Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Proč zajímavý? Dělá totiž věci trochu jinak, než jsme byli doposud zvyklí. Zaprvé nemá převodovku s plynule měnitelným převodem, tzv. CVTčko - a to je (alespoň z mého pohledu) velmi dobrá zpráva. Přestože dnes už tyto „variátorové“ převodovky fungují podstatně lépe než před pár lety a zejména v kombinaci se silnějšími elektromotory jsou jejich negativní projevy slušně potlačené, pořád se při dynamičtější jízdě občas neubráníte pocitu, že jedete na velkém skútru. Otáčky kolísají, stoupají a pak klesají nehledě na zvyšující se rychlost auta.
Místo toho má Juke velmi specifickou převodovku se čtyřmi stupni pro spalovací motor, dvěma stupni pro elektromotor a žádnou zpátečkou. Chybí také synchronizace, protože o tu se postará chytrá elektronika. Převodovka spojuje benzinovou šestnáctistovku a elektromotor, který má sám o sobě 48 koní. Nezdá se to moc, ale do města bohatě stačí… A tady přichází ta zvláštnost: pokud na plyn moc nešlapete, systém umí fungovat jako tzv. sériový hybrid. Benzinový motor sice vrčí, ale pouze nabíjí akumulátor, zatímco kola jsou poháněna výhradně elektromotorem.
Jakmile ale potřebujete výkonu víc, auto bleskově přejde na paralelní hybrid, šestnáctistovka začne pohánět přímo kola a zároveň jí může pomáhat i elektromotor. Když zvolníte, spalovací motor část své energie použije k dobíjení akumulátoru. Ten má kapacitu pouze 1,2 kWh, takže na dlouhou čistě elektrickou jízdu to není, ale pro běžnou funkci celého hybridu to bohatě stačí. Potíž je ovšem v tom, že navzdory slibované spotřebě kolem pěti litrů jezdí v běžném provozu hybridní Juke spíš za sedm a o moc níž se mi spotřebu srazit nepovedlo.
Možná, když budete jezdit skutečně pomalu, až zenově… Ale v běžném provozu se nezdá, že byste oproti čistě benzinové verzi, která je s litrovým turbo tříválcem a automatem levnější o nějakých 52 tisíc Kč, byli schopní zásadně ušetřit. Je třeba to zkrátka brát tak, že platíte za znatelně hbitější a pružnější auto. Další zkušenosti s Nissanem Juke jsem shrnul ve videu.