Hlavní obsah

Zážehový motor inspirovaný dieselem, unikátní interiér a skvělé jízdní vlastnosti. Mazda3 je kompakt jako žádný jiný

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Japonská automobilka Mazda si ráda dělá věci po svém. A na jejích autech je to znát. Třeba taková Mazda3 e-Skyactiv X186 představuje vyloženě unikátní kompakt.

Článek

U tohoto zástupce nižší střední třídy, kterého Mazda prodává jako pětidveřový hatchback – ten dorazil k nám do testu – a čtyřdveřový sedan, totiž narazíme hned na několik neobvyklých záležitostí odlišujících „trojku“ od konkurence.

Shrnul jsem je do tří hlavní oblastí.

Klasicky vyhlížející interiér s moderní výbavou

Zatímco rivalové čím dál více sázejí na digitalizaci interiéru a designové výstřelky, kabina v Mazdě3 na první pohled působí sympaticky staromilsky. Najdeme tu jednobarevnou palubní desku, kulatý volant s poměrně štíhlým věncem, přehledný přístrojový panel s normálními budíky, parádní sedadla, úzký displej infotainmentu nebo několik fyzických ovladačů. To vše bez extravagantních nebo „fancy“ detailů.

Z kabiny je prostě cítit hlavně orientace na řidiče, důraz na co nejlepší ergonomii a poctivou solidnost. I zpracování je parádní. Tohle se Mazdě opravdu povedlo.

Když si pak ještě jednotlivé část rozebereme, zjistíme, jak velký smysl dávají. Například zmíněný volant krásně padne do dlaní, obrazovka multimediálního systému je díky svému umístění pěkně na očích, ale současně na sebe tvarem a velikostí nestrhává pozornost a tlačítka výrazně usnadňují ovládání. Pochvalu zaslouží zejména otočný ovladač na středové konzole, který slouží k práci s infotainmentem.

Ten je navíc ještě svižný a hlavně přehledný – jak graficky, tak uspořádáním nabídek. Za mě je řešení s otočným ovladačem určitě lepší než dotykový displej. A cením si také přítomnosti samostatného panelu pro nastavení klimatizace.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Interiér je jednoduše krásný. Navíc ještě uživatelsky přívětivý.

Ještě zajímavější je, že Mazdě se povedlo tradiční prvky zkombinovat s moderní výbavou. Infotainment například umí bezdrátově Apple CarPlay a Android Auto, testovaný vůz se dále chlubil LED Matrix světlomety s „pohyblivým“ kuželem dálkových světel, a dokonce i ty zmíněné budíky nejsou analogové, jak by se na první pohled mohlo zdát. Prostřední ukazatel je totiž digitální, takže umí zobrazovat různé víceméně praktické věci. Jen jako rychloměr vypadá tradičně.

„Trojka“ dostala také moderní asistenční systémy, včetně proklínaného akustického upozornění na překročení povolené rychlosti, které ani v tomto případě nefunguje spolehlivě a někdy pípá v situacích, kdy žádný limit nepřekračujete. Jenže zatímco v mnohých vozech otravnou funkci musíte po každém novém nastartování vypnout hluboko v útrobách infotainmentu, Mazda jednoduše na palubní desku vlevo přidala tlačítko, jímž akustická upozornění vypnete. Ano, stále tak musíte činit po každém nastartování, ale aspoň je to snadné a rychlé.

Nabídkou vnitřního prostoru Mazda3 v segmentu nevyčnívá, čtyřem dospělým cestujícím ale poskytne důstojné pohodlí. Ani zavazadelník netrhá rekordy, ale objem 330 litrů podle mě zájemcům o kompaktní hatchback bude stačit.

Zážehový motor inspirovaný diesely

Další unikátní záležitost se ukrývá pod přední kapotou. Testovanou Mazdu3 e-Skyactiv X186 totiž pohání mild-hybridní zážehový dvoulitr, jehož fungování ale částečně připomíná jednotky vznětové.

Výrobce agregáty z rodiny e-Skyactiv X vybavil technologií kompresního zapalování řízeného svíčkou (Spark Controlled Compression Ignition, SPCCI), díky níž motor plynule přechází mezi tradičním zapalováním svíčkou (to je typické pro benzinový motor) a režimem kompresního zapalování (charakteristickým pro diesel), při kterém dochází ke kompresi chudé směsi paliva a vzduchu.

Mazda tvrdí, že jednotky e-Skyactiv X proto spojují to nejlepší z obou světů - nízkou spotřebu dieselu a projev vysokootáčkového zážehového motoru. Ve verzi X186 dvoulitrový čtyřválec poskytuje maximální výkon 137 kW, tedy 186 koní, a nejvyšší točivý moment 240 Nm.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Otočným ovladačem se ovládá infotainment.

