Článek
Statistiky prodejů bazarových aut víceméně kopírují trendy na trhu nových vozů, takže asi není překvapením, že i nejprodávanější ojetá auta jsou značky Škoda. Bazar Auto ESA zveřejnil zajímavé statistiky z letošních prodejů, které navíc ovlivnila současné situace kolem koronaviru.
Věnujme se autům, protože trh s ojetými vozy (a motoristé jako takoví) se vždycky nějak přizpůsobí, ať na ně stát navalí cokoli za regulace a omezení. Navíc doufáme, že se situace brzy uklidní. Lidé totiž auty jezdí, potřebují je pravidelně obměňovat a trh ojetin je pro většinu Čechů stále jedinou možností, jak dosáhnout na prostředek vlastní, ještě pořád aspoň trochu svobodné, mobility.
Vládnou škodovky
Nejen mezi novými auty, ale i v bazarech vede absolutně značka Škoda. „V roce 2020 bylo 33 % prodaných vozů značky Škoda,“ říká Filip Kučera z Auto ESA. Následuje s 13% podílem Volkswagen, Ford má 10% podíl a pak Hyundai s 5% a Renault se 4% podílem. Proti loňskému roku škodovka posílila z 31 %, VW a Ford si drží svůj podíl, zatímco Hyundai v TOP 5 nebyl a nejen, že předběhl Renault, ale vystrčil i Peugeot.
Meziročně se změnily preference paliv a klesl zájem o naftu. V roce 2019 byl podíl naftových a benzinových aut mezi prodanými ojetinami 56 % proti 42 %, v roce 2020 už je to jen 51 % proti 47 %. Zbylá 2 % připadají na alternativní paliva (LPG, hybridy a další).
Nejprodávanější model značky Škoda jsou Octavie se 14% podílem na počtu prodaných ojetých vozů. Zhruba polovina připadá na druhou generaci. Zájem je i o Fabie, které mají 11% podíl, z toho skoro polovina spadá pořád na první generaci, která byla uvedena na trh už v roce 1999. Mimo škodovky se s 3% podílem mezi ojetinami drží modely VW Passat, VW Golf a Ford Focus. S dvouprocentním podílem následuje Ford Mondeo a Hyundai i30.
Obtížnější situace letošního roku se zřejmě projevila i do průměrných prodejních cen ojetin. Toto číslo poslední dobou totiž trvale rostlo. „V roce 2019 se průměrné ojeté auto prodalo za 170 000 Kč, ale letos průměrná prodejní cena klesla na 163 000 Kč,“ doplňuje Filip Kučera z Auto ESA.
A teď už se pojďme podívat na slibovaných TOP 10 nejprodávanějších ojetin u nás. Připomeneme k jednotlivým modelům nejdůležitější informace a vybrali jsme i jejich nejlepší a také nejhorší motory.
Škoda Octavia II
Absolutní bazarová stálice ještě dlouho vydrží na čelních příčkách a bude pár let trvat, než ji definitivně vystřídá třetí generace. Faceliftovaná Octavie II už má od září 2010 vylepšené diesely, postupně se zdokonalovaly i benzinové jednotky a v nějaké jednoduché specifikaci bez složitostí to bude vždycky dobrá a rozumná koupě. Pozor ale na podvody s ojetinami, hlavně u importů se špatně ověřuje jejich minulost. Původem česká auta s úplnou historií jsou zárukou dlouholeté spokojenosti. Vyhněte se oběhaným čtyřkolkám a automatům, umí draze zlobit.
Nejlepší motor: 1.2 TSI (od 07/2011)
Ano, řetězová dvanáctistovka je skvělý motor. Ale až od zmíněného data, kdy už měla definitivně upravené rozvody na pevnější řetěz. Přestavět jde i starší provedení, ale kupte si raději už to novější, pokud vám rozpočet stačí. S modifikovanými rozvody u aut s nájezdy do 200 000 km nebývají problémy, pokud tedy neparkujete v kopci jen na kvalt a motor neustále nepodtáčíte. Kdo tankuje kvalitní benzin, projíždí auto mimo město a mění olej nejpozději „po patnácti či po roce“, tomu jednotka nekarbonuje a neředí olej benzinem. Spotřeba okolo 6 l/100 km.
