Hlavní obsah

Text: Lexus GS450h - Cesta do hybridního ráje

Foto: Archiv Garáž.cz

Jeden z nejzajímavějších hybridních automobilů na trhu pomalu končí a bude nahrazeno novým modelem. Naposledy jsme ho vytáhli na test, protože Lexus má posledních 8 těchto verzí za speciální cenu 1 299 000 Kč.

Článek

Automobilkou, která sází především na hybridní modely je jednoznačně Lexus. Nabízí jej nabízí u každého svého modelu, ať už jde o klasický hatchback, velký sedan nebo SUV. A právě proto patří hybridní auta od Lexusu k tomu nejlepšímu na trhu. Nám se líbí sázka na klasickou základní variantu hybridu, která neumožňuje nabíjení z domácí zásuvky, ale na druhou stranu pracuje tak, že vás v ničem neomezuje. Nemusíte si hlídat stav baterie, jenom jezdíte, tankujete benzín a máte nižší spotřebu.

Foto: Archiv Garáž.cz

A když bychom měli z nabídky Lexusu vybrat nejzajímavější model, bude to určitě sedan střední třídy GS, který v letošním roce končí a bude nahrazen novým modelem ES s jinou koncepcí. Tedy s motorem vpředu a pohonem předních kol. ES bude postaven na základech Toyoty Camry a opět půjde o sedan střední třídy. GS máme rádi, protože využívá služeb atmosférického šestiválce, má pohon zadních kol a z pohledu jízdních vlastností není vůbec nudným vozem.

Model GS byl do představení kupé LC a nového LS rozhodně nejhezčím modelem značky Lexus. U nás bodoval především vizáží zadní části, která má užší světlomety a ostře řezané linky. Lexus vůbec oprášil karosérie s dozadu posunutou kabinou. To nahrává také lepšímu rozložení hmotnosti, navíc to vypadá velmi dobře a podporuje to dynamičnost vozu. Abychom jenom nechválili, tak si pořád nemůžeme zvyknout na komplikovanou příď s megaobří maskou chladiče a dvojitými světlomety, přičemž diody pro denní svícení mají tvar bumerangu. Naše verze byla ještě v lepší výbavě F Sport, která přidává decentní lízátko na víku zavazadlového prostoru, dramatičtěji tvarovaný přední nárazník, boční prahy a specifický design litých kol.

Foto: Archiv Garáž.cz

Z pohledu interiéru je to po představení této poslední čtvrté generace pecka. Lexus zvolil horizontální linie a to vnitřku hodně přispělo. Zároveň kombinuje klasicku v podobě analogového přístroje, odkazujícího na supersport LFA, s moderním širokým digitálním displejem o rozměru 12,3 palců. Kvalita zpracování je vynikající, stejně jako použité materiály. V našem případě byl interiér zabalen do černé a červené kůže, doplněn obložením v imitaci karbonu. Jediným problémovým místem je infotaiment, který je stejně komplikovaný jako přední maska modelu. Není to nic strašného, ale bude vám trvat docela dlouho, než ho celý prozkoumáte a pochopíte, jak nějaké věci fungují, v jaké části jsou umístěné a jak se k nim dostanete. Já jsem si na to ani po týdnu nezvykl. Nicméně všechny drobné mínusy rozptýlí samotná jízda s modelem GS450h.

Foto: Archiv Garáž.cz

Trošku jsem se bál o spotřebu i přesto, že jsou k dispozici tři, tedy vlastně šest jízdních režimů. Můžete aktivovat režim EV, tedy jízdu na čistě elektrický pohon, ale je to vlastně zbytečné. Pohon to dlouho neumí a soustředí se spíše na snížení průměrné spotřeby. Takže motor se zapíná při překročení rychlosti 45 km/h nebo při jakémklovi výraznějším sešlápnutí plynového pedálu. Zkoušet jezdit na elektriku vás přestane bavit během prvního pokusu. Pak je tu režim Snow, ale ten jsem, vzhledem k tomu, v jakých oblastech se pohybuji, neměl možnost vyzkoušet. A nakonec tu máme čtyři standardní ECO, NORMAL a SPORT S nebo S+. Celkově jsem používal pouze dva. V režimu ECO mi vadily příliš letargické reakce na plyn a nechuť převodovky vytáčet motor. Sport S zase nebylo tak sportovní, jak bych očekával, takže většinu času jsem strávil v režimu NORMAL. Ten mě překvapil svojí úsporností, aniž bych se musel nějak brzdit. Nakonec jsem z toho vyšel s hodnotou 8 l/100 km. Dokázal jsem ale jezdit i za 7,5 l, což je úžasné, když vezeme v potaz, že GS450h má téměř 300 koní a váží kolem 1 800 kg. Je dokonce úspornější, než SUV NX300h, které má menší čtyřválcový motor. Už za tuto skutečnost má u nás GS450h velikou pochvalu.

Foto: Archiv Garáž.cz

A z pohledu jízdy? Hybridní ústrojí se šestiválcem funguje velmi dobře, na rozdíl od nových čtyřválců. Jde o to, že šestiválec nabídne dostatek točivého momentu na to, aby zakryl charakteristiku bezestupňových převodovek, které ubírají dynamiku vozu. Tady tedy nemáte pocit, že by auto nejelo. Už v normálním režimu zrychluje GS velmi slušně a v režimu Sport S+ je to ještě lepší. Dokonce se vám objeví pomyslné virtuální kvalty. K tomu se také přidává lepší zvuk šestiválce, který dokáže přehlušit řev bezestupňové převodovky a nakonec i velmi dobrý podvozek. Lexus GS450h je vcelku tuhý, takže se sedan nebojí ani rychlejší a ostřejší jízdy v zatáčkách. Tím, že má pohon zadních kol, tak velmi ochotně zatáčí a s kabinou posunutou vzad je vidět, že inženýrům šlo o dobré vyvážení a to se povedlo. GS nabídne jen mírné náklony, v zatáčkách pak na hraně adheze začnete vnímat jeho hmotnost. Musím říct, že z pohledu hybridních vozů je to jeden z těch zábavnějších.

Foto: Archiv Garáž.cz

Negativem je snad jenom brzdění. Vzhledem k tomu, že využívá rekuperaci, není tak citlivé a nedá se dávkovat tak přesně, jako v klasickém autě. Nejvíce je to znát v pomalejší rychlosti, kdy brzdy reagují dosti cukavě. Každopádně mě model GS450h hodně bavil.

A teď k zajímavé nabídce, kterou Lexus Česká republika připravil. K dispozici je teď posledních 8 kusů modelu GS450h Comfort Plus Safety Leather za výhodnější cenu s nabitější výbavou. V případě tohoto modelu ušetříte několik set tisíc korun. Model je připraven ve výbavě Comfort Plus Safety Leather, z čehož vyplývá, že interiér bude mít kožené čalounění a bude mít maximální bezpečnostní výbavu. K tomu dostává 18palcová kola a je k dispozici v barvách bílá, černá, šedá a titanová. Jestli si pospíšíte, tak můžete tohle auto mít za 1 299 000 Kč vč. DPH nebo za 15 555 Kč na operativní leasing.

Načítám