V praxi pak tato pohonná jednotka se zajímavou technikou funguje velice sympaticky, jen se musíte přizpůsobit jejímu charakteru, který se liší od projevu moderních turbomotorů. Nabízí totiž postupnou gradaci, nikoli mohutný zátah v nižších až středních otáčkách. Jeho síla prostě roste právě s otáčkami.

Neznamená to, že by se e-Skyactiv X v nízkých otáčkách trápil, to opravdu ne, sbírá se slušně, ale po důrazném přitlačení akcelerátoru nabídne spíš vlažnou odezvu. Opravdu hezky motor začne táhnout až okolo čtyř tisíc otáček – potom už je to jen lepší a lepší a před omezovačem ze sebe čtyřválec vydává to nejlepší. V otáčkách tahle Mazda jede vážně moc hezky. A má i příjemný zvuk.

Na motoru e-Skyactiv X se mi také líbí, jak rychle reaguje na plyn, mezi pohybem nohy a odpovědí pohonné jednotky je jen minimální prodleva.

Že dvoulitr nejlépe pracuje ve vyšších otáčkách, znamená, že v případě potřeby akcelerace budete muset častěji podřazovat, motoru prostě musíte trochu vyjít vstříc. Výrobce navíc přidal dlouhé zpřevodování, takže třeba na dálnici se motor se zařazenou šestkou povaluje v tak nízkých otáčkách, že se po přidání neděje skoro nic. Občas jsem tak kvůli zrychlení musel „dolů“ o dva stupně – až na čtyřku.

Mazda naštěstí svůj kompakt vybavila fantastickou šestistupňovou manuální převodovkou. Už řadička perfektně padne do ruky a pohybuje se přesně v precizně vymezených a poměrně krátkých drahách, tady je však navíc ještě pomocník, který při přeřazení „nahoru“ nechá spadnout otáčky na hodnotu odpovídající řazenému stupni a chvíli je na této úrovni podrží. Výsledkem - po uvolnění spojky - je dokonale hladká změna převodů.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Přístrojový štít je vlastně klasika, prostřední budík je však digitální.

A spotřeba, tedy jeden z klíčových důvodů, proč Mazda motor e-Skyactiv X vyvinula? Podle výrobce by hatchback s manuální převodovkou měl jezdit v kombinovaném provozu za 5,4 l / 100 km. Já jsem auto po týdenním testu vracel s průměrem 6,5 l / 100 km. Zázrak to není, průšvih ale rozhodně také ne. Řekl bych, že jde o apetit srovnatelný s podobně výkonnými „turbozážehovými“ kompakty.

Krásně se řídí

Nakonec tu mám jízdní vlastnosti, další milé překvapení. Přestože Mazda3 vzadu nemá víceprvkové zavěšení, ale jen torzní příčku, je její projev mimořádně vyspělý. Hatchback působí krásně obratně, lehce se vrhá do zatáček a skoro až sportovním způsobem mění směr. Přidává k tomu spoustu přilnavosti, minimální náklony karoserie a přesné, tak akorát strmé řízení.

Velice dobrý je i komfort. Auto celkově působí sympaticky tuze, jenže k tomu přidává dostatečně poddajný podvozek, který skvěle tlumí nerovnosti. Mazda ani na rozbité silnici nedrncá, neposkakuje ani nebouchá. A pochválit musím také výborné odhlučnění, které jen podtrhuje dojem velice kultivovaného vozidla.

Věřím, že z mých dojmů je zřejmé, jak moc se mi testovaná Mazda3 e-Skyactiv X186 líbila. Je to skutečně svérázný kompakt, ale z mého pohledu velice přitažlivý.

Já totiž skutečně rád řídím a japonský hatchback s neobvyklým motorem nabízí skvělé svezení. Vyhovovalo mi také řešení ovládání a celkové provedení interiéru, který působí kvalitně a poctivě.

Mazda aktuálně „trojku“ prodává za akční ceny, ve srovnání se standardním ceníkem jsou nižší o 50tisícový letní bonus. Hatchback s motorem e-Skyactiv G122 startuje na částce 585 900 Kč (standardně 635 900 Kč), s testovanou pohonnou jednotkou e-Skyactiv X186 pak na 637 900 Kč (bez slevy 687 900 Kč). Vůz s naší výbavou Exclusive-line začíná na 685 900 Kč (bez bonusu 735 900 Kč).

Technické údaje
Motorzážehový řadový čtyřválec
Zdvihový objem1 998 cm³
Výkon137 kW (186 k) při 6 000 ot./min.
Točivý moment240 Nm při 4 000 ot./min.
Převodovkamanuální, 6 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 411 kg
Akcelerace 0–100 km/h8,2 s
Maximální rychlost216 km/h
Spotřeba (kombinace)5,3 l/100 km
Objem palivové nádrže51 l
Kola a pneumatiky215/45 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 460/1 795/1 435 mm
Rozvor2 725 mm
Objem zavazadlového prostoru330 - 1 019 l
Související témata:
Načítám