Článek
Najít recept na skutečnou automobilovou vyváženost je asi nikdy nekončící boj. Dnes by nebyl problém zastavět do maličké Škody Citigo turbem nadopovaný šestiválec s monstrózním výkonem, jenže kdo by takovým autem jezdil a kdo by za něj zaplatil miliony korun?
Určitý balanc se snaží najít také inženýři od japonské Toyoty pro svůj velice povedený model Supra, který se zatím prodává výhradně se šestiválcem od BMW. Modelová řada roku 2020 přinese na evropské trhy také dvoulitrové 258koňové čtyřválcové provedení s turbodmychadlem a osmirychlostní samočinnou převodovkou, která bude přenášet točivý moment 400 Nm na zadní nápravu.
Pro srovnání – šestiválcová verze nabídne výkon 340 koní a 500 Nm síly. Stejně jako třílitrový řadový šestiválec, tak i tento německý dvoulitrový řadový čtyřválec už pracuje v BMW Z4 Roadster a najdete ho ve specifikaci sDrive30i.
Toyota se také nechala slyšet, že o 100 kilogramů štíhlejší Supra zrychlí z nuly na sto za 5,2 vteřiny, zatímco současný výkonnější model k tomu potřebuje jen 4,3 vteřiny. Rozložení hmotnosti 50 na 50 prý nebude zástavbou lehčího motoru dotčeno.
Radost, nebo kacířství?
Než automobilku úplně odsoudíte za svatokrádež, přečtěte si pár faktů. Čtyřválec bude mít rozhodně nižší spotřebu a toxicitu. Vždyť BMW Z4 sDrive30i má homologovaný apetit 6,1 litru benzinu na sto kilometrů a vypustí 139 gramů oxidu uhličitého na kilometr – a to jde o roadster. Šestiválcová Supra si vezme oficiálně 7,5 litru paliva na sto a kombinované emise jsou 170 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Co to znamená? Ve výsledku nabídne čtyřválcová varianta atraktivnější cenu z důvodu nižších výrobních nákladů i emisních (flotilových) pokut.
Odlehčená Supra by se měla začít v Evropě prodávat už v březnu letošního roku. Standardní výbava bude zahrnovat 18palcové lité disky, sedadla čalouněná umělým semišem (Alcantara) a dotykovou obrazovku s úhlopříčkou 8,8 palce.
Můžeme se však těšit na speciální edici Fuji Freeway, kterou můžete vidět na snímcích. Ta bude mít výhradně 19palcové disky, červené kryty zpětných zrcátek a sedadla čalouněná umělým semišem v kombinaci červeného a černého provedení. Omezená série bude pro Evropu limitovaná počtem 200 kusů.
Ačkoli se to mnohým benzinovým nadšencům nebude líbit, my příchod čtyřválcové verze vítáme. Rozhodně půjde o cenově dostupnější model, který poskytne podobnou dávku zábavy jako jeho šestiválcový kolega, který vyjde na 1,8 milionu korun. BMW Z4 se šestiválcem stojí v základu necelých 1,6 milionu korun a čtyřválcová specifikace sDrive30i lehce přes 1,2 milionu korun.
Je tedy skoro jisté, že Supra s řadovým čtyřválcem nepůjde pod milion, nicméně už přestane být pouhým divokým snem všech nadšenců, kteří už teď vymýšlejí, jak doma manželce zdůvodní fakt, že namísto rodinného SUV bude stát v garáži dvoumístná Toyota Supra.