Článek
Jmenoval se Kiičiro Toyoda a vyráběl tkalcovské stavy. Auta ho vůbec nezajímala, ale přišlo mu, že po nich brzy bude poptávka, takže si založil automobilku. V roce 1936 byl hotový první prototyp AA a Kiičiro hledal jméno pro auto prostřednictvím veřejné soutěže. Vítěz mu navrhnul změnit Toyoda (úrodné rýžové pole) na Toyota, čímž se počet znaků v japonštině zmenšil na 8, tedy tradiční šťastné číslo.
Výroba začala v srpnu 1937, automobilka tedy loni oslavila 80 let. Do války se dostala na měsíční produkci 1000 aut a plánovala spolupráci s Fordem. To samozřejmě po válce nebylo možné. Pak přešla na výrobu nákladních aut, které se k vojenským účelům hodily více. Toyota se snažila i okopírovat terénní Jeep, který ukořistila japonská armáda. Ke konci války však automobilku značně poškodil americký nálet. Vzpamatovat se po válce tak bylo těžké, situaci zlepšilo až povolení výroby osobních aut pro soukromé osoby v roce 1949. V roce 2008 se Toyota dostala na místo světové jedničky.
Po válce se do vedení staví synovec Ejdži Toyoda a zaměřuje se na export do USA. Realizace přichází v roce 1957 a Toyota je první japonskou automobilkou na tomto trhu. Od šedesátých let zahajuje mohutný růst. V roce 1975 už je největším dovozcem do USA, nad všemi evropskými značkami. Od roku 1970 už si Toyoty můžete koupit i na starém kontinentu, hlavně tedy v Německu. Toyota zde ofenzívu zahájila modelem Crown, který se s velkým pochopením nesetkal. Dojem se zlepšoval až po uvedení sportovního kupé 2000GT, po kterém si automobilka v USA i Evropě značně zlepšila image.
Další trefou do černého bylo vlastní terénní auto. Dnes tento model známe jako Land Cruiser (jméno Toyota používá od roku 1954), nejvíc kultovní generací je rozhodně verze J40 inspirovaná klasickým Jeepem Willys. Typ J40 se nakonec vyráběl dlouhých 24 let od roku 1960. Mezitím prošla řada Land Cruiser vývojem a dělením na luxusní off-road a pracovní teréňák do nepohody. Generace J7 je zatím posledním zástupcem té druhé odnože a stále se nabízí.
Patrně nejslavnějším jménem v portfoliu značky je ale Corolla. Toyota auto tohoto jména nabízí od roku 1966 dodnes, kdy si zákazníky hledá jedenáctá generace. Celkem se vyrobilo přes 45 milionů kusů aut tohoto jména, čímž o více než 10 milionů předčila Corolla druhý Volkswagen Golf. Corolla navíc získala i titul pro značku ve WRC 1998. Dnes ve stejné kategorii jezdí Yaris WRC, mezitím Toyota zkoušela i Formuli 1, Dakar a další závody.
V roce 1970 se automobilka Toyota poprvé dostala na československý trh. Nebylo to ale s žádným převratným modelem, v Tuzexu jste si za astronomických 110 tisíc korun mohli koupit sedan Corona, tehdy už šest let starý a vlastně výběhový. Oproti zbytku nabídky to však stále bylo velmi dobré auto, navíc později byla cena snížena na 79 tisíc korun. Jeden sedan měl Gustav Husák, další Jiří Grossman nebo kardinál Tomášek.
V osmdesátých letech si japonská automobilka vytyčila další cíl a rozhodla se dobít trh luxusních aut, a to zejména v USA. Vývoj prvního auta nové značky Lexus trval dlouhých devět let. Ale vyplatil se, protože první model LS400 stál opravdu za to. Okamžitě se stal úspěšným luxusním sedanem v USA, kde dobře konkuroval zavedeným německým značkám Mercedes-Benz a BMW. Netrvalo dlouho a úspěchu se nová odnož dočkala i v Evropě.
V roce 1993 se Toyota podruhé dostala na náš trh a drží se na něm úspěšně dodnes. Prodejní otěže bestselleru ovšem od Corolly převzal malý Yaris. Většímu modelu Avensis dělal svého času slušnou „reklamu“ i šéfkuchař Zdeněk Polreich (dnes propaguje a i soukromě řídí luxusnější Lexusy), dobrá čísla má i SUV RAV4. Také mezi hybridy je u nás Prius na špici. Nejmenší Aygo se pro změnu vyrábí v továrně u Kolína, kde vznikají i jeho francouzská dvojčata Citroën C1 a Peugeot 108.
Nápadů ale měli v Toyotě vždycky dost. Například model RAV4 byl trefou do černého. Sice to nebylo úplně první SUV na světě, ale jeho masová popularita z něj udělala ikonu. Vlastně bych měl Ravku nenávidět, protože právě kvůli ní je dnes na trhu tolik podobných aut, která nám nadšencům vlastně trochu vadí.
Dalším velkým úspěchem Toyoty je její výrobní program hybridních automobilů. Začali s tím včas a tak si získali nad ostatními automobilkami náskok. Model Prius už je na trhu dost dlouho a v současnosti už se prodává jeho čtvrtá generace. Kromě toho ale stejný systém pohonu nabízí také modely Yaris, Auris, RAV4 a nové SUV C-HR. Toyota už navíc pracuje i na vodíkovém pohonu, který prezentuje model Mirai.
Toyota navíc dokázala skloubit japonskou preciznost s neuvěřitelnou precizností výroby. Takzvaná štíhlá výroba v kombinaci se systémem just in time bez skladových zásob a režimem kaizen na zlepšování výrobních postupů dostaly brzy tuto automobilku na pozici největšího výrobce aut na světě. Je to dáno i vlastnictvím automobilek Daihatsu a Hino, částečný podíl má Toyota také v Subaru, Isuzu, Yamaze a Mazdě. A pokud byste někdy zavítali do Japonska, nenechte si ujít Toyota Automobile Museum. Jeho expozice rozhodně stojí za to.