Nebrat: 1.8 TSI
Motor s nevyřešenou minulostí, který ve zlepšené formě dorazil až do nástupnické generace, v některých ojetinách pořád zlobí. A kdo do něj vrazil desítky tisíc za opravy, ten si ho zatím nechá. Složitostí odpovídá dieselům, spotřebou verzi RS. V reálném provozu jede stejně jako menší 1.4 TSI, se kterou tolik starostí nebývá. Vražedná je pak kombinace s automatem 7DSG, který si umí říct o generálku za 50 tisíc korun. Když už, chtějte manuál a auto od konce roku 2010, kdy by už motor neměl tolik brát olej. Rozvody nezlobí až od poloviny roku 2012.
Škoda Fabia I
Pro značku Škoda revoluční auto dodnes láká rozumnou cenou, spolehlivostí a provozními náklady. Nejstarší fabie už ale začínají reznout a odcházejí na celkovou sešlost věkem kombinovanou se zcela zanedbanou údržbou, neboť plno lidí ji bere jako mrzáka na dojetí a čekají, až se rozpadne. Zdá se, že nejrozumnější bude hledat kusy po faceliftu z posledních let výroby, které zub času (a lenost majitelů) ještě tolik neohlodal. Skromně vybavený a udržovaný kus po soukromníkovi by měl fungovat ještě dlouho.
Nejlepší motor: 1.4 16V 59 kW (či 1.4 MPI OHV)
Motor s kódem BUD se dostal jen do sedanu a kombi v posledních letech výroby (od dubna 2006), ale je to velice spolehlivý motor s nízkou spotřebou a dostatečnou dynamikou. Potřebuje jen pravidelný servis a včas vyměnit svíčky a rozvody. Jestli na něj váš rozpočet nestačí, hledejte raději starší čtyřválec 1.4 MPI, který přežije všechno. Jen mu vyměňte preventivně rozvodový řetízek za pár stovek, těsnění pod hlavou a olej každých 10 000 km.
Nebrat: 1.4 TDI-PD
Tohle je tříválcové peklo, které může drahými závadami výhodnost nákupu rychle zvrátit. To už je lepší hledat čtyřválcovou jednadevítku, kterou vždycky při nejhorším prodáte na díly. Jestli chcete jezdit za málo, zajímavá by mohla být i 1.9 SDI bez turba. Reálně ale mají tyhle diesely najeto půl milionu či víc a Fabie s nimi už bývají zrezlé.
Škoda Octavia III
Po téhle Octavii se nám bude stýskat. Nejprve mnozí nemohli vystát její technické zjednodušení proti předchůdci (vlečená náprava vzadu, méně důstojná jízda, ztráta pocitu bytelnosti), ale z pohledu ojetiny je to vlastně bonus. Základní verze jsou velice spolehlivé, jednoduché a servisně nenáročné. O poslední čtyřválce na benzin se časem lidé poperou a zájem bude i o poslední tédéíčka, než je pohřbily komplikované emisní normy s AdBlue. Příznivé jsou i ceny, protože podvodníci už nemůžou tyhle Octavie tak snadno stáčet a olétané kusy se prodávají opravdu lacino.
Nejlepší motor: 1.2 TSI a 1.4 TSI (EA211)
Poslední generace benzinových čtyřválců před nástupem částicových filtrů jede moc pěkně a i přes malé zakolísání v kvalitě slouží dobře. Dnes byste navíc na vadný kus narazit neměli, protože značka vše vyřešila v zárukách. Pozor jen na to, ať má auto vedenou servisní historii, ideálně u značkového servisu. Silnější 1.4 TSI jede opravdu hezky, s manuálem ukazuje spotřebu do 6,5 l/100 km. Pozor jen na automat 7DSG, oprava může být drahá. Pokud na to máte, spolehlivý je i dvoulitr ve verzi RS s duálním vstřikováním, který nekarbonuje.
Nebrat: Auto bez historie
Žádný motor nemůžeme vyloženě zakázat, protože tady se notorický průšvihář neobjevil. Jistě, některé jednotky a verze jsou servisně náročnější (diesely, 1.8 a 2.0 TSI, čtyřkolky), ale pokud auto dostalo, co potřebovalo, vydrží. Pozor ale na kusy, u kterých se nedá dohledat servisní historie. Octavií je na trhu dost, tak chtějte jen tu, o kterou se bývalý majitel hezky staral a dá se v minulosti dopátrat i to, co měl její prodejce tehdy k svačině.
