Článek
Dámy a pánové, prosím o aplaus, nová vlajková loď Toyoty přijíždí! Automobilka se totiž konečně rozhoupala k tomu, aby do Evropy začala dovážet původně americké SUV gigantických rozměrů – na délku měří bez pěti centimetrů rovných pět metrů, takže se může směle měřit s prémiovými mastodonty typu BMW X5 nebo Volvo XC90.
Z obřích vnějších rozměrů těží vnitřní prostor připomínající menší halu, která bez problémů pojme až sedm cestujících. Pohodlí za volantem si uděláte snadno, dokonce i když jste celý lockdown strávili na dietě rozváženého fast foodu. Ani dvojice dospělých v prostřední řadě (vmáčkli byste tam i tři menší kusy, ale toho pohodlí si už tolik neužijí) si nebude mít moc na co stěžovat, ale počítejte s tím, že zadní sedadla (třetí řada) jsou pořád spíše nouzová pro menší děti. Dojmu vzdušnosti pomáhá velké panoramatické okno, vpředu je k dispozici spousta šikovných odkládacích schránek a kufr polkne 658 litrů zavazadel (v pětimístné konfiguraci, za třetí řadou je pak už jen 241 litrů).
Prémiová není jen nabídka prostoru, ale také výbava. Najdete tu totiž takové laskominy, jako jsou Bi-LED přední světlomety, 10palcový průhledový displej, 12,3palcový infotainment, audio JBL s 11 reproduktory, vyhřívaná a ventilovaná sedadla, ambientní osvětlení nebo digitální vnitřní zpětné zrcátko (to aby vám hlavy cestujících nevadily ve výhledu vzad), k tomu celý zástup sofistikovaných jízdních asistentů.
Hi-tech je i pohon, jde totiž o hybrid (bez nabíjení ze zásuvky, nabíjí se pouze jízdou) kombinující benzinový motor 2,5 l se dvěma elektromotory. Všechna čtyři kola tak roztáčí kombinovaný výkon 248 koní, což je dost silné stádo umožňující zrychlení na stovku za 8,3 sekundy, nebo tažení přívěsu o hmotnosti až dvou tun. Za volantem si připadáte jako král silnic a při klidném tempu hodném velkého rodinného kočáru vás Highlander zahrnuje pohodlím, nenáročným řízením a tichou jízdou, navíc vás odmění skvělou spotřebou kolem sedmi litrů – to ujde na pětimetrové, dvoutunové SUV!
Za to vše si Toyota řekne o částku začínající na úrovni 1,4 milionu Kč, za plně vybavené auto pak dáte 1,8 milionu Kč – což určitě není málo, ale je to cenová hladina, kde všechny ty X5 a XC90 teprve začínají ve výbavě holobyt. Zní to jako neodolatelná nabídka, že? Ale pokud si už berete peněženku, oblékáte bundu a vyrážíte k dealerovi Toyoty, tak ještě vydržte, teď přijdou ty horší zprávy…
Americký původ Highlanderu totiž neznamená jen velikostní výhodu, ale i nějaké ty nevýhody. Evropská konkurence je totiž o míle napřed, a tak kvalita interiéru kabiny je slušná, ale nic, o čem byste psali domů. Veškeré ovládací prvky působí jako z muzea (fanoušky fyzických tlačítek ale vyloženě nadchne) a infotainment svou grafikou, funkcemi, přehledností a ovládáním zaostává za současnými konkurenčními systémy minimálně o dvě generace.
Pohon je špičková ukázka efektivity, ale trpí nemocí všech hybridů Toyoty – při větší akceleraci planetová převodovka drží spalovací motor stabilně ve vyšších otáčkách, kde monotónně hučí, a ruší tak akustickou pohodu v kabině. Totéž bohužel platí i pro jízdu na dálnici v rychlostech nad 120 km/h. A protože tento hybrid nemůžete nabíjet ze zásuvky, nedosáhnete na výhody pro EV vozidla.
Ani řidičsky to není žádný oslnivý zážitek – Highlander jede stabilně a pohodlně, ale do zatáček musíte s rozvahou a o řadě nerovností na asfaltu vám dá rád vědět nedůstojnými rázy od kol. A to od vlajkové lodi prostě nečekáte…
Všechny tyhle vlastnosti překousnete u Camry (ačkoliv ta aspoň jezdí božsky pohodlně) za poloviční cenu (zvlášť když ji dostanete od firmy jako služebák), ale u auta s cenovkou kolem milionu a půl se tolerují podstatně hůř. Pokud vážně potřebujete takhle obrovské auto, které vám dopřeje pocit krále silnice, je Toyota Highlander velmi zajímavou nabídkou. Ale měli byste vědět, že podobně prostorná auta (ačkoliv zvnějšku o trochu menší), a přitom v mnoha směrech pokročilejší, se dají pořídit o poznání laciněji…
Toyota Highlander je dostupná pouze s jediným pohonným ústrojím, volit si můžete pouze výbavu: začíná se na částce 1 399 000 Kč, vyšší úroveň pořídíte za 1 550 000 Kč a všechen luxus si můžete dopřát za 1 800 000 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč + 2× elektromotor |
Zdvihový objem | 2 487 cm3 |
Výkon | 140 kW (190 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 239 Nm při 4 300 – 4 500 ot./min. |
Elektromotor | přední: 182 k a 270 Nm, zadní: 54 k a 121Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 248 koní |
Převodovka | automatická, s plynule měnitelným převodem |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 015 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 8,3 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 6,6 l/100km |
Objem palivové nádrže | 65 l |
Kola a pneumatiky | 235/55 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 966/1 930/1 755 mm |
Rozvor | 2 850 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 658 l |