Článek
Nestává se často, aby na západě chválili výrobky ze socialismu, ale Škoda 130 RS si to zaslouží. V britském Top Gearu vyšel článek, který v osmi bodech oslavuje náš nejúspěšnější závodní vůz a vysvětluje, proč by jej měli všichni respektovat.
A co redaktor Top Gearu zmiňuje? Kupříkladu ostrý, poctivě postavený motor, který z objemu 1,3 litru dává výkon 140 koní. Samozřejmě se nezapomíná ani na úspěchy na tratích, ať už jde o vítězství ve třídě na rally Monte Carlo 1977, anebo nesčetné úspěchy na závodních okruzích, přičemž je vyzdvihována schopnost porážet mnohem silnější soupeře. V neposlední řadě je pak vyzdvihován prototyp, koncepce a celkově schopnost spolehlivě konkurovat zavedeným evropském značkám. Pokud vás samotný článek zajímá a umíte anglicky, můžete si jej přečíst zde.
My jen dodáváme, že ačkoliv nejsme v tomto ohledu žádní zarputilí fanoušci Škody, musíme s britskými kolegy souhlasit. Škoda 130 RS byla opravdu jeden z mála plně konkurenceschopných socialistických strojů.
Jaké bylo Monte ve 130 RS?
Před několika měsíci jsme pro vás připravili besedu s posádkami, které před 40 lety zajely historický výsledek v Rally Monte Carlo právě ve Škodách 130 RS. Pokud vás zajímá, jak taková soutěž probíhala, pusťte si vše ze záznamu, který najdete zde.