Hlavní obsah

Toyota GR Supra GT4 – rozumné náklady a maximální zážitky

Foto: Toyota Gazzo Racing

Závodní Toyota GR Supra GT4 vychází ze sériového vozu

Toyota Supra jako čistokrevné závodní auto? Ale prosím… Toyota Gazzo Racing, tedy závodní divize japonské automobilky, potvrdila to, o čem si šuškali vrabci na střeše – bude vyrábět závodní speciál třídy GT4. Stále populárnější kategorie nabízí nejlepší poměr sportovních výkonů, rychlosti a provozních nákladů, závodí v ní mimo jiné vozy BMW M3, Cayman GT4, KTM X-Bow i McLaren 570S. Je určena jak pro profesionální, tak amatérské závodníky, jezdí se po celém světě, a to ve sprintových i vytrvalostních závodech.

Článek

Napřed ukázali koncept závodního auta na autosalonu v Ženevě. Následně ho poslali do Zeleného pekla, do nejtěžšího vytrvalostního závodu na světě 24h Nurburgring, kde dojel na třetím místě ve třídě SP8T (celkově skončil vůz na 41. místě) a zviditelnil se vyřazením favorizovaného Mercedesu při nechtěném střetu na konci cílové rovinky (2:59).

O tom, že Gazzo Racing postaví závodní auto kategorie GT4 se ale mluvilo už v Ženevě – Toyota tak chce podpořit nejen vývoj, ale taky se zviditelnit. Vyrábí už závodní Yaris, GT86, a tak je Supra kategorie GT4 logickým pokračováním. Vůz bude založen na sériovém provedení Supry, ale upraven v souladu s pravidly kategorie GT4. Na jeho vývoji se budou podílet firmy Ravenol, Pirelli a Akrapovič. Ravenol poskytne maziva, Pirelli bude partnerem pro vývoj pneumatik a Akrapovič pomůže s vývojem závodního výfuku.

Supra GT4 má ocelovou karoserii, ale přední i zadní spoilery jsou z karbonu. Přeplňovaný šestiválec vychází ze sériového motoru, ale má jiné sání, výfuk i elektroniku. Přes šestistupňovou automatickou převodovku jsou poháněna zadní kola. Stejně jako silniční Supra, i verze GT4 má vpředu MacPherson a vzadu víceprkové zavěšení, řízení má elektrický posilovač a ráfky s rozměry 11 x 18 palců mají pět matic. Skoro by se zdálo, že těch změn je celkem málo, že?

Jenže pak uvidíte interiér a brada vám spadne až na zem a jazyk se vyroluje jako červený koberec. Všude je karbon, konvenční volant vystřídal závodní (říká se mu motýlek) a vypadá to tady hodně, ale opravdu hodně závodnicky.

Foto: Toyota Gazzo Racing

V interiéru ale se sériovou Suprou žádnou podobu nenajdete

Toyota je zatím skoupá na informace, takže nevíme cenu nebo datum dodání prvních aut, ale jisté je, že vůz bude moci závodit v sériích GT4 po celém světě a bude moci startovat i ve vytrvalostních závodech typu 24h series nebo VLN.

Připomínáme jen, že kategorie GT4 byla vytvořena za účelem závodění s co nejmenšími náklady. Auta vychází ze sériových vozů a jsou jim podobná jak vizuálně, tak s nimi především sdílí výrazné množství techniky. Aby závody byly co nejvyrovnanější, speciální komise pak rychlejší auta nechává dovážit nebo nechá omezit jejich výkon.

Související témata:
Načítám