Škoda Fabia II
Nelichotivé přezdívky jako pařez (kvůli designu) či trakař (kvůli kvalitě jízdy) nechme stranou. Ty stejně Fabii II přidělili jen frustrovaní služební řidiči, kteří se pak nebohému autu mstili za to, že od zaměstnavatele nedostali na cesty „supíra ftédéíčku fkůži fplný náloži“. Lidé, kteří museli dát za Fabii své vlastní, mnohokrát zdaněné peníze, s ní obvykle bývali (a dodnes bývají) velmi spokojení. Jednoduchá technika, slušná spolehlivost a levné díly ji předurčují k důstojnému dožití. Nabídka hezkých kusů se servisní historií se ale pomalu tenčí.
Nejlepší motor: 1.4 16V (či 1.6 16V AT)
Zlatá střední cesta je atmosférická čtrnáctistovka, zde už bez spotřeby oleje a problémů se zapalováním, pokud se staráte. Reálná spotřeba se pohybuje mezi 6 a 7 litry na 100 km, a když motor dostane každý rok nebo po 15 000 km nový olej, po 45 000 km nové svíčky a po 90 000 km preventivně nové rozvody, vydrží navždy a Fabii přežije. Alternativně lze doporučit ještě šestnáctistovku se spolehlivým měničovým automatem. Lepší malé auto s automatem neseženete.
Nebrat: 1.2 TDI a 1.4 TDI
Malé naftové tříválce jsou peklo, zejména starší verze 1.4 TDI PD z dovozu vybavená filtrem pevných částic. S motory PD s částicovými filtry se vždycky pojilo velké množství potíží, modernější 1.2 TDI zas vůbec nejede a proti jednotce 1.6 TDI nepřináší v reálném provozu žádnou úsporu paliva. Se stářím Fabie už se pak drahé problémy dieselů ani nevyplácí řešit. Naopak starší verze 1.9 TDI jsou nezničitelné bitevníky s potenciálem najet při odpovídající péči milion kilometrů.
Volkswagen Passat
Manažerský sen je kupodivu velice oblíbené auto i mezi ojetinami, ačkoli rizikovost tohoto nákupu je přímo obrovská a finanční výhodnost značně diskutabilní. Určitě bychom vyjmenovali mnoho lepších a spolehlivějších aut, případně méně rizikových. Passat se nekupuje, ten se prostě fasuje. A z toho vyplývá i stav mnoha ojetin, které mají tyto společné jmenovatele: natažené olejové intervaly, pochybný původ, nejasná servisní historie. Nejlepší jsou mladá auta, ale tříletý Passat s nájezdem do 100 000 km je pořád velmi drahý.
Nejlepší motor: 3.6 FSI
Taková auta se nefasovala, taková si kupovali ředitelé pro sebe. Takže se v nich nestřídalo dvacet nižších manažerů s potřebou demonstrovat v levém dálničním pruhu své společenské postavení. Pokud má auto najeto do 200 000 km, bude fungovat dobře. Jediné riziko lze spatřovat v dlouhodobém provozu na nekvalitní benzin s nižším oktanovým číslem, možná zazlobí i rozvody. Převodovka 6DSG je tu ale lepší (potřebuje jen po 60 000 km vyměnit olej, spolu s olejem v pohonu všech kol). Celkově jde ale o méně rizikový pohon než diesely. Také by mohl mít výrazně méně najeto.
Nebrat: 2.0 TDI bez historie
Vysoké nájezdy, nejasná historie, natažené olejové intervaly... To všechno je u dieselů standard. Když už, chtějte manuál a předokolku, ať se k tomu nepřidávají další bolesti (zanedbané DSG a čtyřkolka, která často už zadními koly ani netočí). Tédéíčka ale uměla poměrně brzy potkat fatální závada, kdy se obrousí konce vahadel ventilů a ten pak spadne do válce. Ale jo, jen ten olej dál všichni měňte „po třiceti“, abyste ušetřili...
