Hlavní obsah

Toto Porsche 911 od Rinspeed se umělo proměnit v pick-up

Foto: Rinspeed

Sporťák zkřížený s pick-upem, a ještě k tomu jezdící na zemní plyn? Ano, už v roce 2003!

Rinspeed je švýcarská tuningová firma, která se proslavila zejména okolo přelomu milénia a pak v průběhu první dekády jednadvacátého století. V jejích dílnách vznikly jedny z nejpodivuhodnějších kreací, přičemž většina z nich bohužel skončila (nebo možná bohudík) jen ve fázi konceptu. My si dnes připomeneme jejich výtvor z roku 2003, který tehdy nazvali Bedouin a který dnes už vlastně nevypadá až tak nesmyslně.

Článek

Tento kříženec slavného německého sporťáku a malé dodávky s korbou se poprvé představil světu v na ženevském autosalonu roce 2003. Je evidentní, že základem je Porsche 911 generace 996 vyráběné v letech 1997 až 2006. Krásný vůz ovšem dostal celou řadu řekněme zvláštních úprav exteriéru, ale i interiéru, z nichž jasně vyčnívá možnost změnit se během pár okamžiků na kompaktní dodávku s korbou.

Foto: Rinspeed

Rinspeed Bedouin je založen na Porsche 911 generace 996

Toho bylo dosaženo tak, že střecha se umí složit za přepážku za sedadly, a tím pádem tak zavazadlovému prostoru dává „otevřené nebe nad hlavou“, dá-li se to tak vůbec říct. Celý mechanismus ovládají dva malé elektromotory. Společně s tím se umí sklopit také třetí dveře.

Co si budeme povídat, společnost Rinspeed do značné míry postavila svoji pověst na tom, že uměla vždy přilákat pozornost, zejména pak na jejich domácím autosalonu, po němž se o nich psalo téměř všude. Zde u „Beduína“ tomu pomohli kromě nekonvenční zadní části také tím, že jej nalakovali perleťovým, jakoby chameleoním lakem, zvedli světlou výšku o 15 centimetrů a posadili vůz na terénní vysokoprofilové pneumatiky.

Zbytek vnějších úprav lze vidět na fotografiích – z původního Porsche 911 tu příliš nezůstalo, spousta panelů byla buď nahrazena novými, nebo alespoň upravena. To znamená, že nové jsou nárazníky i blatníky, což je vidět hlavně u zadních blatníků, ve kterých přibyl také velký vertikální otvor pro přívod vzduchu. Z původního auta tu mohla zůstat možná tak kapota, světla a rám čelního okna.

Je samozřejmě ve hvězdách, zda tuto myšlenku „sportovního pick-upu“ někdo časem znovuobjeví a oživí, ale v minimálně v jednom Rinspeed Bedouin novátorský byl – už v roce 2003 jezdil na zemní plyn, což nebylo tak úplně běžné. Navíc jeho motor od Porsche s dvojitým přeplňováním dosahoval úctyhodného výkonu 420 koní a 560 Nm točivého momentu, takže to nebyl ani žádný lenoch.

Aby v Rinspeedu podtrhli bizarnost celého projektu, došlo také na řadu zvláštních úprav interiéru. Na první pohled je tu kvalitní a velmi jemná kůže – pochopitelně na sedadlech, středovém tunelu, palubní desce a panelech dveří. Právě do dveřních panelů ale v Rinspeedu zabudovali ještě stovky, ne-li tisíce malých krystalů, aby tak ještě posílili onen punc výjimečnosti. Jako by toho bylo málo, horní část volantu tu prakticky není, namísto ní jsou tu dvě k sobě směřující řadicí páky právě z tehdejšího Porsche 911 – jen se schválně podívejte v galerii.

Frank Rinderknecht, výkonný ředitel firmy Rinspeed, se nepovažuje ani tak za úpravce, jako spíš za automobilového vizionáře, potažmo futuristu. Podle něj bychom totiž v poměrně nedaleké budoucnosti mohli být svědky takzvaného vozu „dva v jednom“. Je pravda, že automobilový průmysl je jako obrovský organismus, který se rok co rok se vyvíjí a posouvá vstříc novým trendům. Nechme se překvapit, zda se některé z jeho vizí v budoucnu naplní.

Související témata:
Načítám