Článek
Ahoj, jmenuji se Martin a mám rád elektrická auta. Připadám si, jako bych se právě přiznával k těžké závislosti na alkoholu nebo nějaké podivné sexuální úchylce – i když k tomu druhému se to vlastně blíží. Elektřina je totiž v automobilových kruzích sprosté slovo a její fanoušci jsou považováni za přisluhovače zlých sil Evropské pekelné unie. Jenže já to nedělám ze zeleného přesvědčení, nejsem žádný ekoterorista. Jen mě baví, jak efektivně elektrická auta fungují a jak snadno se s nimi žije. Pokrok prostě nezastavíš. Taky si ale uvědomuji, že infrastruktura na čisté elektromobily není ani zdaleka připravená a technologie se ještě mají kam posunout. Hm, tak co si zatím vystačit s hybridy?
Hybridní auta by měla teoreticky spojovat to nejlepší z obou světů: efektivitu elektřiny s prověřeností spalovacího motoru. Většinu času tak jezdíte na benzin, elektromotor je tu jen na výpomoc – můžete na ni klidně plachtit na okresce, plížit se přes obec nebo poskakovat v zácpě. Úplně potichu. Moderní auta jsou sice hodně tichá, ale nic není tak tiché jako elektrický pohon. Klasické hybridy si navíc vystačí bez zásuvky (baterie jsou malé a dobíjejí se rekuperací – tím také dokáží šetřit brzdové destičky a kotouče), takže se nemusíte bát omezeného dojezdu (stačí se zastavit na benzince).
Nezní to vyloženě světoborně, ale funguje to zázračně – hybridní C-HR jezdí v průměru pod pět litrů, ve městě (kde mají spalovací auta obvykle vyšší spotřebu) pak spotřeba klesá dokonce až ke třem litrům – podle toho, jak se efektivně rekuperuje při každém zpomalování. U běžného auta by se ta kinetická energie prostě vyzářila do světa přes rozpálené brzdové kotouče, tady dobíjí baterie a dál na ni jezdíte. Geniální!
Tenhle futuristický pohon se k futuristicky tvarované Toyotě C-HR ohromně hodí. Ano, můžete ji mít i s benzinovým 1,2 turbo a ušetřit tak 85 tisíc (ačkoliv hybridní C-HR má v ceně započtenu automatickou převodovku), ale budete jezdit minimálně za 6 litrů, a hlavně se tím připravíte o hlubší řidičský zážitek. Hrát si totiž s hybridním pohonem, snažit se maximálně využívat elektrickou energii a neplýtvat benzinem, je vlastně svým způsobem zábava (jo, jsem zvrhlík, to jsme si ujasnili už na začátku). Nejde ani tak o co nejnižší spotřebu, ale o řidičskou výzvu dostat z pohonu maximum (podobně jako projet zatáčku co nejrychleji nebo udržet co nejdelší smyk) a konečné číslo na palivoměru je jen odměnou za dobře odvedenou práci.
O poznání hůř to ale funguje, když spěcháte – to se totiž naplno projeví jediná vada koncepce atmosférického benzinového motoru ve spojení s variabilním převodem automatu. Benzinová osmnáctistovka má totiž skromných 142 Nm položených až v 3 600 otáčkách, takže ji CVT převodovka musí pořádně vytočit, aby z ní dostala slušný zátah. Výsledkem je monotónní hluk vytočeného motoru a jen vlažně rostoucí rychlost, což je trochu otravný nesoulad. Bonusové přistrčení elektřiny to moc nezachrání.
Kdepak, tenhle hybrid nebyl vytvořený pro honbu za rychlostí, uvolněná a plynulá jízda mu vyhovuje daleko víc. Právě takhle ale jezdí většina lidí v provozu, takže je to vlastně v pořádku. Beze spěchu si víc užijete skvělý interiér s moderním designem a slušným infotainmentem (to u Japonců není ani zdaleka obvyklé), za volantem CH-R je prostě příjemné trávit čas. O chlup horší to budou mít pasažéři na zadních sedadlech – místa budou mít dost, ale vysoká linie oken a klesající linie střechy vytváří docela klaustrofobické prostředí, které si třeba moc neužijí.
CH-R zkrátka není primárně praktické rodinné auto, je to spíš pohledná stylovka, která má dělat parádu na ulicích a spoustu radosti majiteli. A v tom je vážně dobré. Nemusí se vám líbit, Toyota ale bude určitě ráda, že ve vás vzbuzuje alespoň nějaké emoce, což se o mnoha jejích modelech říci nedá. Davy lidí však C-HR nadchlo, protože je atraktivní, moderní, uživatelsky příjemné, úsporné. Tohle auto se vážně povedlo!
Nejvýhodněji koupíte Toyotu C-HR v našlapané výbavě Prime s akční cenou 514 900 Kč (1,2 turbo) a 599 900 Kč (1,8 Hybrid).
Technické údaje | |
---|---|
Benzinový motor | čtyřválec, atmosferické plnění, uložený napříč |
Zdvihový objem | 1 798 cm3 |
Výkon | 72 kW (98 k) při 5 200 ot./min. |
Točivý moment | 142 Nm při 5 600 ot./min. |
Elektromotor | 53 kW (72 k) a 163 Nm |
Celkový výkon hybridního systému | 90 kW (122 koní) a 163 Nm |
Převodovka | automatická s plynule měnitelným převodem (CVT) |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 455 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 11,0 s |
Maximální rychlost | 170 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 4,0 l /100 km |
Objem palivové nádrže | 43 l |
Kola a pneumatiky | 215/60 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 360/1 795/1 555 mm |
Rozvor | 2 640 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 377 l |