Volkswagen Golf
Technika jako u Octavie II přináší podobná rizika i servisní nároky. Golfy jsou navíc často chudě vybavené, nemají transparentní minulost, a přesto si za ně lidé připlácejí ve srovnání s konkurenčními modely. Inu, když to někdo chce, je to jeho boj. Těžko někomu vnutíte pěkného a spolehlivého korejce, když prostě musí mít Golf a přes to nejede vlak. Takže který Golf šesté generace koupit?
Nejlepší motor: 1.4 16V
Atmosférická čtrnáctistovka je asi jediný motor, se kterým velké problémy nebudou, když se postaráte o základní věci (olej, rozvody, svíčky). Jen od něj nečekejte zázračnou dynamiku, je to prostě malý motor vhodný leda tak do Pola či Fabie. Na courání po městě to ale stačí. Kdo chce přeci jen lepší svezení, bude se muset smířit s ještě ne zcela vyléčenou 1.2 TSI či 1.4 TSI 90 kW. U nich ale pozor na rozvody a spotřebu oleje.
Nebrat: 1.4 TSI TwinCharger
Zbytečně složitý motor, který nemá v Golfu smysl zachraňovat. To už si raději kupte rychlou verzi GTI, která má dynamickou převahu, lépe si drží hodnotu a provozní i servisní náklady má prakticky stejné. Zapomeňte také na diesely, které za sebou mívají zanedbaný servis s nataženými olejovými intervaly.
Ford Focus
Tenhle Ford vždycky oslovil hlavně jízdními vlastnostmi, vnitřním prostorem a ergonomií už tolik ne. Dobrou zprávou je, že už nerezne, špatnou pak zase to, že se obtížně hledá udržovaný kus. Naprostá většina ojetin totiž pochází z fleetů a má pod kapotou mnohdy unavený motor 1.6 TDCI, nesmírně citlivý na olejový servis. Časté jsou také podvody s tachometry, takže kupujte raději auta původem z našeho trhu. Pozor si dejte na stav dvouspojkového automatu Powershift, který se draze opravuje.
Nejlepší motor: 1.6 16V 92 kW
Klasická benzinová šestnáctistovka jen potřebuje pohlídat rozvody, ale v zásadě je to spolehlivý motor, který žádné záludnosti nepřinese. Chce jen pravidelný servis a ke všemu přistupovat preventivně. Není to dálniční stíhač, ale vydrží a nemá zvýšené servisní a provozní nároky. Občas zazlobí jen proměnné časování ventilů (zde opravitelné za rozumné ceny), ale to hlavně lidem, kteří včas nemění olej. Těm pak začne také olej žrát.
Nebrat: 1.6 EcoBoost (a 1.6 TDCI z dovozu)
První generace přeplňovaných EcoBoostů prosluly karbonováním, praskáním pístů a závadami zapalování. Je velmi těžké na první pohled odhadnout, který kus je a který není dobrý. Některé Focusy se tak prodávají s vadou, která bude nového majitele stát opravu v ceně pořízeného auta. Pozor také na fleetové 1.6 TDCI přitažené „kdo ví odkud“, utrápené nataženými olejovými intervaly. Udržovanou 1.6 TDCI po soukromníkovi či s naprosto jasnou historií ale doporučit můžeme.
Škoda Rapid
Duchovní nástupce Octavie Tour byl dehonestován pro svá místy velmi laciná řešení, ale pro kupujícího ojetiny představuje zajímavou možnost, jak mít levně provozovatelné prostorné auto s potenciálem spolehlivého provozu na dlouhá léta. Díky jednoduché technice převzaté vesměs z Fabie udržíte Rapid v provozu levněji než Octavii, o Superbu ani nemluvě. Pro kupce s omezeným rozpočtem je tohle velmi atraktivní koupě. V sociálně citlivějších lokalitách pak Rapid rozhodně nevzbuzuje závist jako třeba supír v kůži či mercedes. Jen pozor na stav vozu, z firemních flotil míří na trh často velmi unavené stroje.
