Článek
Stejně jako v předchozích článcích, mapujících různé světové a pro nás neznámé trhy, projdeme si automobilky, které ve Vietnamu působí a nabízí zde něco, co je pro danou oblast a trh unikátní. Většinu níže zmíněných značek pochopitelně znáte, ovšem co modely, které byste v českém ani jiném evropském ceníku nenašli?
Vinfast
Vietnamská automobilka Vinfast, založená v roce 2017, vsadila na spolupráci se západními značkami, proto v jejich portfoliu najdete už tři automobily a jeden elektrický skútr s dojezdem až 80 kilometrů na jedno nabití.
Skoro pětimetrová prémiová limuzína LUX A2.0 přijíždí s luxusní výbavou zahrnující 7palcový přístrojový štít, neustálé připojení ke 4G síti nebo 10,3palcovou dotykovou obrazovku s multimediálním rozhraním. Pod kapotou se pak objevuje přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec od BMW, naladěný na výkon 177 koní a točivý moment 300 Nm. Sílu posílá osmirychlostní automat od firmy ZF pouze na zadní nápravu. Cena je pak v přepočtu zhruba 1 milion korun.
Robustní SUV LUX SA2.0 využívá volitelnou techniku pohonu 4×4 minulé generace modelu BMW X5 a také jeho motor – dvoulitrový řadový čtyřválec s výkonem 231 koní a silou 350 Nm. Řazení opět zajišťuje osmirychlostní automat ZF a točivý moment jde buď na zadní nápravu nebo na všechna čtyři kola. Za SUV zaplatíte 1,4 milionu korun.
Dalším výrobkem je skoro 3,7 metru dlouhý hatchback Vinfast Fadil neboli Opel Karl, v jehož útrobách pracuje benzinová čtrnáctistovka spřažená s variátorem CVT. Motor má výkon 99 koňských sil a točivý moment 128 Nm. Startovní cena je 560 tisíc korun, nicméně ta později vzroste na 664 tisíc korun.
Chevrolet
Automobilka Chevrolet se postupně stahuje z většiny významných i méně významných trhů a výjimkou není ani Vietnam. V roce 2018 koncern General Motors odprodal automobilce Vinfast celou fabriku, kde pomocí kitů kompletoval auta.
Z původních krabic pak po zásahu dělníků vyjížděly hotové modely Chevrolet Colorado a Trailblazer. Tyto vozy nový vlastník zachoval, proto jsou zatím k dispozici. Oba automobily mají pod kapotou 2,5litrový turbodiesel s výkonem 183 koní (440 Nm) nebo 163 koní (380 Nm), šestirychlostní manuál nebo automat a základní cenu 613 tisíc (Colorado), respektive 870 tisíc (Trailblazer).
Ford
O něco obsáhlejší nabídku má na vietnamském trhu severoamerický Ford, který zde prodává SUV modely Ecosport, Everest a Explorer, MPV Tourneo, pick-upy Ranger i Ranger Raptor a legendární dodávku Ford Transit.
Nejlevnější auto od Fordu zde stojí 536 tisíc (Ecosport) a nabídne zážehovou patnáctistovku. Litrový tříválec Ecoboost se dodává až s nejdražší specifikací. Druhým nejlevnějším je překvapivě pick-up Ranger prodávaný od cirka 600 tisíc korun. Vůz nabídne pohon 4×2 nebo 4×4 a tři různé naftové motorizace.
Pokud si přece jenom chcete vyhodit z kopýtka a máte v zásobě 2,23 milionu korun, má pro vás Ford vrcholový sedmimístný model Explorer s přeplňovaným zážehovým agregátem o objemu 2,3 litru.
Honda
Modely značky Honda, prodávané na světových trzích, jistě budete znát, proto nikoho nepřekvapí názvy Jazz, City, Civic, HR-V, CR-V nebo Accord. Ale co je sakra Brio?
Jde o nejlevnější automobil značky, který stojí v přepočtu 411 tisíc korun a nabídne čtyřválcovou dvanáctistovku s výkonem 90 koní, točivým momentem 110 Nm a převodovkou CVT. Vůz má nádrž na 35 litrů benzinu, spotřebu do šesti litrů na sto kilometrů a pět míst k sezení. Honda Brio se také prodává ve dvou výbavových stupních, které výrobce pojmenoval G a RS.
