Hlavní obsah

Toyota bude sdílet své nápady a patenty s konkurencí. Zdarma

Foto: Toyota

Toyota Mirai

Tak takový krok od Toyoty, respektive ani žádné jiné automobilky, asi nikdo nečekal. Toyota se totiž rozhodla, že svým konkurentům nabídne k užívání velkou část patentů a nápadů týkajících se elektromobility. Chce tak přispět k jejímu rozvoji a zapsat se do historie jako její průkopník.

Článek

Všechny značky světa si pečlivě hlídají veškeré své technologie, postupy výroby, nápady a patenty. Jakmile se je jiná značka pokusí třeba jen okopírovat, končí takové počínání u soudu a zpravidla mnohamilionovým odškodněním. Příkladem budiž spory některých automobilek a jejich čínských kopií. Po dlouholetých sporech nakonec první automobilka, konkrétně Range Rover, takový spor nad čínskou firmou, která ji bezostyšně kopíruje, vyhrála. Ale Číňané si z toho zatím nic moc nedělají a kopie modelu Evoque vyrábí dál.

Vraťme se ale k Toyotě. Ta se totiž vydala úplně opačnou cestou. Rozhodla se, že konkurentům poskytne 23 740 různých inovací a patentů zcela zdarma. A nemyslete si, že jde o nějaké starší nápady, které jsou dnes technologicky již překonané. V tom seznamu jsou i úplně nové patentové přihlášky! Toyota chce tímto krokem, tedy uvolněním svých patentů bez nároku na odměnu, rozšířit elektrická auta do celého světa. Chce tak přispět k naplnění cílů automobilek v oblasti zpomalení klimatických změn a samozřejmě se také zapsat do historie – chce být vnímána jako značka, která k rozmachu elektromobility přispěla.

Šigeki Teraši, člen představenstva a výkonný viceprezident společnosti Toyota Motor Corporation, k tomu řekl, že značku v poslední době kontaktovala velká spousta firem, které se zabývají elektrifikací. Zajímaly se o to, jak má Toyota tyto systémy řešené a jestli by jim neporadila. Proto automobilka prý dospěla k tomu, že je ten správný čas na spolupráci a sdílení informací, protože jen tak se elektromobilita nebo alespoň hybridní soustavy mohou stát naší nedílnou součástí.

Patenty, které značka uvolní, se týkají hlavně elektromotorů a jejich součástí, jednotek řízení a mnoha dalších systémů, a to jak pro čistokrevné elektromobily, tak pro hybridy, plug-in hybridy nebo pro vozy poháněné palivovými články. Toyota také uvolní informace o tom, jaké technologie elektrifikovaných modelů použila, jak pracuje s místem, které zabírají baterie, a jak zároveň dokázala zvýšit výkon takových jednotek. A nejde jen o nějaké sliby automobilky a plácání se po zádech. Toyota všem zájemcům své patenty za posledních 20 let už uvolnila, a to až do roku 2030. Navíc tento seznam bude v průběhu času rozšiřovat, ale samozřejmě ne o úplně všechny patenty, ale jen o ty, které mohou přispět k rozvoji elektromobility. Ten, kdo chce s automobilkou takto spolupracovat, si jen musí říct a následně uzavřít s Toyotou smlouvu s konkrétními podmínkami použití jejích patentů. Nic víc.

Načítám