Hlavní obsah

To nej z Vietnamu: Asijské BMW a přehlídka drahoty

Foto: Vinfast

Luxusní automobily vietnamské značky Vinfast využívají techniku BMW. Lidový vůz téhož výrobce je převlečený Opel

Vietnamská socialistická republika leží v jihovýchodní Asii a je proslavena válkou, turismem a levnými výrobky prodávanými na každé druhé české tržnici. Ale co auta? Věděli jste, že země má vlastní automobilku spolupracující s BMW nebo Opelem? Podívejte se s námi na vietnamský trh a po přečtení pár odstavců asi uhádnete, proč tu všichni jezdí na skútru.

Článek

Stejně jako v předchozích článcích, mapujících různé světové a pro nás neznámé trhy, projdeme si automobilky, které ve Vietnamu působí a nabízí zde něco, co je pro danou oblast a trh unikátní. Většinu níže zmíněných značek pochopitelně znáte, ovšem co modely, které byste v českém ani jiném evropském ceníku nenašli?

Vinfast

Vietnamská automobilka Vinfast, založená v roce 2017, vsadila na spolupráci se západními značkami, proto v jejich portfoliu najdete už tři automobily a jeden elektrický skútr s dojezdem až 80 kilometrů na jedno nabití.

Skoro pětimetrová prémiová limuzína LUX A2.0 přijíždí s luxusní výbavou zahrnující 7palcový přístrojový štít, neustálé připojení ke 4G síti nebo 10,3palcovou dotykovou obrazovku s multimediálním rozhraním. Pod kapotou se pak objevuje přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec od BMW, naladěný na výkon 177 koní a točivý moment 300 Nm. Sílu posílá osmirychlostní automat od firmy ZF pouze na zadní nápravu. Cena je pak v přepočtu zhruba 1 milion korun.

Foto: Vinfast

Limuzína LUX A2.0 vyjde na milion korun

Robustní SUV LUX SA2.0 využívá volitelnou techniku pohonu 4×4 minulé generace modelu BMW X5 a také jeho motor – dvoulitrový řadový čtyřválec s výkonem 231 koní a silou 350 Nm. Řazení opět zajišťuje osmirychlostní automat ZF a točivý moment jde buď na zadní nápravu nebo na všechna čtyři kola. Za SUV zaplatíte 1,4 milionu korun.

Foto: Vinfast

SUV LUX SA2.0 využívá techniku čtyřkolky od BMW X5 minulé generace

Dalším výrobkem je skoro 3,7 metru dlouhý hatchback Vinfast Fadil neboli Opel Karl, v jehož útrobách pracuje benzinová čtrnáctistovka spřažená s variátorem CVT. Motor má výkon 99 koňských sil a točivý moment 128 Nm. Startovní cena je 560 tisíc korun, nicméně ta později vzroste na 664 tisíc korun.

Foto: Vinfast

Vinfast Fadil je přestrojený Opel Karl

Chevrolet

Automobilka Chevrolet se postupně stahuje z většiny významných i méně významných trhů a výjimkou není ani Vietnam. V roce 2018 koncern General Motors odprodal automobilce Vinfast celou fabriku, kde pomocí kitů kompletoval auta.

Foto: Chevrolet

Pick-up Colorado se rodí pomocí montážních kitů

Z původních krabic pak po zásahu dělníků vyjížděly hotové modely Chevrolet Colorado a Trailblazer. Tyto vozy nový vlastník zachoval, proto jsou zatím k dispozici. Oba automobily mají pod kapotou 2,5litrový turbodiesel s výkonem 183 koní (440 Nm) nebo 163 koní (380 Nm), šestirychlostní manuál nebo automat a základní cenu 613 tisíc (Colorado), respektive 870 tisíc (Trailblazer).

Foto: Chevrolet

SUV Trailblazer je sice dražší, ale lépe vybavené – ve srovnání s Coloradem

Ford

O něco obsáhlejší nabídku má na vietnamském trhu severoamerický Ford, který zde prodává SUV modely Ecosport, Everest a Explorer, MPV Tourneo, pick-upy Ranger i Ranger Raptor a legendární dodávku Ford Transit.

Foto: Ford

Ford Ecosport je nejlevnějším modelem značky na vietnamském trhu

Nejlevnější auto od Fordu zde stojí 536 tisíc (Ecosport) a nabídne zážehovou patnáctistovku. Litrový tříválec Ecoboost se dodává až s nejdražší specifikací. Druhým nejlevnějším je překvapivě pick-up Ranger prodávaný od cirka 600 tisíc korun. Vůz nabídne pohon 4×2 nebo 4×4 a tři různé naftové motorizace.

Foto: Ford

Ford Ranger se může pochlubit na tamní poměry slušnou základní cenou

Pokud si přece jenom chcete vyhodit z kopýtka a máte v zásobě 2,23 milionu korun, má pro vás Ford vrcholový sedmimístný model Explorer s přeplňovaným zážehovým agregátem o objemu 2,3 litru.

Foto: Ford

Ford Explorer je jen pro hodně bohaté, protože stojí v přepočtu 2,23 milionu korun

Honda

Modely značky Honda, prodávané na světových trzích, jistě budete znát, proto nikoho nepřekvapí názvy Jazz, City, Civic, HR-V, CR-V nebo Accord. Ale co je sakra Brio?

