Hlavní obsah

Toyota GR Yaris – Ze závodů rallye přímo na silnici

Foto: Jakub Deml

Říká se, že je to drsný homologační speciál vyvinutý pro potřeby rallye. Taky se říká, že je to pravý řidičský nástroj a jedno z nejlepších sportovních aut dneška. Hm, vždyť je to jen Yaris – nepřehání to tady někdo trochu? Abychom to zjistili, vytáhli jsme tohohle naštvaného křečka na zasněžené silničky i na suchý asfalt. Tak se ukaž, Yardo!

Článek

Každou zimu, když je aspoň trochu bílo, zase a znovu zjistím, že nutně potřebuji Mitsubishi Lancer Evo. Tenhle rallye speciál na značkách je totiž na klouzání po zasněžených horských silničkách to nejlepší – je rychlý, až z toho běhá mráz po zádech, pohazuje zadkem jako sexy tanečnice a nechá se vést dokonale přesně, až si za volantem připadám jako samotný Tommi Mäkinen.

Ten stejný Tommi Mäkinen, který za volantem Lanceru Evo v druhé půlce 90. let vybojoval čtyři tituly mistra světa v řadě (!), šéfoval v posledních letech velice úspěšnému rallye týmu Toyoty. A protože chtěl být ještě úspěšnější, vyprosil si u vedení jako základ pro nový závodní speciál nezapomenutelné auto – naprosto jedinečný Yaris GR.

Foto: Jakub Deml

Tenhle skrček má až neuvěřitelně blízko k závodním speciálům rallye

Tohle vlastně není mé první setkání s Yarisem GR. Poprvé mi ho půjčil MiVi, můj kamarád a bývalý spolubojovník ze závodního týmu Hello Titty Racing, který si ho koupil jako většina ostatních, tedy úplně naslepo – aniž by v něm seděl, viděl ho nebo četl nějakou nezávislou recenzi. „Když Toyota zveřejnila video, jak s ním jezdil Fernando Alonso a jak se u toho ten borec řehtal, byť se jinak vlastně vůbec nesměje, tak bylo jasno. A jen jsem doufal, že to nebude průs…švih,“ vysvětloval mi. A nepůjčil mi ho nikde jinde než na zasněženém okruhu v Mostě. A já se už v prvním kole smál jako ten Alonso. Jenže široký okruh s únikovými zónami je něco úplně jiného, než nás čeká teď – zasněžená úzká horská silnička připomínající rychlostní zkoušku rallye. Tady se ukáže, z jakého je Yaris GR těsta…

Tohle auto se narodilo pro rallye a závodní tým měl při vývoji hlavní slovo. Mäkinen chtěl lepší aerodynamiku, proto se střecha vzadu tolik svažuje (původně měla být ještě nižší, ale šéfové Toyoty bouchli do stolu, že zadní sedačky zůstávají na místě). Proto tady taky nejsou zadní dveře, na zadní sedadla se stejně nikdo nevejde. Navíc to šetří hmotnost – tohle auto má také karbonovou střechu (úspora 3,5 kg) a hliníkovou kapotu, dveře i víko kufru (úspora 24 kg). Karoserie má kvůli tuhosti o 259 svárů víc než u běžného Yarise a i zavěšení je specifické (vpředu velmi upravený Yaris, vzadu velmi upravená Corolla/C-HR). Kvůli zadní nápravě je karoserie o 55 mm širší než běžný Yaris , jedinými sdílenými díly jsou tak přední a zadní světla.

Foto: Jakub Deml

Když víte, co děláte, bude vás GR Yaris poslouchat slovo

Od auta s půdorysem krabičky od cigaret jsem na sněhu podvědomě čekal stabilitu dětské káči, a že ho budu muset neustále někde lovit. Opak byl pravdou. Přední široká náprava je zakousnutá do stopy a zadní ji poslušně následuje. Při prudké akceleraci je trochu cítit, jak napřed zaberou přední kola, pak se přes diferenciál Torsen před zadní nápravou připojí i zadek a vytáhne vás ze zatáčky klidně i s pořádným kontra.

Foto: Jakub Deml

Na sněhu je ve svém živlu

Ano, tenhle mrňous má také poctivý pohon všech čtyř kol doplněný samosvorným diferenciálem Torsen vpředu i vzadu. Rozdělení točivého momentu se mění podle nastaveného jízdního režimu (Normal 60:40, Sport 30:70 a Track 50:50) a upravuje se podle aktuální situace. K tomu je tu pochopitelně manuální šestistupňová převodovka. Jak moc se tým Gazoo Racing snažil uspokojit nadšené řidiče, pochopíte i z toho, že ručka je klasicky mechanická (a při jejím zatažení se odpojí pohon zadních kol), nikoli elektrická, a zašlápnutí brzdy nevypne pedál plynu. Tohle auto máte prostě plně ve své moci.

