Hlavní obsah

Tohle Volvo 6x6 je nejlepší chalupářské auto na světě

Foto: ASuur / Expedition Portal

Šestikolové armádní Volvo C304 může být vaše – s tímhle už cestou na chalupu nikdy nezapadnete!

Je to možná málo známá skutečnost, ale Volvo dřív vyrábělo kromě osobních aut také terénní speciály pro švédskou armádu. A jelikož jsou tito dříči už nějaký ten pátek vyřazeni ze služby, může si je pořídit i obyčejný smrtelník a zažít autentický zážitek s off-roadem, který se nezalekne opravdu, ale opravdu ničeho – a třeba si i oživit vzpomínky na vojnu. Přivítejte Volvo C304.

Článek

Díky rozmanitosti automobilového průmyslu si každý nadšenec přijde na své – sportovní vozy, závodní vozy, veterány, či dokonce off-roady. Tyto kategorie vždy slouží jinému účelu, avšak některé z nich se dokonce prolínají. Ovšem jedno jejich majitele vždy spojuje – vášeň k autům. Dá se říct, že každá z těchto kategorií má svůj svatý grál – ať už je to delikátní řidičské náčiní, nebo je to vůz, který přepsal dějiny motorsportu, nebo třeba vůz, který přepsal dějiny automobilového průmyslu jako takového. A dnes tu dost možná máme jeden ze svatých grálů off-roadových mašin…

Foto: ASuur / Expedition Portal

Volvo C304 6x6 v expediční úpravě nezastaví takřka vůbec nic. Toto monstrum už úspěšně zdolalo dvě expedice na Polární Ural

„Služební vozy“ pro švédskou armádu Volvo vyrábělo v letech 1974 až 1984. Variant bylo samozřejmě více, ale nás dnes zajímá právě tato C304 – částečně proto, že má pohon 6x6, a částečně také proto, že může být vaše. Současný majitel vůz koupil v roce 2004 přímo od ozbrojených sil „Tre kronor“, jak by řekli Švédové. Vůz prošel přestavbou na expediční vozidlo, takže je schopné vyjet v podstatě cokoliv a udržet vás v relativním komfortu i na konci světa.

Úprav je tu oproti originálu překvapivě dost – v prvé řadě byl původní benzinový agregát nahrazen naftovým, původem z Land Roveru. Jakožto expediční speciál auto dostalo také dvě větší 250l nádrže, plus dva záložní kanystry po stranách. Další úpravy zahrnují novou pětistupňovou převodovku, která má oproti standardu o jeden „silový“ převod navíc a nechybí ani dvě 20l nádrže na vodu, jedna pro pitnou a jedna pro užitkovou vodu. Generátor elektřiny je poháněný motorem a krmí klasické 220V zásuvky. Co nám bohužel schází, to jsou snímky interiéru. Majitel nicméně uvádí, že na palubě je dokonce i televize, spaní, systém ventilace a také malá kamna na dřevo.

Po vyřazení z armádní služby se tohle Volvo zrovna neflákalo – zažilo dvě expedice na Polární Ural v letech 2005 a 2006, každou o délce zhruba 8 000 kilometrů. Jak majitel uvádí v inzerci, později pořídil ještě kompaktnější variantu C304/ TGB, a tak je teď tohle monstrum využíváno poměrně zřídka, v podstatě jen na krátké víkendové výlety. Ovšem docela by nás zajímalo, co pro expedičního nadšence znamená „krátký víkendový výlet“.

Pro nás to každopádně znamená, že toto šestikolové Volvo C304 je momentálně na prodej. Cena na serveru Expedition Portal činí 13 000 eur – což je za auto, které bez váhání projede kdejakým marastem, vlastně docela výhodná koupě. Jediným háčkem tu potenciálně může být fakt, že tento obojživelník se nachází v Estonsku. Tak co, udělá si tu někdo výlet do Pobaltí?

Související témata:
Načítám