Nejlepší motor: 1.2 TSI
Do Rapidu už přišla vyléčená verze s pevnějším rozvodovým řetězem. Zůstala jen tendence ředit olej benzinem při neustálých krátkých trasách se studeným motorem, ale pokud jezdíte pravidelně delší trasy, je tohle dobrý motor. Chce jen včas nový olej a lépe mu dělá aditivovaný benzin. Osmadevadesátka není nutností, ale Rapid na ní jezdí lépe. Od května 2015 je v Rapidu skvělá tichá verze 1.2 TSI EA211 s řemenem a spotřebou 5,5 l na 100 km. Pokud na něj máte, berte ihned! Nebudou.
Nebrat: 1.4 TSI DSG s vysokým nájezdem
Na papíře to vypadá hezky a ono to i hezky jede, když to funguje. Bohužel do ojetiny nevidíte a starší verze motoru TSI uměla zazlobit rozvody a spotřebou oleje. Větší riziko je ale v převodovce 7DSG, kterou některé servisy neumějí správně diagnostikovat a po opravách zprovoznit. 1.4 TSI DSG berte jen s doloženým nízkým nájezdem. Žádná výhra ale nebude ani unavené tédéíčko bez servisní historie.
Škoda Superb II
Superb je vlastně Octavia pro lidi, kteří měří dva metry a musí si za ně někdo sednout. Anebo neměří dva metry, ale za volantem leží jako u zubaře, a i tak si za ně musí někdo sednout. Ale teď vážně. V Superbu je větší ticho a auto je pohodlnější. V zásadě se jedná o slušný vůz, který zlobí jen tehdy, když nedostává pravidelný servis. Podvozek ale není nejbytelnější, což v kombinaci se stočenými tachometry u dovozových aut vyvolává dojem, že je po 200 000 km tahle škodovka na vyhození. Jenže ona má reálně najeto dvojnásobek. Naštěstí už se nekradou dnes již komicky zastaralé a nepoužitelné dotykové navigace. Současný mobil s pravidelně aktualizovanými mapovými podklady udělá lepší službu.
Nejlepší motor: 2.0 TDI-CR 103 kW
Od konce roku 2010 už je sice tédéíčko vždy s částicovým filtrem, ale také se spolehlivějším a tišším common-railem a docela bytelnou mechanikou. Pokud má za sebou auto pravidelný servis a všechny potřebné preventivní investice (rozvody, výměna oleje v automatu DSG či Haldexu, pokud kupujete čtyřkolku či automat), bude to stále dobrá koupě. Pozor na reznoucí auta po špatně opravených bouračkách!
Nebrat: 1.8 TSI
Větší benzinové čtyřválce se podařilo zcela vyléčit až od roku 2014, starší kusy mohou potrápit přeskočenými rozvody a spotřebou oleje. Když už, tak dvoulitr má větší dynamickou rezervu, ale to už nám přijde lepší charakternější šestiválec, který mívá často lepší výbavu a zhruba stejnou rizikovost, z dlouhodobého hlediska možná i menší.
Škoda Octavia I
V bazarech se pořád drží v TOP 10 i první generace Octavie, ze které už se brzy stane veterán. Nabídka hezkých kusů se tenčí, a jak už jste si mohli přečíst v našem testu ojeté vzácné verze s automatem, rozhodujte se především podle celkového stavu a objemu nutných investic. Udržovaný kus má ale šanci ještě spolehlivě sloužit a i v dnešní době je Octavia stále zcela akceptovatelné auto i na delší cesty. Už ale potřebuje více preventivní údržby.
Nejlepší motor: Cokoli, co funguje
Po letech už nelze žádný motor zakázat a rozhodující bude hlavně celkový stav auta. Někteří majitelé zničili zanedbáním péče i jinak spolehlivé jednotky, jiní udrželi při životě svou pílí a trpělivostí motory, které vysokou spolehlivostí zrovna neprosluly. Jestli neřešíte peníze, kupte si originální nevytuněné RS. To už má investiční potenciál.
Nebrat: Co nefunguje a shnilo
Pokud je Octavia shnilá na kost a vybydlená jako ubytovna, nemá smysl v ní utápět desetitisíce. Leda by měla pod kapotou funkční tédéíčko, pak poslouží byť i jen jako zásobárna použitelných dílů. Jediná verze s potenciálem růstu hodnoty je RS, nic jiného opravdu nemá smysl zachraňovat.