Článek
Je zajímavé, že podle magazínu Motor1 většina Američanů v průzkumech tvrdí, že by si manuál klidně koupila. Někteří tvrdí, že to mají v plánu, jiní zase, že manuál už vlastní. Ale realita je úplně jiná a dokazují to čísla japonské značky Toyota. Nancy Hubbell, mluvčí amerického zastoupení značky potvrdila, že manuální převodovky nejsou u amerických řidičů vůbec oblíbené. Toyota v tuto chvíli v Americe nabízí tři modely s manuálem – Corollu, Tacomu a hravé GT86. Nejlépe je na tom GT86, ale ani tak to nejsou žádná pozitivní čísla.
Toto zábavné, malé a skvěle ovladatelné řidičské auto si s manuální převodovkou, která podle nás tvoří půl charakteru celého auta, koupilo jen 33 % zákazníků. Zbylé dva modely jsou na tom ale ještě hůř. Corrollu si s manuální převodovkou objednalo jen jedno jediné procento zákazníků, Tacomu pak asi pět procent. Je v tom lenost? Jsou v tom neustálé, a v Americe opravdu všudypřítomné kolony, ve kterých prostě nechcete neustále šlapat na spojku a řadit? Těžko říct. Ale zatímco Toyota ukazuje tuto smutnou realitu, Volkswagen jde proti proudu a rozhodl se v Americe ukázat, proč je dobré mít manuální převodovku.
Vybral si k tomu model Jetta GTI, tedy americkou verzi Golfu, s manuálním řazením, který za oceánem velmi vtipně prezentuje na faktu, že když máte řadicí páku, auto po zaparkování nemusíte ani zamykat. Důvod? Většina zlodějů vůbec netuší, k čemu řadicí páka slouží a jak se používá, takže se díky tomu nemusíte o své auto vůbec bát. Netušíme, co je na tom pravdy, ale vlastně tomu i věříme.
Jakkoliv nám ale krátký spot, který najdete výše, přijde vtipný, reakce Američanů na něj je…vlastně přesně americká. Na sociálních sítích se totiž začalo řešit, že reklama vlastně nabádá k tomu, aby řidiči svá auta nezamykali. A pokud jim bude auto následně ukradeno, mohou po Volkswagenu žádat odškodnění. No, jak říkáme – tohle je prostě typicky americká reakce na vtip. Bohužel.
A co vy, jak jste na tom s chutí k řazení? Co oceňujete na automatu a co naproti tomu u manuálu?