Článek
Udělali jsme pro vás průřez zajímavými auty, která jsou na specifickém jihoamerickém trhu k mání a která by se (v některých případech) mohla uchytit i v Evropě. Dolů do komentářů nám neváhejte napsat, jaké vozy z Jižní Ameriky byste rádi vídali i na našich silnicích.
UAZ Patriot
Umíte si představit vhodnější auto do bolivijské džungle, než je pravověrný off-road UAZ Patriot? Dokonce tu koupíte celou modelovou řadu včetně verze s automatickou převodovkou, jejíž exkluzivní test vám brzy přineseme. Pod kapotou najdete klasický ruský motor o objemu 2,7 litru s výkonem 150 koní a točivým momentem 235 Nm.
Samotný importér nabízí ještě úpravu na CNG, kde udává dojezd na plyn 418 kilometrů a v kombinovaném provozu (benzin a CNG) až 996 kilometrů. Cenově jsou na tom vozy lépe než u nás – základ vyjde na 435 tisíc a nejvyšší výbava s automatickou převodovkou stojí v přepočtu 660 tisíc korun.
Škoda Yeti
Yeti žije! Jmenuje se Škoda Yeti Outdoor a koupíte jej přímo v drogami proslulé Kolumbii. Na místním trhu se prodává pouze s benzinovým atmosférickým motorem 1,6 MPI naladěným na výkon 110 koní a spárovaným výhradně se šestirychlostním automatem.
Vůz vyjde na necelých 70 milionů pesos, což je v přepočtu 470 tisíc českých korun. V základní výbavě modelu se objevují dva airbagy, systém ESP, velký palubní počítač, infosystém Bolero s 6,5palcovým dotykovým displejem, multifunkční volant, variabilní sedadla nebo 17palcová litá kola.
Fiat Uno
Jistě si pamatujete legendární Fiat Uno Turbo – říkalo se, že tehdy Fiat ještě uměl vyrábět auta. Dnes se tomuto koncernu v Evropě (mimo domovské Itálie) moc nedaří, proto plánuje fúzi s francouzským koncernem PSA. V Brazílii však může koupit Uno nové, převlečené za crossover a s litrovým tříválcovým motorem pod kapotou, respektive s benzinovou třináctistovkou v případě nejvyšší specifikace.
Vůz také disponuje silným posilovačem řízení, díky kterému můžete po aktivaci režimu City volant lehce ovládat jedním prstem. V základu vyjde Fiat Uno v přepočtu na cirka 200 tisíc korun.
Chevrolet Spin Activ
Pojmenování patří rodinnému MPV, které v argentinské specifikaci nabídne 5 nebo 7 míst k sezení, 16palcová litá kola, posuvnou druhou řadu sedadel a kufr o objemu 710 litrů. V rámci motorizací si můžete dopřát pouze naftovou osmnáctistovku s výkonem 105 koní a silou 161 Nm.
Řazení obstarává buď pětirychlostní manuál nebo sedmirychlostní automat. Výrobce také dává na auto záruku 3 roky nebo 100 tisíc kilometrů. Nejlevnější model koupíte ve standardu za 450 tisíc korun v přepočtu, zatímco nejvyšší verze vyjde jen o 40 tisíc dráž.
Nissan Patrol Y61
Kolikrát jste si říkali, že byste chtěli vidět alespoň jednou v životě nějaké oblíbené staré auto, ale zcela nové, ještě voňavé z výrobní linky? Pokud milujete poctivé off-roady, kupujte letenku směr Paraguay, protože tu pořídíte fungl nový a nablýskaný sedmimístný Nissan Patrol v generaci Y61. Pod kapotou modelu pracuje pouze třílitrový turbodiesel s výkonem 147 koní a točivým momentem 371 Nm. Řazení pak zajišťuje čtyřrychlostní automat. Abyste nemuseli v nehostinném prostředí shánět naftu, nabízí se ještě přídavná 40litrová palivová nádrž. Problémem je základní cena, která vychází v přepočtu na 1,3 milionu korun.
Toyota Rush
Poměrně netradiční auto prodává japonská Toyota v jihoamerickém Ekvádoru. Jde o model Rush, který se svým vzhledem jasně hlásí k původu ze země vycházejícího slunce. Prostorné SUV se světlou výškou 220 milimetrů je dlouhé 4 435 milimetrů a vysoké 1 705 milimetrů, takže ho řadíme spíše k vozidlům středních kategorií, jenže pod kapotou má nepoměrně komický motor.
Co asi zmůže benzinová patnáctistovka naladěná na výkon 105 koní a sílu 134 Nm s 1,9 tuny vážícím kolosem s pohonem zadních kol? Patrně nepůjde o žádného rychlíka a vzhledem k malé benzinové nádrži s kapacitou 45 litrů budete prakticky neustále na pumpě. Cena také není nízká, slušně vybavený základ stojí v přepočtu 625 tisíc korun.
Ford F-150 Raptor
Venezuela je dlouhodobě sužována krizí, a proto se obyčejní lidé musí potýkat s existenčními problémy. Na život nic moc, ovšem automobilová nabídka není k zahození. Milovníci užitkových strojů zbystřete – místní import společnosti Ford tu nabízí výkonný pick-up F-150 Raptor 4 x 4, který disponuje 3,5litrovým benzinovým šestiválcem s výkonem 456 koní a točivým momentem 691 Nm. Ano, ten Raptor, který je jinak oficiálně k dispozici prakticky jen v USA.
Vůz má navíc aktivní odpružení a desetirychlostní automat. Cena auta vás uzemní – základ stojí 1,8 milionu korun s DPH a to v něm nejsou započítány ještě lokální daně a poplatky za import vozu ze zahraničí.
Volkswagen Saveiro
Toužili jste po kompaktním německém pick-upu s přídí podobnou Volkswagenu Caddy? Teď ho můžete mít! Volkswagen Saveiro se v Uruguayi prodává ve verzi s jednoduchou kabinou, prodlouženou kabinou nebo dvojkabinou. V rámci bezpečnosti pick-up nabídne dva airbagy, systém ABS a čtyři kotoučové brzdy.
Motorizace neoslní – prcka od VW pohání vznětový agregát o objemu 1,6 litru, který má výkon 102 koní a sílu 143 Nm. Převodovka pracující v útrobách modelu je pětirychlostní a ovládaná mechanicky. Základní výbava není kdovíjak bohatá – najdete tu elektricky ovládaná okna, autorádio nebo palubní počítač. Cena však potěší, ve standardu vás pick-up ochudí jen o 333 tisíc korun.
Ale to by nebyl Volkswagen, aby neměl nějakou specialitku pro movité zájemce. Za necelých 490 tisíc si můžete užívat verzi DC Cross se silnějším motorem a pokročilou komfortní výbavu čítající klimatizaci nebo multimediální systém.
Changan CX70
Automobilka Changan je jednou z nejsilnějších čínských značek na trhu v Peru. V nabídce výrobce se objevuje také model CX70. Ne, skutečně nejde o prodlouženou kopii Mazdy CX-30, nýbrž o bohatě vybavené sedmimístné SUV.
Pod kapotou najdete buď přirozeně dýchající zážehové šestnáctistovky s výkonem 117 koní a silou 150 Nm nebo přeplňované patnáctistovky s výkonem 136 koní a točivým momentem 220 Nm. Nutno dodat, že atmosférické motorizace o objemu 1,6 litru využívají technologie od Mitsubishi Motors.