Foto: Jakub Deml

Pohon všech kol má už jen málokterý hot hatch

Jedním stisknutím tlačítka vypnete protiprokluz, druhým dlouhým podržením vypnete stabilizaci – a pak už jste na všechno skutečně sami. Ale nemusíte se bát, Yaris GR vám jde na ruku a chová se naprosto poslušně. Prostě hodíte auto do smyku, kontra na volantu, přidáte plyn a jedete tak dlouho smykem, než narovnáte přední kola. Je to přirozené, intuitivní a snadné, jako by se právě pro tohle narodilo (Taky že jo!). Zadní náprava není nijak kousavá, vlastně se auto chová, jakoby mělo na zadku převis a nějaká ta kila na vyvážení. Tuhá karoserie a pevný podvozek také eliminují takzvané žvýkání karoserie, takže přehodit si auto ve smyku z jedné strany na druhou je snadné. Když chcete, aby na sněhu zmizela nedotáčivost jasně daná koncepcí, tak Yaris GR hodíte do smyku prudkým zabrzděním se zatočenými koly, případně ruční brzdou. Připadám si, jako bych zase řídil své milované Evo…

Foto: Jakub Deml

...jako by se pro klouzání narodil. Taky že jo!

Nechme Honzu snít jeho rallye sen na sněhu a pojďme se s Martinem podívat, jak si Yaris GR povede na suché okresce.

Fenomenálně! Na suchém asfaltu může Yaris GR konečně roztáhnout křídla a letět – jeho výkon 260 koní totiž musí rozhýbat pouhých 1 280 kilo hmoty skryté ve čtyřmetrové karoserii, což je pro něj skutečná hračka. Ostatně stovka za 5,5 sekundy to potvrzuje více než dostatečně (takový Civic Type-R je o dvě desetiny pomalejší). Ale ještě lepší je zátah ve středních otáčkách, kdy se turbo nadechne a motor táhne a táhne a táhne… až mě párkrát musel probudit omezovač, abych mu nezapomněl předhodit další kvalt. Že je to jen tříválec? Ani bych si nevšiml, kdybych to nevěděl.

Jak v Gazoo Racing vydolovali ze tří hrnků o objemu pouhých 1,6 litru masivních 260 koní a 360 Nm, to je prostě záhadou. Každopádně tak stvořili nejsilnější produkční tříválec na trhu. Absence jednoho válce má výhodu v nižší hmotnosti – lehká příď se totiž snáz stáčí do zatáčky. Na plný plyn zní patřičně jadrně (i když si dost pomáhá syntetickým zvukem z reproduktorů) a nadšeně točí až k červenému poli, takže dokonale doplňuje řidičský zážitek.

Foto: Jakub Deml

Dokonce i pouhé tři hrnky stačí, když turbo pořádně tlačí

Rychlost si díky širokému rozchodu a jistému podvozku udržíte i v zatáčkách. Ale kouzelnější je to, jak vám Yaris GR v zatáčce pod zadkem ožije – podvozek není tvrdý jako kámen, takže perfektně cítíte přenosy hmoty a dostupný grip a můžete s tím pracovat, ladit stopu nejen volantem, ale i plynem. Tohle auto dělá všechno proto, aby vás vtáhlo do procesu řízení a nechalo vás hrát si podle chuti, abyste se za volantem skutečně naplno bavili. A to se dnes už moc nevidí.

Bude závodit?

Homologační speciál by si své ostruhy měl vybojovat na závodních tratích, jenže pro letošní sezonu si kvůli pandemii tým Toyoty pro WRC nechá staré auto (nové nestihli pořádně otestovat a doladit) a příští rok vejdou v platnost nové regule, které budou pravděpodobně vyžadovat zcela novou konstrukci. Yaris GR4 bude určitě závodit v nižších soutěžích, ale my bychom mu účast ve vrcholné třídě WRC moc přáli!

Jasně, sedí se v něm trochu moc vysoko a výhled dopředu vpravo je kvůli úzké mezeře mezi zpětným zrcátkem a displejem infotainmentu omezený (popravdě, je z něj blbě vidět všemi směry), taky se do něj nic nevejde, na dálnici je docela únavný a milion za Toyotu Yaris je fakt ranec. Jenže je také dokonale propracovaný a sladěný, jede jako píchlá svině a rozverný je jako křeček na amfetaminu, takže se za volantem budete jen a jenom smát. Milion? Koupě roku! Kdo by to byl řekl…

Základní cena Toyoty GR Yaris je 899 000 Kč, ale vy nutně potřebujete paket Sport (za rovných 100 tisíc korun), který přidá oba samosvory Torsen, závodní tlumiče a 18“ kovaná kola (s červeně lakovanými brzdovými třmeny jako bonus). Dál už můžete připlácet jen za lak, všechno ostatní je v ceně.

Technické údaje
Motorřadový tříválec, turbo, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 618 cm3
Výkon192 kW (261 k) při 6 500 ot./min.
Točivý moment360 Nm při 4 000 ot./min.
Převodovkamanuální, 6 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost1 290 kg
Akcelerace 0–100 km/h5,5 s
Maximální rychlost230 km/h
Spotřeba (kombinace)8,2 l/100 km
Objem palivové nádrže50 l
Kola a pneumatiky225/40 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)3 995/1 805/1 460 mm
Rozvor2 558 mm
Objem zavazadlového prostoru141 l
Načítám