Hlavní obsah

Toyota představuje Yaris Cross, městského prcka do terénu

Foto: Toyota

Rodina SUV automobilky Toyota se rozrůstá o třetího člena – po velké RAV4 a středním C-HR je tu městský prcek na bázi modelu Yaris. Kromě stylového vzhledu a praktičnosti přináší pohon všech kol vhodný do terénu i úsporný hybridní pohon. Stane se z něj hit?

Článek

Móda SUV ani zdaleka nekončí, a automobilky tak nabízí další a další modely, některé větší, jiné menší – nejnovějším příkladem je nová Toyota Yaris Cross. Už podle jména vám musí být jasné, že je technicky spřízněná s městským hatchbackem Yaris (sdílejí modulární platformu TNGA, která je lehčí a pevnější než předchozí technická řešení), ale nejde jen o variantu oblepenou plasty s vyššími pružinami, Toyota si s jeho vývojem dala mnohem víc práce.

Tak předně je Yaris Cross citelně větší – rozvor je shodných 2 560 mm, ale na délku je o 240 mm delší (celkem tedy 4 180 mm), je také vyšší (o 90 mm) a širší (o 20 mm). To v překladu znamená, že auto vypadá robustněji, ale pořád nebudete mít problém ho ve městě zaparkovat, taky bude mít prostornější a variabilnější kufr (bohužel Toyota žádná konkrétní čísla neuvedla), vyšší světlou výšku (o 30 mm), to abyste se nemuseli bát vyrazit za dobrodružstvím mimo asfalt, vyšší řidičskou pozici pro lepší přehled za volantem a snazší nasedání a vysedání.

Foto: Toyota

Yaris Cross bude ve srovnání s hatchbackem robustnější a prostornější

Právě vyšší řidičská pozice bude jeden z největších rozdílů oproti výchozímu Yarisu, ačkoliv design kabiny spolu s prostorovou nabídkou pro posádku by měl zůstat shodný s hatchbackem. Tím druhým by měl být kufr, který by kromě většího objemu měl nabídnout i větší praktičnost – opěradla zadních sedadel (dělená v poměru 40:20:40) lze sklápět, podlahu můžete výškově nastavovat a také tu najdete menší kapsy a chytrý upevňovací systém. Neobvyklé v této třídě je, že se páté dveře budou otevírat elektricky a v případě potřeby i bezdotykově.

Foto: Toyota

Lepší přehled za volantem a snazší nasedání, to jsou hlavní důvody, proč si lidé kupují zvýšená SUV

Nejzásadnějším rozdílem oproti konkurenci v segmentu malých crossoverů je pak chytrý pohon všech kol. Většinu času bude Yaris Cross fungovat jako předokolka, pohon zadních kol se připojí až v případě snížení trakce, abyste za volantem neztratili jistotu. Nečekejte tedy žádné off-roadové divočiny, ale když vjedete na podmáčenou louku nebo do zasněžených hor, neměli byste se vracet na laně za traktorem.

Další specialitou Yarisu Cross je hybridní pohon (shodný s Yarisem) čtvrté generace kombinující 1,5litrový atmosférický tříválec (jeho termodynamická účinnost je 40 %, což odpovídá dieselům) s elektromotorem (o výkonu 80 koní a 140 Nm, baterie s kapacitou dojezdu pod 2 km se nabíjí pouze jízdou). Celkový výkon soustavy dosahuje hodnoty 116 koní a emise CO2 by se měly pohybovat pod úrovní 90 g/km u verze s pohonem předních kol (což odpovídá spotřebě cca 3,9 l/100 km), čtyřkolka by se měla udržet po 100 g/km (4,3 l/100 km).

Technika by měla být shodná s Yarisem, což znamená například 8palcový dotykový infotainment, bezdrátové dobíjení telefonu nebo ambientní osvětlení, v oblasti bezpečnosti pak sofistikovaný systém nouzového brzdění, inteligentní adaptivní tempomat nebo vedení jízdy v pruhu. Yaris také poprvé představí nový centrální airbag chránící posádku na předních sedadlech, ale není důvod pochybovat, že ho nabídne i Yaris Cross. Měl by se tak stát jedním z nejbezpečnějších aut v segmentu.

Foto: Toyota

Rodina Yarisů už má nyní tři členy, jejich společné prodeje by měly činit třetinu prodejů Toyoty v Evropě

Model Yaris Cross se bude vyrábět po boku hatchbacku Yaris ve francouzské továrně ve Valenciennes, ročně by z linky mělo sjet až 150 000 Yarisů Cross. Pokud jste z něj už teď nadšení a těšíte se, až si ho poběžíte koupit, tak se zkuste trochu uklidnit – na evropský trh totiž dorazí až na začátku příštího roku.

Načítám