Hlavní obsah

Toyota Supra v rally – Tak trochu nečekané náčiní

Foto: Archiv Garáž.cz

Když se Toyota smířila s tím, že její Celica TCT ve skupině B hraje kvůli pohonu zadních kol druhé housle, došlo k zániku této skupiny a muselo se hledat nové načiní. Poněkud nečekaně se jím stala tehdy aktuální generace Supry.

Článek

Jistě, vrcholem skupiny B byly plastové hatchbacky s pohonem všech kol a přeplňovanými motory. Ale kromě toho zde byla i tradičnější auta, která byla robustní, spolehlivá a sázela na pohon zadních kol. Nejúspěšnější byla Toyota Celica Twin Cam Turbo (zkráceně TCT), která pravidelně vítězila na afrických soutěžích.

Foto: Archiv Garáž.cz

Po konci skupiny B ale vyvstal problém, protože startovat s Celicou TCT již nebylo možné a nová generace Celicy se teprve připravovala do výroby. Na přechodné období, než se připraví nový speciál, se ale Toyota ze soutěží stáhnout nechtěla. Šéf týmu TTE (Toyota Team Europe) Ove Andersson chtěl použít Corollu, ale vedení automobilky si přálo raději propagovat sportovní kupé Supra, které se poprvé oddělilo od Celicy.

Foto: Archiv Garáž.cz

Supra byla tehdy na trhu ve své třetí generaci a ve verzi 3,0i bez turba nabízel její řadový šestiválec výkon 200 koní a točivý moment 300 Nm. Poháněna byla pochopitelně zadní kola. Závodní speciál byl odlehčen na 1440 kg a připraven k závodům už v roce 1987. Björn Waldegaard se Suprou odstartoval na Safari rally a dlouho vedl, dokud jej ze závodu nevyřadila porucha diferenciálu a přehřátý motor. Do cíle dorazil jeho týmový kolega Lars-Erik Torph, ale až na třetí pozici. Na první start to nebylo špatné a tým se vypravil i na Pobřeží Slonoviny. Na této soutěži však havarovalo týmové letadlo a tak Toyota ze závodu ze soustrasti odstoupila. Waldegaard si pak spravil chuť z nepodařené Safari vítězstvím na Rally Hong Kong – Peking.

Foto: Archiv Garáž.cz

O rok později homologovala Toyota přeplňovaný model Turbo. Ten už disponoval výkonem 400 koní a krouťákem 480 Nm. Ano, je to o 100 koní více, než povolovala homologace FIA, ale ta přesto auto uznala schopným závodit a povolila jeho starty. V domácím Japonsku si pak civilní homologační auta rozebrali tamní zákazníci. V rally Juha Kankkunen vedl na Safari rally 1988, ale turbodmychadlo jeho ostrou jízdu nevydrželo a musel odstoupit. Do cíle dorazil na čtvrtém místě alespoň Kenneth Eriksson. Ani působení v japonském okruhovém šampionátu se příliš nevyvedlo.

Foto: Archiv Garáž.cz

V roce 1989 byla konečně hotová nová Toyota Celica Turbo GT-4 ST-165 s pohonem všech kol a přeplňovaným motorem. Přesto si Supra Turbo ještě jeden start připsala. Týmu totiž nová Celica připadala příliš křehká na drsnou africkou soutěž a tak na Safari startoval Björn Waldegaard právě se Suprou. Bylo z toho čtvrté místo a tedy relativně slušné a důstojné rozloučení se soutěžní kariérou velkého sportovního kupé.

Foto: Archiv Garáž.cz

Test: Toyota Supra MK IV - sériový jednorožec

Načítám