Článek
Vzpomínáte si na automobilku jménem Lancia? Kultovní značka 112 let stará, která dala světu ikony jako Delta Integrale nebo Stratos, je pro většinu světa už dávno mrtvá. Smutná realita vypadá tak, že má v nabídce jen jeden malý, podle současných měřítek vlastně už zastaralý model, a ten prodává jen na domácí italské půdě. Lancia Ypsilon, auto postavené na základech Fiatu Panda, se ale v Evropě prodává lépe než všechny Alfy Romeo dohromady. A prodeje Alfy v USA to rozhodně nezachrání.
Ano, Alfa Romeo má opravdu problém. Vzpomeňte si na všechny ty obří investice do vývoje a projděte si její portfolio – nebude věřit tomu, co čtete. Ale je to pravda. Údaje zveřejněné Evropskou asociací výrobců automobilů (ACEA) ukazují, že Alfa Romeo prodala v první polovině letošního roku 27 702 aut v EU. A Lancia se může pochlubit číslem 34 700 aut. Když si to převedete na procenta, je to ještě horší…
Jsou to špatné zprávy pro celý koncern FCA, a to nejen proto, že byly utraceny milióny eur za vývoj nové podvozkové platformy pro sedan Giulia a SUV Stelvio, ale taky proto, že Alfa se kromě těchto dvou aut spoléhá ještě na další modely, a sice dechberoucí 4C a dále MiTo a Giulietta. Ano, můžete namítnout, že tyhle tři už mají období největší slávy za sebou, ale pořád je to pět modelů vs. jeden. A celá Evropa vs. Itálie.
Nemusíme asi pochybovat o tom, že na vozech Alfa Romeo má automobilka větší marže, a tak se klidně může stát, že Alfa je ziskovější než Lancia, ale stejně je to poněkud matoucí.
Když se budete pídit, proč šly prodeje Lancie nahoru, zjistíte, že za tím je nejspíš několik akčních nabídek, které prudce a jednorázově zvýšily poptávku po Lancii Ypsilon. A co si budeme povídat, ceny Alfy Romeo jsou poměrně sebevědomé a její modely musí čelit podstatně širší konkurenci. Ale že by to bylo až tak dramatické?
Napište nám, co si o celé situaci myslíte vy. Proč se Alfě Romeo nedaří tak, jak bychom si všichni přáli? Giulia i Stelvio jsou přece skvělá auta, to nemůže zpochybnit nikdo, kdo je řídil!