Článek
Opravdu, označení GTI se používalo i tam, kde byste to nečekali - pro velké luxusní limuzíny, stará Gran Turisma, japonská kupé či úspornější rumunské stroje. Pojďte se tedy s námi podívat na pět netradičích gétéíček!
Maserati 3500 GTi
Možná to pro vás bude překvapivé, ale tímto autem to vše v roce 1960 začalo. Ano, Maserati jako první na světě použilo označení GTi. Model 3500 GT bylo krásné Gran Turismo, tři roky po zahájení výroby se však objevil první italský automobil se vstřikováním paliva na stejném základě, Maserati 3500 GTi, kde ono "i" v názvu znamenalo injection, tedy vstřikování. Řadový šestiválec vozu měl díky systému firmy Lucas výkon 235 koní, manuální pětikvalt se pak pro tuto variantu stal standardem. Vůz se od běžného GT odlišoval i jinými detaily, jako třeba maskou chladiče či zadními svítilnami.
Nissan 100 NX GTI
Nissan vyrobil několik modelů GTI, nejznámější je asi Almera anebo Sunny, které se vyrábělo i jako přeplňovaná čtyřkolka GTI-R. Jedná se o ve své době velmi chválené modely, které i dnes nabízejí skvělou kombinaci spolehlivosti a jízdních zážitků. Kromě nich však japonský výrobce udělal také pro mnohé ošklivé kupé 100 NX s technikou Sunny GTI, tedy dvoulitrem SR20DE o výkonu 143 koní a pohonem předních kol. V první polovině devadesátých let vůz porovnával s konkurencí dokonce samotný Michael Schumacher a dal jej z osmi vozů na první místo. Dnes slušný kus stojí jen několik desítek tisíc korun.
Citroën CX 25 GTi Turbo
Označení GTi byste správně očekávali u sportovních, tvrdších a obratných vozů, ale nebylo tomu tak vždy. Kromě Peugeotu 505 GTI vznikl dokonce i hydropneumatický Citroën CX jakožto varianta GTi, přičemž vrcholná verze této francouzské vlajkové lodi se jmenovala 25 GTi Turbo. První CX GTi přišlo již v roce 1977, tedy pouhý rok po Golfu GTI, a mělo jen 128 koní. Varianta GTi Turbo z roku 1985 však již disponovala téměř 170 koňmi a jela 220 km/h! Dnes se jedná o pěkně vzácný a stále velmi vznešený automobil.
Mitsubishi Lancer GTI
Všichni v redakce milujeme Lancer Evo a uctíváme téměř každou generaci této ostré čtyřkolky, jenže víte co bylo, když Evo ještě nebylo? Ano, byl Lancer GTI! Dobrá, nebyla to tak extrémní varianta, k pohonu sloužila točivá osmnáctistovka o výkonu 136 či 140 koní, nicméně i to stačilo k rozpumpování srdce. Navíc jste mohli mít to samé i v menším a lehčím Coltu! Obě auta se občas objeví na prodej i u nás, převážně v nikterak skvělém, ale funkčním stavu, to vše za pár tisíc korun.
Dacia Nova GTi
Asi největším překvapením tohoto výběru je Dacia Nova GTi, vůz stojící na platformě Peugeotu 309. Automobil vychází z modelu Nova GT, který má atmosférickou šestnáctistovku o "masivním" výkonu 72 koní. Pokud čekáte, že varianta GTi bude silnějí či ostřejší, asi vás trochu zklameme, byť vzhled vozu byl vylepšen křidýlkem vzadu a širšími litými koly. Tahle varianta z roku 1998 totiž využívá vstřikování Bosch K Jetronic, které snižuje jinak docela vysokou spotřebu paliva osmiventilového motoru, jinak zůstává výkon stejný. Faceliftovaný model SupeRNova již využíval potentnější čtrnáctistovku Renaultu a varianta GTi vypadla z nabídky.