Foto: Honda

Honda Accord má motor 1,5 VTEC Turbo a cenu od 1,3 milionu korun

Jde o nejlevnější automobil značky, který stojí v přepočtu 411 tisíc korun a nabídne čtyřválcovou dvanáctistovku s výkonem 90 koní, točivým momentem 110 Nm a převodovkou CVT. Vůz má nádrž na 35 litrů benzinu, spotřebu do šesti litrů na sto kilometrů a pět míst k sezení. Honda Brio se také prodává ve dvou výbavových stupních, které výrobce pojmenoval G a RS.

Foto: Honda

Honda Brio ve sportovním kabátku RS

Hyundai

Na vietnamském trhu spolupracuje Hyundai s automobilkou TC Motor, proto má v nabídce přes dvacet modelů, nicméně polovinu portfolia tvoří užitkové vozy, náklaďáky nebo autobusy. A co osobáky? Ze známých vozidel jde o SUV Santa Fe, Tucson nebo Kona, ovšem slyšeli jste už o Hyundai Grand i10 Sedan?

Foto: Hyundai/TC Motors

Díky kooperaci automobilek Hyundai a TC Motors nabízí jihokorejská značka na vietnamském trhu přes 20 modelů

Jde o celkem sympatické městské autíčko s moderním designem karoserie a slušně zpracovaným interiérem, které je vybaveno také infosystémem podporujícím mobilní konektivitu. V rámci motorizace dostanete pouze benzinovou dvanáctistovku s výkonem 87 koní a silou 120 Nm. V rámci převodovek se nabízí buď pětirychlostní manuál nebo čtyřstupňový automat. Vůz se na vietnamském trhu prodává od zhruba 400 tisíc korun.

Foto: Hyundai/TC Motors

Palubní deska modelu Hyundai Grand i10 Sedan

Mazda

Japonská Mazda si jde svou vlastní cestou a do nějaké spolupráce se příliš nehrne, nicméně i přes to nabízí v jihovýchodní Asii modely Mazda 2, Mazda 3, Mazda 6, SUV CX-5 a CX-8 nebo pick-up BT 50. Moment, Mazda a pick-up?

Foto: Mazda

Japonská Mazda se s nikým moc nekamarádila, nicméně s Fordem se kdysi dohodla na spolupráci při výrobě pick-upu BT-50/Ranger

Tento pracant dříve vznikal ve spolupráci s Fordem a dnes se BT-50 prodává ve Vietnamu ve verzi s krátkou a dlouhou dvoukabinou, s pohonem dvou nebo čtyř kol, s manuálem či automatem, ovšem vždy s naftovým 2,2litrovým čtyřválcem (150 koní, 375 Nm) nebo 3,2litrovým pětiválcem (200 koní, 470 Nm) sdíleným s Fordem Ranger. Základní cena není zas tak špatná, vůz totiž vyjde na cirka 445 tisíc.

Foto: Mazda

Celkový pohled na interiér modelu Mazda BT-50

Mitsubishi

Mitsubishi Motors má v nabídce pro vietnamský trh rovnou sedm modelů. Jde o Mirage (Space Star), Attrage (Space Star sedan), dva tritony (L200), Outlander, Pajero Sport a Xpander.

Foto: Mitsubishi

Mitsubishi Pajero Sport si můžete koupit s technikou pohonu 4 × 4 z původního Pajera

Poslední dva zmíněné vozy jsou povedenými SUV s atraktivním designem a technikou. Pajero Sport má pod kapotou 2,4litrový turbodiesel (181 koní, 430 Nm) nebo třílitrový benzinový šestiválec, přičemž řazení obstarává šestirychlostní manuál nebo osmistupňový automat.

Foto: Mitsubishi

Mitsubishi Pajero Sport nabídne až sedm míst k sezení

Volitelně si můžete sportovní Pajero vybavit připojitelným pohonem 4 × 4, mezinápravovou uzávěrkou a redukcí. Základní provedení vyjde na 964 tisíc, zatímco nejvyšší specifikace vás ochudí o 1,2 milionu korun.

Foto: Mitsubishi

Xpander je vlastně takovým levnějším Outlanderem

Xpander je o poznání levnější – základ vyjde na 540 tisíc korun, ovšem nabídne jen motor o objemu 1,5 litru, výkon 104 koní, sílu 141 Nm a pětirychlostní manuál nebo čtyřstupňový automat. Jde zkrátka o takový lidovější Outlander s výhradně předním pohonem.

Foto: Mitsubishi

Mitsubishi Xpander má poměrně obyčejnou palubní desku

Suzuki

Kromě známého Swiftu a Celeria prodává Suzuki ve Vietnamu ještě sedan Ciaz, tři užitkové modely a MPV Ertiga. Víceúčelové vozidlo měří téměř 4,4 metru a nabídne světlou výšku 180 milimetrů. Pod kapotou se objevuje výhradně zážehový agregát o objemu 1,5 litru (105 koní, 138 Nm) a pětirychlostní manuál nebo čtyřstupňový automat. Vysoké variabilitě, třem řadám sedadel a relativně chudé výbavě však neodpovídá základní cena, která činí v přepočtu půl milionu korun.

Foto: Suzuki

Suzuki Ertiga je nově prodávaným MPV značky na vietnamském trhu

Tak už víte, proč má ve Vietnamu téměř každý člověk skútr? Ano, je to z důvodu příliš vysoké ceny všech automobilů na trhu. Možná si říkáte, že některé modely stojí podobně jako u nás, nicméně vietnamská průměrná měsíční mzda činící zhruba 3 500 Kč se s tou naší (34 000 Kč) vážně nedá srovnávat. Takže pokud máte na peníze na nové podprůměrné auto, jste boháč, pokud máte na luxusní Mercedes, žijete si tam jako Rockefeller.

Načítám