Hyundai
Na vietnamském trhu spolupracuje Hyundai s automobilkou TC Motor, proto má v nabídce přes dvacet modelů, nicméně polovinu portfolia tvoří užitkové vozy, náklaďáky nebo autobusy. A co osobáky? Ze známých vozidel jde o SUV Santa Fe, Tucson nebo Kona, ovšem slyšeli jste už o Hyundai Grand i10 Sedan?
Jde o celkem sympatické městské autíčko s moderním designem karoserie a slušně zpracovaným interiérem, které je vybaveno také infosystémem podporujícím mobilní konektivitu. V rámci motorizace dostanete pouze benzinovou dvanáctistovku s výkonem 87 koní a silou 120 Nm. V rámci převodovek se nabízí buď pětirychlostní manuál nebo čtyřstupňový automat. Vůz se na vietnamském trhu prodává od zhruba 400 tisíc korun.
Mazda
Japonská Mazda si jde svou vlastní cestou a do nějaké spolupráce se příliš nehrne, nicméně i přes to nabízí v jihovýchodní Asii modely Mazda 2, Mazda 3, Mazda 6, SUV CX-5 a CX-8 nebo pick-up BT 50. Moment, Mazda a pick-up?
Tento pracant dříve vznikal ve spolupráci s Fordem a dnes se BT-50 prodává ve Vietnamu ve verzi s krátkou a dlouhou dvoukabinou, s pohonem dvou nebo čtyř kol, s manuálem či automatem, ovšem vždy s naftovým 2,2litrovým čtyřválcem (150 koní, 375 Nm) nebo 3,2litrovým pětiválcem (200 koní, 470 Nm) sdíleným s Fordem Ranger. Základní cena není zas tak špatná, vůz totiž vyjde na cirka 445 tisíc.
Mitsubishi
Mitsubishi Motors má v nabídce pro vietnamský trh rovnou sedm modelů. Jde o Mirage (Space Star), Attrage (Space Star sedan), dva tritony (L200), Outlander, Pajero Sport a Xpander.
Poslední dva zmíněné vozy jsou povedenými SUV s atraktivním designem a technikou. Pajero Sport má pod kapotou 2,4litrový turbodiesel (181 koní, 430 Nm) nebo třílitrový benzinový šestiválec, přičemž řazení obstarává šestirychlostní manuál nebo osmistupňový automat.
Volitelně si můžete sportovní Pajero vybavit připojitelným pohonem 4 × 4, mezinápravovou uzávěrkou a redukcí. Základní provedení vyjde na 964 tisíc, zatímco nejvyšší specifikace vás ochudí o 1,2 milionu korun.
Xpander je o poznání levnější – základ vyjde na 540 tisíc korun, ovšem nabídne jen motor o objemu 1,5 litru, výkon 104 koní, sílu 141 Nm a pětirychlostní manuál nebo čtyřstupňový automat. Jde zkrátka o takový lidovější Outlander s výhradně předním pohonem.
Suzuki
Kromě známého Swiftu a Celeria prodává Suzuki ve Vietnamu ještě sedan Ciaz, tři užitkové modely a MPV Ertiga. Víceúčelové vozidlo měří téměř 4,4 metru a nabídne světlou výšku 180 milimetrů. Pod kapotou se objevuje výhradně zážehový agregát o objemu 1,5 litru (105 koní, 138 Nm) a pětirychlostní manuál nebo čtyřstupňový automat. Vysoké variabilitě, třem řadám sedadel a relativně chudé výbavě však neodpovídá základní cena, která činí v přepočtu půl milionu korun.
Tak už víte, proč má ve Vietnamu téměř každý člověk skútr? Ano, je to z důvodu příliš vysoké ceny všech automobilů na trhu. Možná si říkáte, že některé modely stojí podobně jako u nás, nicméně vietnamská průměrná měsíční mzda činící zhruba 3 500 Kč se s tou naší (34 000 Kč) vážně nedá srovnávat. Takže pokud máte na peníze na nové podprůměrné auto, jste boháč, pokud máte na luxusní Mercedes, žijete si tam jako Rockefeller.