Článek
Druhá generace Toyoty Aygo je zde s námi již druhým rokem a nemá to vůbec jednoduché. Konkurence ve třídě minivozů je totiž velká a u nás nejsou podobné stroje zrovna v oblibě, ačkoliv pro provoz zejména ve městě dávají perfektní smysl. Aygo tedy musí něčím zaujmout. V prvé řadě zvolilo výrazný vzhled, který se někomu možná nelíbí, ale my jsme zaznamenali převážně pozitivní reakce. Pro ty, kteří se však chtějí opravdu výrazně odlišovat, je zde ještě varianta soft top se shrnovací plátěnou střechou, která je ovládána elektricky a do interiéru přenáší opravdu zásadní porci slunce i čerstvého vzduchu.
Aygo je sourozenec Peugeotu 108 a Citroënu C1, přičemž se vyrábí u nás, v Kolíně. Na rozdíl od předchozí generace, je však nyní více dílů z Toyoty, což lze poznat například v interiéru, kde je plno tlačítek známých i z jiných Toyot. Japonský je zároveň i motor, litrový atmosférický tříválec s výkonem 70 koní. Je malinko škoda, že se do Ayga nedostal silnější, rovněž atmoférický tříválcový agregát o objemu 1.2 litru z dílen PSA, který Citroën i Peugeot má, protože ten má překvapivě výbušný charakter a v malém voze jede jako splašený. Na druhou stranu se jeho vibrace výrazně přenášejí do interiéru.
To u litru neplatí, ten má krásně klidný a kultivovaný chod, tedy na poměry jednotek se třemi spalovacími komorami. Pokud budete jezdit klidně, můžete udržet spotřebu dokonce pod pěti litry naturalu na sto kilometrů, naopak když motor chytnete trochu pod krkem, tak alespoň s prázdným autem nebudete brzdou provozu a zvládnete i svinější jízdu. Kéž by tohle uměli všichni konkurenti, kupříkladu Renault Twingo.
Stejně jako u předchozí generace, i tohle Aygo má v kombinaci s litrem docela dlouhé převody, na dvojku se umí rozvášnit až někam přes 100 km/h. I přesto není auto líné. Navíc vás bude bavit gradace výkonu atmosférického motoru i jadrný zvuk, stejně jako ostré a přesné reakce motoru, takže si můžete pěkně hrát s meziplyny. Převodovka řadí rovněž přesně a nemá přehnaně dlouhé dráhy, takže v tomto ohledu je vše v naprostém pořádku.
Uvnitř byste možná ocenili více prostoru na zadních sedadlech, v tomhle je kupříkladu Škoda Citigo lepší. Osobně mi ve vedrech rovněž vadilo, že prostřední výdech klimatizace na palubní desce je schovaný až za displejem, takže na vás chlad jen tak nedosáhne.
Výhodou Ayga je bohatá výbava včetně prvků jako je couvací kamera či automatická klimatizace, které doposud například již zmiňované Citigo nemělo.
Podvozkově není autu příliš co vyčítat. Oceňujeme možnost vypnout si protiprokluzový systém a omezit stabilizaci, což je bude hodit zejména v zimě, kdy vás nebude nic cíleně omezovat. V zatáčkách je Aygo hravé a obratné, přitom si ale zachovává slušnou úroveň komfortu.
Pokud má Aygo nějaké zápory, pak je to jen jeden motor v nabídce i málo prostoru na zadních sedadlech. Vše ale vynahrazuje povedeným motorem, dobrými jízdními vlastnostmi i možností výbavy či extravagantním vzhledem. V této verzi je však základní cena stanovená na 324.900 Kč, což není málo. Na druhou stranu, třeba Fiat 500C s plátěnou shrnovací střechou začíná na 408.000 Kč.