Článek
Afrika má rozlohu asi 30 milionů kilometrů čtverečních, takže pro transport se jeví automobil jako vhodná záležitost, nicméně nejoblíbenějším dopravním prostředkem černého kontinentu jsou bezesporu nohy. V bohatších městech (Nigérie, JAR) však už světové automobilky větří slušné prodeje. Zapátrali jsme na oficiálních zdrojích a přinášíme vám výběr toho nejzajímavějšího, co se dá v Africe pořídit.
Kia Seltos
Pokud vám evropská nabídka mladé automobilky Kia založené v roce 1944 nestačí, podívejte se na portfolio jihoafrického zastoupení. V modelových řadách vyčnívá moderní SUV Kia Seltos, které se prodává ve třech výbavových stupních a se dvěma motorizacemi.
První je klasická šestnáctistovka s vícebodovým vstřikováním (MPi) naladěná na výkon 122 koní a sílu 151 Nm, ovšem druhým nabízeným agregátem je zážehová čtrnáctistovka s turbem, která poskytne výkon 140 koňských sil a točivý moment 242 Nm. I podvozek dokazuje, že nejde o žádné ořezané modely – vpředu jsou kola zavěšena typem MacPherson, zatímco vzadu pracuje víceprvková náprava.
Za slušně vybavený základ zaplatí zákazníci v Jižní Africe v přepočtu 560 tisíc korun, což není zase tak moc špatné vzhledem k proporcím automobilu.
Škoda Rapid
Pokud jste si oblíbili tuhle cenově dostupnou škodovku a chystáte se přestěhovat do Alžírska, můžete si zaběhnout k nejbližšímu dealerovi značky Škoda Auto. Na výběr budete mít ze šesti barev (bílá, šedá, béžová, hnědá, černá, stříbrná), dostanete tříletou záruku, slušnou výbavu, zážehový motor 1,6 MPi s výkonem 110 koní a pětirychlostní manuální převodovku.
Zní to bezvadně, ovšem v případě alžírského trhu se už bavíme o lepším zboží, protože Rapid vyjde v přepočtu na 450 tisíc korun, což není málo. Pro srovnání – dobře vybavená Octavia s motorem 2,0 TDI tam stojí skoro 600 tisíc, zatímco Fabia necelých 400 tisíc.
Hyundai Elantra
Model Elantra si asi ještě pamatujete z 90. let. Tehdy šlo o nevzhledný jihokorejský vehikl, ale dnes? Podívejte se na ostré linie světel a dynamické tvary vozu, které demonstrují učenlivost našich asijských sousedů. Pětimístný sedan nižší střední třídy se může pochlubit zážehovou motorizací 1,6 MPi s výkonem 128 koní, točivým momentem 155 Nm a sladěním se šestirychlostní automatickou převodovkou.
V rámci výbavy se objevují také pokročilí bezpečnostní asistenti, které známe z evropských vozů značky. Základní cena je však také posazena o něco výš, protože za standard zaplatíte na egyptském trhu v přepočtu 423 tisíc korun.
Toyota FJ Cruiser
Japonská Toyota má v Jižní Africe hodně obsáhlé portfolio – prodává tu malé hatchbacky, SUV, sporťáky i off-roady. A jeden terénní automobil nás hodně zaujal.
U nás ho občas uvidíte jen jako ojetinu, nicméně v Africe se prodává jako nový, a to rovnou v šesti barevných provedeních. Řeč je o pětimístném modelu FJ Cruiser, který nabídne čtyřlitrový benzinový šestiválec a pětirychlostní automatickou převodovku. Samozřejmostí je světlá výška 245 milimetrů a pohon všech čtyř kol. Problémem je opět cena, protože nový model vyjde ve standardu na milion korun.
Honda BR-V
Rodinu SUV od Hondy typu CR-V, HR-V, UR-V už znáte, ale věděli jste, že se dá v Africe koupit ještě Honda BR-V? Tohle rodinně laděné SUV pořídíte v pěti výbavových stupních, s jedním motorem a se dvěma převodovkami.
