Článek
Když se v únoru roku 1867 narodil ve vesnici Yamaguchi-mura chlapec jménem Sakichi Toyoda, nikdo by neřekl, že tenhle chlapík postaví základní kameny jedné z největších světových korporací. Sakichi se v roce 1885 zaměřil na večerní studia patentů a o pět let později si nechal patentovat ruční tkalcovský stav.
V červnu 1894 se narodil Kiichiro Toyoda, první syn Sakichiho. Do rodiny Toyoda přibývaly patenty, rostly kanceláře, firmy a úderem roku 1937 založil toho času už zkušený Kiichiro společnost Toyota Motor Co. Řekli byste, že tehdy se začala psát automobilová historie značky, ovšem její první osobní automobil, Toyoda Model AA, byl vyráběn o rok dříve.
V roce 1938 vyvinul Kiichiro filozofii „just-in-time“, která společnosti umožnila zredukovat zásoby dílů potřebných k výrobě a s minimálním odpadem vyprodukovat pouze přesné množství předem objednaných vozů. Tento systém dnes používá většina vyspělých automobilek.
Červen roku 1942 dal vzniknout letecké divizi, leden 1944 zase luxusnímu prototypu osobního vozu. V roce 1945 utrpěla Toyota následkem druhé světové války velké ztráty, přišla o důležité továrny, lidi a plány. V říjnu téhož roku však začala obnova zničených fabrik. V roce 1947 se světu představily modely Toyota SA a SB, dělníci ale opravovali i americké válečné osobní automobily a po roce 1950 produkovali válečnou mašinerii, která se uplatnila v korejských bojích.
Víte, co se stalo v roce 1954? Bylo oficiálně přijato pojmenování Land Cruiser (dříve BJ). Znáte Toyotu Crown? Tak ta se narodila už v roce 1955. Automobilka nelenila a expanzi na severoamerický a thajský trh zahájila v roce 1957. V témže roce odstartoval prodej modelu Corona. Rok na to automobilka vstoupila na trh v Brazílii.
Rok 1963 byl zajímavý vznikem systému financování vozidel, prodloužením záruky ze třech měsíců nebo 10 000 kilometrů na jeden rok nebo 20 000 kilometrů – platným pro všechny vozy, vítězstvím vybraných modelů Toyoty v japonské Grand Prix, importem prvních vozidel do Evropy (Dánsko) a vstupem na australský trh.
Toyota Corolla, dnes nejprodávanější auto světa, začala psát svoji úspěšnou historii v roce 1966 v továrně Takaoka. Rok poté začala výroba modelu 2000GT. V roce 1968 slavila Toyota milion vyrobených vozů ročně a v roce 1970 začala produkce vozidel Celica a Carina.
Dne 30. června 1971 začala automobilka více koketovat s bezpečností, v důsledku čehož o rok později představila experimentální prototyp automobilu nesoucího bezpečnostní technologie budoucnosti. Korporace rychle expandovala ve všech směrech, proto například už v roce 1980 dokončila vývoj čtyřrychlostního počítačem řízeného automatu se systémem „overdrive“.
V březnu roku 1982 se rozběhla výroba předokolek Camry a Vista. O šest let později začala Camry vznikat také ve Spojených státech. V roce 1989 Toyota otevřela své muzeum (Nagakute), ustanovila značku Lexus a vyslala do světa model LS 400. Rok poté, dne 20. listopadu, společnost představila poziční informační systém G-MAP, využívající signál GPS.
Devadesátky byly ve znamení startu výroby dnes uměle legendární Toyoty Supra čtvrté generace (1993), uvedení klíčové RAV4 (1994), hybridního Priusu (1997) a Vitzu/Yarisu (1999).
V novém tisíciletí Toyota pokračovala v expanzi, prodejní čísla rostla a do rodiny se v roce 2002 přidala divize Scion. V roce 2004 roční prodeje vozidel v USA přesáhly hranici dvou milionů kusů a v roce 2006 si japonská automobilka odškrtla 15 milionů dodaných automobilů do Evropy. Dva roky na to se narodilo legrační autíčko jménem iQ, Jeremym Clarksonem přezdívané „indesitka“ nebo „zanussi“. V prvním desetiletí druhého milénia se také dařilo Lexusu, ovšem v roce 2009 přišel ten nejvrcholovější automobil novodobé historie korporace – Lexus LFA.
K moderním dějinám připojíme ještě trojčata Subaru BRZ, Toyota GT86 a Scion FR-S, která se postupně sériově rodila od roku 2012. Spolupráce se Subaru není náhodná, protože Toyota patří mezi částečné vlastníky této automobilky a obě korporace společně vyvíjí elektrické SUV. Rok 2014 by mohl zůstat nezajímavý, jenže Toyota představila model Mirai na čistě vodíkový pohon.
Společnost je zainteresovaná také v Česku, protože má v Evropě devět aktivních továren, přičemž jedna z nich leží v Kolíně, kam se postupně stěhuje nový Yaris. To je mimochodem velmi oblíbený automobil, jelikož už v roce 2016 sjel z produkční linky kus s pořadovým číslem 3 000 000.
Vloni jste mohli usednout do prvních zákaznických kusů znovuzrozené Gazoo Racing (GR) Supry, která vyvstala díky spolupráci s BMW. Letos u nás byla představena také Toyota RAV4 Plug-in Hybrid, ovšem převlečená do kabátku Suzuki Across. Český import Lexusu též nelenil a před pár měsíci nám naživo předvedl model LC 500 bez střechy. Češi tak spatřili kabriolet, ze kterého spadla čelist i automobilově nepolíbeným lidem.
Tak to byl stručný výtah z historie jedné úspěšné korporace, která letos slaví 83. narozeniny. Doufáme, že jste si článek pozorně přečetli, protože se může stát, že se některé pasáže později objeví v jednom historickém kvízu. Toyotě přejeme všechno nejlepší do dalších let a českému zastoupení posíláme srdečné blahopřání.