Článek
Pokud mi ještě pořád chcete spílat, proč o tomhle chlápkovi po několika plastických operacích (které vehementně popírá), příznivci scientologické církve (k tomu se hrdě hlásí) a zapřisáhlému vegetariánovi (bez komentáře) vůbec na Garáž něco píšu, tak pro vás mám jednoduché vysvětlení – Tom Cruise je výborný řidič. A to naprosto vážně. Když si ho Top Gear pozval do svého studia a posadil ho do jejich levného auta na závodní dráze v Gambonu, zajel Cruise nejrychlejší čas ze všech celebrit. V rámci jeho dnešních 61. narozenin vám o něm přinášíme článek, který jste si na našich stránkách mohli v minulosti již přečíst.
Z podrobného výslechu Stiga, který se tedy omezil na pouhé krátké kývnutí či zavrtění hlavou, pak vyplynulo, že Cruise udělal za volantem jen minimum chyb, výtečně řídil, a když ve zkušebním kole postavil auto na dvě kola, dokázal to bravurně zvládnout. Ostatně mrkněte na video – ta pasáž tam je přesně od třetí minuty.
Ano, Tom Cruise opravdu umí řídit, což je v Hollywoodu něco, co si zaslouží pozornost. Jestli jste o něm někdy jen něco četli a jestli máte jen trochu rádi auta (snad ano, když čtete tento článek), pak je vám nejspíš jasné, kdy se to naučil. Správně, bylo to při natáčení filmu Bouřlivé dny, který měl premiéru už v roce 1990. Cruise tehdy zářil ve své typické roli – trochu fracek, trochu outsider, ale s pořádnou porcí talentu.
Přestože byl recept úplně stejný jako na Top Gun a na režisérské židličce seděl opět Tony Scott, úspěch nebyl zdaleka takový. Cruise však chodil do závodní školy a i když chtěl a asi by byl i schopen všechno odjezdit, nakonec ho musel zastoupit opravdový závodník Nascar Greg Sacks, protože Cruiseovi to nedovolila jeho pojišťovna.
To, že se při natáčení tohoto filmu dal Cruise dohromady s Nicole Kidman, se všeobecně ví, ale málokdo už tuší, že u zrodu filmu byl i Paul Newman. Po natáčení filmu Barva peněz se totiž Cruise a Newman potkali s Rickem Hendrickem, majitelem jednoho z největších týmů Nascar, a ten je oba posadil do svého závodního auta. Cruiseova reakce, když vystoupil z auta poté, co několikrát na oválu atakoval rychlost 280 km/h, byla jasná: „O tomhle musíme natočit film!“
A moc se neví ani to, že podobně jako při natáčení Le Mans, tak ani tady nebyl v době zahájení natáčení kompletní scénář a že některé scény vznikaly doslova za pochodu. Cruise pak v jednom z rozhovorů přiznal, že v některých scénách měl čerstvě napsané stránky scénáře přilepené na čelním okně nebo na nich seděl. A je libo ještě nějakou pikantnost? Při natáčení bylo zničeno pětatřicet aut…
Je nejspíš škoda, že Cruise musel kvůli pokračování Top Gunu odmítnout roli Carrolla Shelbyho ve filmu Le Mans 66 (druhým do dvojice měl být Brad Pitt), ale herec se nechal slyšet, že do budoucna by se v nějakém filmu o autech rád objevil. A jasně, že by chtěl i řídit. Když se naučil pilotovat, proč by koneckonců nemohl jezdit třeba ve staré formuli. A jeho jméno by určitě přitáhlo i ty, kterým jsou jinak auta cizí.
Určitě vás bude zajímat, co Tom Cruise parkuje v garáži. Vzhledem k tomu, že jeho honorář jen za první čtyři díly Mission: Impossible byl 7 093 000 000 Kč a třeba za Válku světů inkasoval 2 451 500 000 Kč (schválně vypsáno čísly), je až s podivem, že má jen nějakých deset aut, která běžně užívá. S motocykly tak střídmý není, ale ani těch není víc než dvacet. Je to zkrátka skromný muž.
A jestli mě teď podezříváte z ironie či závisti, pak to není zrovna fér. Člověka totiž až trochu překvapí, že na běžné ježdění Cruise používá buď dlouhou verzi sedmičkového BMW, nebo Mercedes třídy S, nadšence potěší, že oba dva vozy mají benzinový dvanáctiválec. Za volantem ovšem nejčastěji sedí jeho osobní řidič.
To za volant Fordu Mustang Saleen S281 Cruise sedá sám, stejně jako rád řídí svůj další novější Mustang. Nic zajímavého? Tak vězte, že Cruise vlastní i Corvettu C1 a také Chevrolet Chevelle SS, obojí pořídil bezprostředně po natáčení Bouřlivých dnů. A Chevelle SS pak Cruise prosadil i pro film Jack Reacher.
Nepochybně nejznámějším vozem Toma Cruise je však jeho Bugatti Veyron. Nepodařilo se mi vypátrat, jestli ho vlastní dodnes, ale jedno je jisté – novější Chiron si Cruise může koupit maximálně tak od překupníka, protože Bugatti mu ho neprodá.
Když v roce 2005 totiž Cruise přijel s Veyronem na premiéru třetího dílu Mission: Impossible, bylo to velkolepé entrée. V té době byl totiž Veyron absolutním zjevením, něčím naprosto nedostižným, a když ho Cruise zaparkoval na červeném koberci, bylo jasné, že budou mít bulvární novináři o čem psát. O pár chvil později to však přišlo. Cruise chtěl galantně otevřít dveře svojí tehdejší partnerce Katie Holmes, ale trvalo mu to víc než půl minuty, než se mu to konečně povedlo.
Úsměvné? Pro Bugatti rozhodně ne! Automobilka, která si zakládá na tom, že její auta jsou technicky dokonalá, okamžitě obvinila Cruise, že nevěděl, jak se dveře Veyronu otevírají, a že zesměšnil značku. A také prohlásila, že už Cruiseovi žádný svůj další automobil neprodá. Což už tak úsměvné není, spíš směšné…
A ty motorky? Kromě konvenčních kusů od BMW, Ducati či Triumphu má několik strojů na zakázku, mezi ty nejzajímavější patří Confederate Hellcat (vzpomeňte na Mission: Impossible 3) či Vyrus 987 C3 V4, což je motocykl, který ve své době stál víc než tři miliony korun a jeho cena rozhodně neklesá.
Jenže auta a motocykly nejsou Cruiseovou jedinou vášní. Čím dál tím víc inklinuje k létání. Už jako dítě prý Tom Cruise nosil ve školních sešitech založené obrázky stíhaček z druhé světové války Spitfire a P-51 Mustang. Letecký průkaz vlastní už šestnáct let. A ten Mustang, se kterým Cruise jako Maverick létá, je dokonce jeho vlastní.
Pořád málo? Tak vězte, že Cruise už s Elonem Muskem plánují natáčení filmu ve vesmíru… A jestli vám tohle spojení roztáhlo koutky, tak zpomalte. „Těšíme se na spolupráci s Tomem Cruisem na filmu natočeném na palubě Mezinárodní vesmírné stanice,“ napsal na Twitter Jim Bridenstine, ředitel NASA. „Bude to ideální způsob, jak inspirovat další generaci inženýrů a vědců, aby pracovali pro NASA a proměnili její ambiciózní plány ve skutečnost.“ Ale o tomto nápadu se mluvilo už před dvěma lety a od té doby nemáme žádné nové informace.
Myslím, že Bugatti by se mělo ještě zamyslet. A vám, pane Nesmrtelný, přeji všechno nejlepší.