých konkurentů. Objem kufru 286 litrů je v rámci segmentu slušný a při běžném užívání si na jeho velikost stěžovat nebudete.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nová atmosférická čtyřválcová patnáctistovka nahradila dosavadní 1.33 a doplňuje v nabídce litrový tříválec z Ayga: Právě z předchozí třináctistovky nový motor technicky vychází. Toyota navíc jako jediná v segmentu nabízí i hybridní model, kdy je motor se stejným objemem kombinovaný s elektromotorem, na ten si ale nachystejte o 66 tisíc korun víc. My jsme sáhli po klasické patnáctistovce, která bude u zákazníků pravděpodobně mnohem populárnější.

Foto: Archiv Garáž.cz

A pokud se bojíte spotřeby, pak vás hned z kraje uklidním, že i obyčejný Yaris jezdí za 6 litrů na 100 km, což odpovídá i reálné spotřebě hybridní verze, byť ta slibuje na papíře mnohem nižší číslo. Toyota nepřistoupila k nějakému přeplňovanému litrovému tříválci, protože po městě shledává jeho vlastnosti horší, než u konvenčního motoru. Trend downsizingu se tedy Yarisu zatím vyhýbá.

Motor je vybavený novým systémem proměnného časování sacích ventilů a dokáže přepínat mezi Ottovým a Atkinsonovým cyklem. Ten při nízké zátěži zkracuje fázi komprese a i díky tomu je nový motor úspornější. V nízkých a středních otáčkách mu živost nechybí, na dálnici ale pár Nm. schází. Hodnota 136 sice není špatná, ale v táhlých kopcích to na svižné zrychlení příliš vhodné není. Abyste z motoru vymáčkli to, co v něm je, bude to chtít častější řazení s šestistupňovým manuálem a hlídání otáček. Převodovka má příjemně krátké a přesné dráhy, při řazení je ale možná až příliš tuhá. Nejlepší zátah (a také nejhezčí zvuk) se dostaví na hodnotě 4000 otáček, jenže už o tisícovku výš Yarisu dojde dech a zvuk připomíná nepříjemné bzučení. Výkonová špička tady chybí a nad 6000 nemá cenu jej prakticky vůbec vytáčet.

Foto: Archiv Garáž.cz

Podvozkově Yaris cílí na komfort, což je dobře. Na sportovní ambice tu bude ostrá verze GRMN. Takže v té běžné bude řidič raději, když auto zvládne hladce nerovnosti a výmoly. Yaris k tomu přistupuje poměrně dobře a s těmi menšími si poradí obstojně. V zatáčkách se ale dostaví výraznější náklony karoserie a na výrazně rozbité silnici působí trochu neklidně. Také zvuk vytočeného motoru je výraznější, ale celkem příjemný na poslech (vyjma už zmíněných situací ve vyšších otáčkách). S přepracovaným posilovačem, který klade větší odpor a je citlivější, se mi mnohem lépe jezdilo. Celkově naladění auta považuji za velmi dobré a schopné uspokojit jak obyčejného řidiče, tak někoho, kdo tomu občas „dá trochu napít“. Jen ten motor by mohl být ostřejší a brzdy poněkud citlivější.

Foto: Archiv Garáž.cz

Tradičně slušná je u Toyoty výbava. I zcela základní model za 277 900 korun má elektrická okna, vyhřívaná zrcátka, klimatizaci, sedm airbagů nebo dešťový senzor stěračů. A bohatou výbavu doplňují ve standardu i systém varování před opuštěním jízdního pruhu, automatické přepínání dálkových světel a automatické brzdění.

Třetí generace Yarisu už má sice odsloužená svá léta, díky povedené modernizaci ale nadále v segmentu boduje se ctí. Navíc se stále drží jako nejprodávanější model značky v Evropě (tvoří čtvrtinu všech prodaných Toyot v Evropě) a v počtech prodaných kusů si jen polepšuje, takže volba faceliftu namísto nové generace je pochopitelná. Navýšení objemu motoru vítáme, byť by jeho projev mohl být sebejistější.

Foto: Archiv Garáž.cz

Technické údaje: Toyota Yaris 1.5 VVT-iE
MotorZážehový řadový čtyřválec
Objem1496 cm3
Výkon82 kW (110 k)/6000 ot.
Točivý moment136 Nm/4400 ot.
PřevodovkaŠestistupňová manuální
Maximální rychlost175 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h11,0 s
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace)6,3/4,2/5,0 l na 100 km
Provozní/užitečná hmotnost1100/475 kg
Rozměry (délka x šířka x výška)3945 x 1695 x 1510 mm
Rozvor2510 mm
Objem nádrže42 l
Objem zavazadelníku286/1180 l
Základní cena306 900 Kč

Yaris GRMN

Hot-hatch od Toyoty tu nebyl léta a tak se na něj moc těšíme. Zvlášť, když známe podrobnosti o jeho technice – osmnáctistovka s kompresorem a výkonem 210 koní. Dostanete jí s šestistupňovým manuálem a stovku zvládne za 6,7 sekundy. Samosvorný diferenciál dodá Torsen, tlumiče zase Sachs. Od sportovního modelu GT86 si ostrý Yaris půjčí volant a doplní ho speciálními sedadly Boshoku. Také se už nemůžete dočkat?

Načítám