Základem je zážehová pohonná jednotka o objemu 1,5 litru, která disponuje výkonem 120 koňských sil a točivým momentem 145 Nm. Řazení zajišťuje šestirychlostní manuál nebo v Japonsku populární variátor CVT. Obě specifikace dosáhnou maximální rychlosti 160 kilometrů za hodinu a spotřebují lehce přes šest litrů benzinu na sto ujetých kilometrů. V základu vyjde jihoafrická Honda BR-V na necelých 410 tisíc korun.
Ford Figo
Malý fešák do města, to je Ford Figo. Vůz se nabízí v karosářském provedení hatchback nebo sedan a jak už asi tušíte, jde o příbuzného Fordu Ka. Pod kapotou Figa pracuje zbrusu nová tříválcová patnáctistovka s výkonem 120 koní a točivým momentem 150 Nm. Motor má čtyři ventily na válec, dvoustupňové variabilní olejové čerpadlo, hliníkový blok, odlehčenou hlavu válců a variabilní časování vačkové hřídele.
V rámci nabízených převodovek u jednotlivých výbav budete mít až na jednu šestirychlostní samočinnou výjimku vždy pětirychlostní manuál. Ceny pak startují od 300 tisíc korun a pomalu stoupají.
Nissan NP300 Hardbody
Tenhle Nissan je legendou mezi africkými pick-upy, a to nejen proto, že se zde vyrábí rovnou ve dvou provedeních – singlecab a doublecab. Léty prověřený model je pro africký trh vybaven zesílenými nápravami, podvozkem a odpružením. S robustním exteriérem pak koresponduje jednoduchý interiér plný odolných plastů.
Vůz se prodává ve verzi 4 x 2 nebo 4 x 4, s volitelným diferenciálem s omezeným prokluzem a s dieselovým motorem o objemu 2,5 litru (133 koní) nebo s benzinovým motorem o objemu 2,4 litru (143 koní). Jelikož jde o několikrát zaplacený model (vývoj), prodává se od 370 tisíc korun.
Volkswagen Polo Sedan
Volkswagen Polo je vlastně taková „lepší“ Fabie. Na jihoafrickém trhu se prodává nejen jako hatchback, ale také ve verzi sedan. V nabídce jsou pouze dva výbavové stupně a jeden motor. Konkrétně jde o zážehový čtyřválec s objemem 1,6 litru, výkonem 105 koní a pětirychlostní mechanicky ovládanou převodovkou. Za sériový vůz zaplatíte v přepočtu 380 tisíc korun a dostanete například klimatizaci, ABS, centrální zamykání, rozhraní kompatibilní s mobilními telefony, rádio s externími vstupy na CD, USB a SD nebo elektricky ovládaná okna.
Kiira EVS
Pokud si myslíte, že v Ugandě není vůbec nic zajímavého, pletete se. V zemi totiž sídlí a vyrábí automobilka Kiira, která má v portfoliu dva elektromobily, jeden hybrid a jeden „luxusní“ sedan. Můžeme vás ujistit, že všechny modely vypadají jako z výprodeje, ovšem cílem výrobce je udělat z Ugandy lepší místo k životu.
Nejluxusnější Kiira EVS nabídne dvoulitrový benzinový motor, pětirychlostní automat a béžový interiér.
Výrobce dále prodává model Kiira EV. Jde o první elektromobil africké produkce s dojezdem až 80 kilometrů na jedno nabití. Cena se pohybuje v přepočtu od 230 do 340 tisíc.
Kiira EV Smack je perlou výrobce, protože jde o pětimístný hybrid s pohonem předních kol a cenovkou okolo 460 tisíc. Čtveřici pak uzavírá ještě čistě elektrický autobus Kiira Kayoola Solar Bus.
Wallys Iris
Další africká automobilka (Wallyscar, Tunis) se nenechala zahanbit a ve spolupráci s koncernem PSA vyrábí osobité SUV s prapodivným názvem Wallys Iris. Pod kapotou modelu pracuje benzinový tříválec o objemu 1,2 litru a výkonu 82 koní.
Na rozdíl od většiny aut pro africký trh plní emisní normu Euro 6, takže je v rámci homologace daleko před ostatními. V holém základu stojí vůz zhruba 320 tisíc, ovšem pak za každou další položku (zadní sedadla, ABS, reproduktory) musíte zaplatit pár tisícovek navíc.