Hlavní obsah

Toto jsou nejrychlejší silniční auta současnosti

Foto: Koenigsegg

Ta nejrychlejší auta se stěračem tady a teď. Které ale bude úplně nejrychlejší? Co do maximální rychlosti by to měl být Koenigsegg Jesko ve verzi Absolut (vlevo)

Rychlost fascinuje lidstvo celá staletí. Téma „nejrychlejší auto“ je spolehlivý recept na nejednu hospodskou debatu. Potom ta čísla – kolik stál vývoj, kolik hektolitrů vzduchu auto spolkne za minutu při plné zátěži nebo kolik bezesných nocí nad nimi jejich inženýři strávili. Některá z nich vynikají v maximální rychlosti, jiná ve zrychlení, pár z nich zvládá obojí – my vám přinášíme hned sedm aut, proti kterým i legendární Bugatti Veyron vypadá jako obtloustlý lenoch.

Článek

Jaká jsou nejrychlejší sériové automobily současnosti a na jakých trendech právě letí? Podívejte se na roli elektřiny, elektronických systémů, ale i ceny u těch nejrychlejších vozů světa.

Bugatti Chiron Super Sport 300+

Ačkoliv je rekord Bugatti už teď v ohrožení (teoreticky byl už překonán americkým supersportem SSC Tuatara – čeká se na oficiální potvrzení), nikdo Bugatti neupře, že metu 300 mil za hodinu, tedy 480 v našich kilometrech v hodině, překonalo jako první.

Evoluce monstrózního šestnáctiválcového motoru Bugatti se čtyřmi turbodmychadly a objemem 8 litrů tu dosahuje 1 600 koní – to je o čtyři sta více, než měl předchůdce Veyron Super Sport, a o propastných šest stovek víc, než měl původní Veyron, který poprvé vyjel na silnici v roce 2005. Chiron Super Sport díky pohonu všech kol a dvouspojkové převodovce zvládá zrychlení na stovku za 2,3 vteřiny, takže je velmi hbitý už od startu, přestože váží bezmála dvě tuny.

Potřebujete vědět:

Motor – 8,0l W16 quad-turbo, 1 600 koní

0–100 km/h – 2,3 s

Rychlost – 486 km/h

Cena – 84 milionů korun

Koenigsegg Jesko Absolut

Zbrusu nový hypersport od Švédů vychází ve dvou variantách – Jesko s obrovským zadním křídlem a mnohem uhlazenější a aerodynamicky čistší Jesko Absolut. A právě verze Absolut by měla být autem, kterým Christian von Koenigsegg celý Molsheim vytočí doběla. Podle simulací je jeho maximální rychlost okolo 530 km/h.

Nabízí se otázka, zda automobilka, která má v celé fabrice stejně zaměstnanců, jako má koncern VW pro vývoj zadního křídla na Chironu, vůbec šanci. Ovšem nenechte se vysmát – mocné Bugatti Chrion sice kromě maximální rychlosti stanovilo také rekord ve 0–400–0 za dechberoucích 42 vteřin, jenže lidé od Koenigseggu pak vytáhli dosud nejmodernější verzi modelu Agera, typ Agera RS, na dánskou leteckou základnu, kde z této neuvěřitelné hodnoty ukrojili celých 5 vteřin. model Regera tuto hodnotu pak ještě vylepšil o dalších 1,8 sekundy. Takže jo, Jesko Absolut má šanci Bugatti překonat.

Potřebujete vědět:

Motor – 5,0l V8 twin-turbo, 1 600 koní

0–100 km/h – neuvádí se

Rychlost – 530 km/h (dle simulací)

Cena – 60 milionů korun

Hennessey Venom F5

Z historie víme, že Spojené státy se tu a tam rády přidaly do „rvačky“, a tak není divu, že se připojily také do souboje o titul nejrychlejšího produkčního vozu. Jedním z adeptů s americkým pasem je také Venom F5 od původně tuningové firmy Hennessey Performance.

A vzhledem k tomu, co tým Johna Hennesseyho dokázal s předchozím Venomem GT (založeným na Lotusu Elise/ Exige), se s Venomem F5 postaveným prakticky od základu vážně máme na co těšit.

