Hlavní obsah

Toyota Celica Twin Cam Turbo – Béčkový speciál pro Afriku

Foto: Archiv Garáž.cz

Africké soutěže byly vždy specifické a prověřily robustnost a spolehlivost aut. Křehké a sofistikované speciály skupiny B měly na černém kontinentu problémy, takže byly často poraženy slabšími auty, například Toyotou Celica.

Článek

Když začala skupina B, Toyota nasazovala v soutěžích zrovna atraktivní typ Celica 2000GT, který sice nemohl Escortu, Asconě nebo Fiatu 131 konkurovat rychlostí, ale byl velmi spolehlivý. Ve skupině B by ale neobstál, a tak na jeho základě postavila Toyota nový speciál Celica Twin Cam Turbo (zkráceně TCT) s interním označením TA64. Ze staršího typu 2000GT se tady ale vycházelo, aby vývoj běžel rychleji.

Foto: Archiv Garáž.cz

Auto mělo širší rozchod kol, aby se zlepšila stabilita. Na kovové karoserii nechyběly velmi široké blatníky, agresivněji vypadala i přední část, například kapota a blatníky dostaly mohutné otvory. Zadní část byla také vyšší a širší než u sériové verze. Kapoty byly plastové, boční okna zase z polykarbonátu, aby se ušetřila nějaká hmotnost. I tak ale auto vážilo 1100 kg. Osmiventilový dvoulitrový čtyřválec 4T-GTE DOHC s mechanickým vstřikováním Denso a turbem KKK 27 byl umístěn podélně pod přední kapotou a poháněl přes samosvorný diferenciál Salsberry a pětistupňovou převodovku Hewland zadní kola. Naladěn byl na 370 koní a 490 Nm. Zadní náprava byla tuhá, vepředu je klasický McPherson. Kapalinové tlumiče Bilstein doplňovaly vinuté pružiny. A celé to zastavilo díky ventilovaným brzdovým kotoučům na všech kolech.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nová verze Celicy byla úspěšně homologována v roce 1983 a ještě téhož roku poprvé startovala ve Finsku. Juha Kankkunen s ní obsadil skvělé šesté místo. Na Pobřeží Slonoviny angažovala japonská automobilka Björna Waldegaarda, který celou soutěž vyhrál. V Toyotě měli důvod k obrovské radosti, ale nadšení jim nevydrželo dlouho. NA RAC se ukázalo, že Celicy speciálům s pohonem všech kol prostě nestačí a výsledky Toyoty se nezlepšily ani v další sezoně, takže Toyota měla problém porážet i Opel Manta 400, Nissan 240 RS a Porsche 911. Ale nebylo to úplně marné auto, dobře si vedlo na náročných soutěžích s těžkým terénem. V letech 1984 až 1986 na všech šesti podnicích pořádaných v Africe nevyhrálo jiné auto, než právě Celica TCT, mnohdy s druhou týmovou posádkou na stupních vítězů. Toyota tedy nakonec vydržela až do konce skupiny B, pak se ale speciály rychle vytratily a na rozdíl od béček kvůli nepřesvědčivým výkonům nezamířily do rallycrossu.

Načítám