Článek
Už žádná šedá myška – tak zjevně znělo zadání pro designéry nového Yarisu, nejprodávanějšího evropského modelu japonské Toyoty. Sebevědomí získané dvěma dekádami na trhu a více než 4 miliony prodaných kusů, se zračí v jeho odvážných tvarech a linkách i podmračeném výrazu, který bude konkurentům nahánět strach. Nový Yaris je totiž do další bitvy o zákazníky proklatě dobře vyzbrojený…
Základem je nová modulární platforma pro kompaktní auta (TNGA, Toyota New Global Architecture), která umožnila i přes zvýšení tuhosti konstrukce (o 40 % oproti předchůdci) ušetřit 50 kg hmotnosti. Zvětšil se také interiér – přestože je auto o 5 mm kratší, má zároveň o 50 mm delší rozvor a o 50 mm větší šířku. Yaris je také o 40 mm nižší a má o 60 mm širší rozchod kol, což by mělo přinést dynamičtější jízdní vlastnosti.
Budoucí majitelé také ocení, že Toyota zapracovala na řidičské pozici, takže by si lidé všech konstitucí měli najít za volantem pohodlný posaz. Kabina má jednoduchý, ale vkusný design – přístroje mají podobu kulatých displejů s obrazovkou palubního počítače uprostřed, nad nimi pak může být 10palcový průhledový displej, na vrcholu palubní desky je 8palcový dotykový infotainment a pod ním samostatné ovládání klimatizace. Těšit se můžete také na bezdrátové nabíjení, vyhřívaný volant nebo ambientní osvětlení.
Toyota navrhovala nový Yaris jako „nejbezpečnější kompaktní auto na světě“, proto hodně vylepšila pasivní i aktivní bezpečnost – řadu jízdních asistentů, jako třeba inteligentní adaptivní tempomat nebo vedení jízdy v pruhu, převezme Yaris z větší Corolly, úplnou novinkou pak bude centrální airbag, který chrání posádku především v případě bočního nárazu, aby se vzájemnou srážkou řidič a spolujezdec nezranili.
Paleta motorizací bude nabízet dva benzinové tříválce 1,0 a 1,5 litru, ačkoliv Toyota zatím blíže nespecifikovala jejich parametry. Až 80 % prodejů by však měla tvořit nová hybridní verze, která kombinuje 1,5litrový benzinový motor pracující v Atkinsonově cyklu s 80koňovým a 140newtonmetrovým elektromotorem. I přes zvýšení výkonu celé soustavy o 15 % (dává celkových 115 koní) by měla nová jednotka dosáhnout snížení emisí o 20 %.
Na další podrobnosti si budeme muset ještě počkat, ale už teď víme, že se výroba nového Yarisu v továrně Valenciennes ve Francii rozběhne v půlce příštího roku a první kousky pak dorazí k zákazníkům v září. Už se nemůžete dočkat?