Článek
1. Toyota
Předně musíme říct, že všechny cifry v tomhle článku jsou z hlavy londýnských finančních analytiků z firmy Brand Finance. Musíte je tedy brát trochu s rezervou. Je to podobné jako když Forbes odhaduje příjmy hollywoodských celebrit. Činí tak pouze z dohledatelných a oficiálních údajů, což je často jen špička finančního ledovce. Automobilky se nicméně za dobu trvání tohoto výzkumu nikdy výrazněji nebránily (možná proto, že by musely doložit, co konkrétně bylo jinak), takže ho můžeme rámcově považovat za správný. A oslavovat může opět Toyota. Je třeba si uvědomit, že tržní hodnotu značky (v tomto případě 46,255 miliard dolarů), nedefinuje jen množství prodaných vozů - tady je Toyota bok po boku Volkswagenu - ale celá řada dalších parametrů, které je příliš složité rozebírat, od množství továren, investic, výrobního portfolia mimo automobilový průmysl, hodnotu značky jako takové apod.
Toyota je podle výzkumu 12. nejcennější značkou na světě a ostatním automobilkám ujela vyloženě o parník. První tři místa vás asi nepřekvapí - Google, Apple a Amazon, ačkoliv Apple si oproti loňsku pohoršil a Google naopak vystřelil na první místo. A co značky s největším dosahem? Tady máme jednu automobilku v první pětce - jde o značky, které jsou známé i v těch nejzapadlejších koutech světa. Vyhrálo Lego, ale kousek za ním se umístilo Ferrari!
2. BMW
Tak ty předokolky asi opravdu fungují, stejně jako obrovské prodeje M-paketů. BMW navýšilo hodnotu o šest procent na 37,124 miliard dolarů. Ano, je to skoro o deset miliard za Toyotou, ale v Mnichově přesto mohou oslavovat, vždyť porazili trojcípou hvězdu i čtyři kroužky. Pozice do budoucna ale hodně ovlivní nástup elektromobilů. Není divu, že na tom všechny německé automobilky tvrdě makají. Důležité je koukat za roh!
3. Mercedes-Benz
Jedenáctiprocentní meziroční růst je pro Mercedes-Benz hodně dobrou vizitkou, ostatně třeba v USA předhonila automobilka v prémiovém segmentu i BMW. Její hodnota je 35,544 miliard dolarů a s nástupem kupátkovitých SUV chce Mercedes rychle a agresivně dotáhnout BMW. Pomoct může i elektrifikace a autonomní technologie. Tady se Mercedes neomezí jen na osobní vozy a to by mohl být jeho trumf.
4. Volkswagen
Mluvili jsme o sešupu, ale ve skutečnosti Volkswagen brutálně klesnul už loni, protože zpráva Brand Finance má vždy doporučující charakter pro zbytek roku. Letos tedy Volkswagen slaví comeback a s nárůstem 32% stoupá na 25 miliard dolarů. Koncern dokázal vyřešit a kompenzovat průšvih jménem Dieselgate, ale hlavně mohl (a částečně musel) zainvestovat do elektromobilů, což je příslib do budoucna.
5. Nissan
A pátá je překvapivě automobilka Nissan, která obrovským nárůstem 39% přeskočila minule čtvrtého Forda a skoro se dotáhla na Volkswagen s tržní hodnotou 24,7 miliardy dolarů. Není se co divit, agresivní taktika Japonců, spojení s Renaultem, ale hlavně sázka na SUV a crossovery se globálně vyplácí. Kde jsou ty časy, kdy v sedmdesátých a osmdesátých letech Nissan zkoušel prorazit v USA a porazit nesestřelitelný Ford (přečtěte si vynikající knihu The Reckoning od Davida Halberstama). Teď jezdí Nissany v USA všude, ať už jako osobáky nebo třeba žluté taxíky NV200 v New Yorku. A bude jich čím dál tím víc, protože Carlos Ghosn si jde jako šéf tvrdě za svým a akvizicí Mitsubishi může jedině posílit.