Článek
Před těmi třiadvaceti lety byla Toyota Prius přijata se značnými rozpaky. Sice zajímavá technologie, ale podivný design, vyšší cena a jen průměrné jízdní vlastnosti. Všichni se navíc ptali, jak dlouho to může fungovat. Teď už je jasné, že jsme byli svědky představení automobilu, který změnil svět. Mně osobně se nikdy nelíbila, na svezení, natož vzhledově, přesto musím říct, že k ní chovám hluboký respekt. Když jsem vloni v Římě jel taxíkem z letiště, byl to právě dvacet let starý Prius. Měl najeto 600 tisíc kilometrů a původní baterku. Prostě Toyota se vším všudy.
Prius byl představen v roce 1997 a měl podivný vzhled a zajímavou technologii, kdy chytře žongluje mezi jízdou na spalovací motor a elektřinu, kterou si ukládá ve své baterii. Do Evropy se ale dostal až o tři roky později, takže slaví dvacáté narozeniny a já si tedy mohu dovolit trochu zavzpomínat… Pamatuji si na houbovité řízení, brutální nedotáčivost, příšernou grafiku displeje na palubním počítači a jedno video, při kterém Prius udělal na zasněžené dálnici otočku o 360 stupňů, to když se jeho řidič pokusil přejet z jednoho pruhu do druhého.
Jenže Toyota to nevzdala a na Priusu dál pracovala. Vylepšila rozložení hmotnosti, přispěchala s jiným nastavením podvozku a neustále inovovala pohonné ústrojí. Když ostatní automobilky s hybridy teprve začínaly, tak měla Toyota díky Priusu už celé roky zkušeností. Byla to sázka na dobrou kartu!
Nejspíš nejsem sám, kdo si k Priusu musel najít cestu, stejně jako k dalším hybridním modelům značky. Odhaduje se totiž, že Toyota prodala za poslední tři roky pět milionů hybridů - tedy polovinu toho, co v letech 1997 až 2017, tedy za celých dvacet let! Více než polovina prodaných vozů Toyota v loňském roce byla hybridní, v zemích západní Evropy to bylo dokonce 63 procent. V Česku tvoří prodeje hybridů u Toyoty 40 procent, u značky Lexus dokonce přes 90 procent. I díky tomu to začínají být zajímavé ojetiny.
Aktuálně má v Evropě na prodej hned devatenáct hybridních modelů značek Toyota a Lexus, celkově jich nabízí hned čtyřiačtyřicet. A Toyota tvrdí, že její hybridní automobily ušetřily 120 milionů tun CO2, které by se uvolnily do atmosféry, kdyby její auta jezdila jen na benzin. Podle jejích průzkumů taky hybridní modely zvládnou víc než polovinu jízd po městě a blízkém okolí na elektřinu, takže bez lokálních emisí.
„Díky prodejům hybridních vozidel je Toyota na dobré cestě splnit cíl 95 g/km, který platí pro roky 2020 a 2021 v zemích EU, kde jsou předpisy CO2 vůbec nejpřísnější na světě,“ říká Matt Harrison, výkonný viceprezident společnosti Toyota Motor Europe (TME). „Hybridní auta jsou navíc bezemisní hlavně tam, kde je to nejvíce potřeba - ve městech.“
A jak jste si asi všimli, nové modely už jezdí a vypadají úplně jinak než dvacet let starý Prius. Může za to nová podvozková platforma TNGA a neustálá modernizace a vývoj. Neustále vylepšování původní myšlenky, jak využívat energii získanou při brždění či jen při částečném zatížení, nesou společně s kvalitnějšími bateriemi a vylepšenou elektronikou svoje ovoce. A třeba Corolla díky tomu slaví znovuzrození.
V dalších letech lze předpokládat, že se nějaká forma hybridního pohonu rozšíří na úplně celé portfolio značek Toyota a Lexusu, jen v Evropě plánuje Toyota v následujících pěti letech uvést čtyřicet nových nebo modernizovaných elektrifikovaných modelů s různými druhy technologií, včetně nejméně deseti čistých elektromobilů.
Toyota v tomhle se Priusem jednoznačně předběhla dobu a aktuálně těží ze svých zkušeností, její cestu teď následují ostatní automobilky, původně ryze sportovní a luxusní značky nevyjímaje. I díky hybridům však může Toyota mít v nabídce hned tři sportovní modely (Supra, Yaris GR a GT-86), což je chvályhodný počin.
Je taky zajímavé, že Toyota víc věří hybridnímu pohonu než autům čistě na elektřinu, protože si moc dobře uvědomuje všechna omezení, která provoz čistě elektrických aut přináší. Hodlá se soustředit na jejich další vývoj, ale její strategie je nabízet různé elektrifikované technologie, tedy hybridní elektrická vozidla, plug-in hybridy, bateriové elektromobily a elektromobily na palivové články. Počkejme si dalších dvacet let a uvidíme, jestli byla tato myšlenka správná. Ale vy můžete hlasovat už nyní…