Článek
Pokud jde o pozvání na závody, jsem vždycky pro! Vzrušení z rychlé jízdy na uzavřeném okruhu se totiž vyrovná je máloco. Ale když se ukázalo, že se pojede na Pražském okruhu a místo nejvyšší rychlosti půjde o nejnižší spotřebu, byl jsem přece jen trochu zklamaný. Jenže pozvánka už byla potvrzená… a nakonec by z toho mohla být zajímavá řidičská výzva, ne?
Příprava na oba druhy závodu je překvapivě stejná – kvalitně se vyspat pro lepší koncentraci, posnídat jen zlehka kvůli úspoře hmotnosti a nazout ošmajdané tenisky, ve kterých mám lepší cit na pedálech. Akorát helmu a rukavice jsem mohl nechat doma, ty by ve velké Toyotě Camry (méně luxusním sourozenci Lexusu ES) na obyčejné silnici působily nadbytečně. Proč ne, další úspora hmotnosti…
Tedy ne, že by na nějakém tom kilu u 1,6 tuny vážící (plus další metrák druhého člena posádky), skoro pětimetrové limuzíny příliš záleželo. Jenže Camry má v rukávu trumf – hybridní pohon. Ten při zpomalování schraňuje kinetickou energii do baterie (takže se obejde bez zásuvky) a mění ji na energii elektrickou, kterou následně využívá elektromotor k pohonu, takže ulehčuje benzinovému 2,5litru při rychlejších rozjezdech, navíc při pomalejší jízdě, plachtění ustálenou rychlostí nebo poskakování v zácpě jedete dokonce pouze na ni.
Funguje to skvěle, ale musíte tomu přece jen trochu přizpůsobit svůj řidičský styl. Na rovinkách na plynu třeba nemůžu stát jako na rýči a jen tam sypat další kvalty, jako v běžném závodě. Naopak ho musím pravým chodidlem jen lechtat, abych co nejvíc využil elektromotor hybridního ústrojí a benzinový motor nechal odpočívat. Brzdit pak musím také zlehka, aby zpomalení oddřel elektromotor rekuperující energii, místo aby se pohybová energie neefektivně unikla ve formě tepla zahřátých brzdových kotoučů a prachu z destiček. Takhle citlivý přístup velmi účinně pomáhá šetřit palivo.
Hlavní heslo je ale pořád stejné, jako u každé jízdy na spotřebu – plynulost. Zrychlovat a brzdit jemně, držet si odstup od ostatních aut, pozorně sledovat dopravu a předvídat, čímž se vyhnete zbytečnému brzdění a následné akceleraci, která spotřebuje nejvíc paliva. Do kopce se pak spíš ploužíte, ale z kopce to můžete pěkně pustit, a když semafor ze zelené zblikne na žlutou, musíte sebrat odvahu a projet to. Díky nečekané obratnosti a stabilitě podvozku Camry jsem taky nemusel do zatáček moc brzdit, prostě jsem se pevně držel volantu a poslal to tam. Úžasná poddajnost zase znamenala, že jsem nemusel přibrzďovat ani před retardéry, protože se přes ně Camry jen ladně přehouplo.
Odměnou za jemné zacházení s pedály nám byla konečná spotřeba 4,3 l/100 km (což odpovídá papírové hodnotě kombinované spotřeby), naši více než 40kilometrovou trasu jsme přitom absolvovali z 52 % čistě na elektřinu čili zadarmo. Ani to ale nestačilo na vítězství – té nejlepší posádce se podařilo stlačit spotřebu velkého Camry na těžko uvěřitelných 4,1 litru, nejlepší RAV4 jela za 4,4 litru a vítězná posádka s Corollou dokonce dosáhla 3,3 litru!
Samozřejmě bych teď mohl vysypat z rukávu celou řadu závodnických výmluv (hustá doprava, mokré silnice,…), ale faktem je, že jsme prostě nejeli dost něžně a pomalu. I tak jsme byli brzdou provozu – auta nás předjížděla, bílé dodávky troubily, jindy tak líné tahače nás tlačily před sebou a v kopci by nás nejspíš předběhla i babka s taškami plnými nákupu. Jako by se svět za okny najednou začal přehrávat dvojnásobnou rychlostí. Kdybychom s ním srovnali krok, jelo by Camry za nějakých 5,5 litru – což je pořád vynikající hodnota na tak velké auto s benzinovým motorem (prakticky odpovídá dieselu).
Takže jestli je někde potenciál na snižování emisí, pak je to v místě mezi sedačkou a volantem. Kdyby všichni trochu ubrali na plynu a přidali na plynulosti, jezdili bychom všichni laciněji a doprava by se příjemně zklidnila. A ano, jezdit na spotřebu je nuda, ale když to pojmete jako řidičskou výzvu, když zkusíte vymáčknout z celého auta ten nejlepší výkon (tedy nejnižší spotřebu), je to taky zábava, skoro jako při opravdovém závodě. Skoro.