Potřebujete vědět:

Motor – 6,6l V8 twin-turbo, 1 817 koní

0–100 – 2,4 s

Rychlost – přes 495 km/h

Cena – 39 milionů korun

SSC Tuatara

Shelby SuperCar Company (SSC) už také jednou koncernu VW nadělalo vrásky – stalo se tak v roce 2007 s jejich vozem Ultimate Aero, který překonal původní Bugatti Veyron hodnotou 412 km/h. Auto disponovalo (na hmotnost pouhých 1 250 kg) tehdy ohromným výkonem 1 200 koní. Nízká hmotnost byla částečně dána tím, že Ultimate Aero nemělo ani elektronické systémy jako ABS nebo stabilizaci. Navíc mělo manuální převodovku.

SSC Tuatara už má vlastně splněno – zapsala se hodnotou 508 km/h. Ovšem nedávno se zvedla vlna spekulací, že rychlostní jízda nebyla legitimní, protože videozáznam nebyl v souladu s daty z diagnostiky. SSC tak slíbilo jízdu zopakovat.

Potřebujete vědět:

Motor – 5,9l twin-turbo, 1 350 koní (1 750 na palivo E85)

0–100 – 2,5 s

Rychlost – 508 km/h

Cena – 40 milionů korun

McLaren Speedtail

Pokud někdo umí stavět rychlá auta, je to McLaren. Má závodní rodokmen jako málokdo, navíc v jejich dílnách vznikl vůz, který svého času nesporným králem rychlosti opravdu byl – McLaren F1 si udržel svoji korunu více než 10 let. Vůz je přitom dosud považován za jedno z nejlepších a nejřiditelnějších aut na svět

Tvůrce původní F1 Gordon Murray má dnes už jiné plány, a tak se Speedtail vlastně ani za nástupce typu F1 moc považovat nedá. Přesto však kupodivu ctí jeho odkaz třísedadlovým uspořádáním sedadel a obecně interiérem, který uchvacuje svou jednoduchostí a zároveň modernou. Design exteriéru je potom striktně diktován aerodynamikou a podle McLarenu by Speedtail měl být jedním z prvních „Hyper-GT“. Tedy autem, které bude jezdit 400 km/h, ale budete v něm moci přejet půl Evropy a zajet si třeba někam na jih Francie na prodloužený víkend.

Potřebujete vědět:

Motor – 4,0l V8 twin-turbo, 1 036 koní

0-100 – 2,9 s

Rychlost – přes 400 km/h

Cena – 43 milionů korun

Aston Martin Valkyrie

Stane se „Valkýra“ ultimativním supersportem 21. století? Dost možná. Ctí totiž jak zásady staré školy, tak moderní technologie a (tak trochu) ekologii. Má úchvatný atmosférický dvanáctiválec z dílen Cosworth o výkonu 1 000 koní, který točí až 11 tisíc otáček za minutu, a díky výpomoci dalších 160 elektrických koní zvládne zrychlení na stovku za 2,5 vteřiny.

Nemluvě o rychlosti v zatáčkách – stačí se podívat na nízké těžiště a obří zadní difuzor, který by pozřel libovolného žáka prvního stupně základní školy, včetně těch baculatějších. Tohle auto zkrátka bude rychlé kdykoliv a kdekoliv.

Potřebujete vědět:

Motor – 6,5l dvanáctiválec Cosworth + elektromotor, celkem 1 160 koní

0–100 – 2,5 s

Rychlost – přes 400 km/h (verze AMR Pro)

Cena – od 64 milionů korun

Koenigsegg Gemera

Typem Jesko Švédové zdaleka neřeknou poslední slovo. Přídomek Absolut nese z jistého důvodu – světoví výrobci od nákladného zbrojení k maximální rychlosti dávají pomalu, ale jistě ruce pryč, a právě Jesko Absolut by mělo být tím absolutně nejrychlejším vozem s registrační značkou, který kdy poháněl spalovací motor.

Co bude dál? Koenigsegg se vydá velmi podobnou cestou jako McLaren – cestou takřka galakticky rychlého cestování, a to dokonce ve čtyřech. Dodnes nelze zapomenout, jak při představení loni na (prázdném) ženevském autosalonu z prototypu Regery vystoupil Christian von Koenigsegg osobně, s ním jeho manželka a oba synové. To vše v autě, pro které hodnota 400 na rychloměru má být vlastně takovou „cestovní rychlostí“.

Potřebujete vědět:

Motor – 2,0l tříválec twin-turbo + 3x elektromotor, celkem 1 700 koní

0–100 – 1,9 s

Rychlost – přes 400 km/h

Cena – cca 1,7 milionu dolarů (36 milionů korun)

Načítám