Článek
Toyota Supra udělala značce jméno nejen díky své oblibě mezi nadšenci sportovních aut a tunery, ale i díky fanouškům motorsportu – Supra totiž byla velmi oblíbeným a úspěšným závodním náčiním. Nejspíš vám všem naskočí představa Supry A80 letící bokem v oblaku dýmu na trati závodů v driftu, ale Supra je také oblíbeným základem upravených speciálů pro závody na dragstripu. Málokdo ale ví, že se Supra objevila i v rallye, byť hodně sporadicky.
Nejvíc úspěchů však sesbíraly závodní Supry na okruzích. Objevily se v Le Mans nebo na Nürburgringu (letos se jméno Supra objeví i v NASCAR, ale půjde prakticky jen o polep typického závoďáku, který má se sériovkou stejné pouze jméno), nejvíc se jim dařilo v japonském mistrovství cestovních aut v prestižní třídě GT500, kde braly titul v roce 1997, 2001, 2002 a 2005. A to přesto, že se A80 přestala vyrábět v roce 2002 – týmy auto využívaly až do roku 2006 a dokázaly být konkurenceschopné. Od roku 2007 pak závodní roli převzaly speciály s logem Lexus.
Nyní je ale závodní Supra zpátky, a to ve specifikaci GT4, což jsou upravená sériová sportovní auta. Právě proto, že nejde o žádné drahé zakázkové speciály, je toto závodění relativně dostupné i bez bohatých sponzorů, co neví, kam se statisíci euro. Ideální třída pro především amatérské závodníky, kteří se chtějí o víkendu pobavit na okruhu a poměřit se s ostatními soupeři. Právě proto je třída GT4 v rozpuku a stále více a více automobilek představuje své závodní verze – Ford Mustang, BMW M4, Audi R8, Alpine A110, McLaren 570S, Jaguar F-Type, Porsche Cayman a mnoho dalších.
Brzy se k nim zařadí i Toyota se svou Suprou GT4. Představenému autu říkají „koncept“, ale už je to v podstatě hotové auto, které se jen drobně doladí s ohledem na pravidla a výkonovou optimalizaci. Základem je pochopitelně sériové auto s jeho přeplňovaným řadovým třílitrem a osmistupňovou automatickou převodovkou, auto je ale celkově odlehčené a má vyměněnou řadu komponentů s ohledem na bezpečnost a odolnost při závodním nasazení. Exteriér zdobí účinný aerodynamický bodykit a závodní kola nazutá do slicků, v kabině pak nesmí chybět bezpečnostní klec, skořepinová sedačka a závodní volant.
Kromě evropské série GT4, která se jezdí na evropských okruzích (Zolder, Brands Hatch, Spa a další), bude možné nasadit Supru GT4 i do řady vytrvalostních závodů, především do bájné čtyřiadvacetihodinovky na Nürburgringu, kterou tolik miluje Akio Toyoda, současný šéf Toyoty a duchovní otec nové Supry. Vlastně by nás nepřekvapilo, kdyby tam s ní letos v rámci její závodní premiéry jel právě on. My mu rozhodně budeme držet palce!