Článek
Slavná Severní smyčka (Nordschleife) okruhu Nürburgring není jen Mekkou pro všechny nadšence do aut a závodníky, je také oblíbeným testovacím centrem pro všechny světové automobilky. Nabízí totiž naprosto jedinečné podmínky pro mučení vývojových prototypů, které na světě nemají obdoby. Jde v podstatě o úzkou okresku, která na 20 kilometrech své délky kombinuje zatáčky všech druhů, krátké i delší rovinky, neustálá klesání a stoupání, spousty horizontů a změn povrchů. Je to v podstatě koncentrovaná běžná silnice, po kterých auta normálně jezdí, akorát bezpečnější (lemovaná svodidly) a zcela uzavřená jen pro potřeby vývojářů. Má jen jedinou vadu – pro některé automobilky je trochu z ruky…
Konkrétně z Japonska je to do pohoří Eifel skoro 10 tisíc kilometrů. To japonským automobilkám nebrání tady intenzivně testovat, protože si jich většina v blízkém okolí Ringu postavila testovací centrum, ale přece jen vzdálenost výrazně komplikuje organizaci i logistiku, proto se Toyota, jedna z největších automobilek světa, rozhodla, že si postaví podobnou trať hned za humny, konkrétně v japonské Shimoyamě v prefektuře Aichi.
Výhodou je místní členitá topografie s 75metrovým rozdílem mezi nejnižším a nejvyšším místem (pro srovnání Ring má výškový rozdíl 300 metrů), což je jako dělané pro spoustu zatáček, stoupání a klesání, které prověří řízení, motory, podvozek i brzdy zkoušených aut. Zelené peklo, jak se Nürburgringu také familiárně říká, ostatně připomíná i spousta původní zeleně v testovacím areálu. Toyota právě otevřela 5,1 kilometru dlouhou trať simulující běžnou silnici, do roku 2023 k ní přibude ještě vysokorychlostní okruh a další specializované testovací tratě.
Sám šéf automobilky Akio Toyoda, který se na Nürburgringu už něco natestoval a nazávodil, k tomu dodává: „Na základě našich zkušeností s Nürburgringem jsme v novém testovacím okruhu replikovali jeho různorodost. Spojením jízdních zkoušek po celém světě a náročných podmínek na novém okruhu máme v úmyslu důkladně zdokonalovat každý z našich modelů a vyvíjet auta, která řidiči přinesou skutečnou radost z řízení.“
Podobné testovací areály jsou v Evropě například ještě v anglickém Milbrooku nebo německém Boxbergu, po dokončení je však testovací areál Toyoty hravě předčí, navíc ho Toyota bude mít pouze pro sebe a bude tak moci testovat nové vozy velmi intenzivně. Znamená to tedy, že by nové Toyoty mohly být ještě spolehlivější a snad i zábavnější, než jsou nyní.