Článek
To Z názvu brněnské firmy vždy znamenalo Zbrojovku. Jenže těsně po druhé světové válce měli zbraní všichni po krk a vrátit se k výrobě aut také nebylo jednoduché. František Musil a Jaroslav Miksch se rozhodli zkusit sestrojit traktor, což se jim poprvé podařilo 14. listopadu 1945. Funkční vzorek sklidil ohlas a už v březnu je předáno šest traktorů Zetor prvním majitelům. V srpnu bylo zaregistrováno jméno Zetor a od září běžela sériová výroba. V roce 1951 už vzniklo 8 500 traktorů za jediný rok, výrobce přesto nestíhal výrobce uspokojit poptávku, takže se továrna rozrostla do Líšně.
Řada 25 se dělí na tři modely – základní Zetor 25 bez spodních táhel a startéru, Zetor 25A, tedy agregační, který mohl tahat nebo nosit zemědělské stroje a zařízení, a Zetor 25K (kultivační) s hydraulickým zařízením pro nesené stroje a vyšší světlostí. Odlišnosti těchto verzí spočívají v jiné přední nápravě, zadních pneumatikách, jinak nastavených maximálních otáčkách motoru a jiném rozložení převodových stupňů. Speciální polopásové provedení se jmenovalo Zetor 25A Z-76. V STS (Strojní a traktorová stanice) Hodonín zase vytvořili repasí vyřazených Zetorů 25K typ 25H upravený pro práci v sadech. Na našich fotkách je právě verze 25A, která se začala vyrábět v roce 1951, konkrétní exemplář vznikl o deset let později a před časem byl zrenovován do veselých originálních barev.

Svým způsobem je pohled z místa řidiče romantický, nemyslíte?
Kabina se dodávala jen pro verze A a K s hranatými blatníky, a to jako volitelné příslušenství. Traktoru však dost sluší. Má otevírací okna, která se posunují a mají v sobě takový ten výřez jako skla v kredenci vaší babičky. Sedačku Zetor později vylepšil a dodal na ni i lepší polštář. Na straně je i jedna sedačka pro spolujezdce, ale na traktoru se dá sedět, kdekoliv je místo.
Naftovému klapání neujdete
K pohonu slouží čtyřtaktní, vodou chlazený vznětový řadový stojatý dvouválec OHV o objemu 2 078 cm3 s nepřímým vstřikováním. Ten je naladěný na výkon 26 koní v 1 800 otáčkách. Řidič má k dispozici šestistupňovou převodovku s třemi stupni na pole a třemi na silnici a jednokotoučovou suchou spojku.

Motor si můžete prohlédnout kdykoliv
Spotřebu výrobce neuváděl tradičním způsobem, ale v poměru k času či ploše. Při orbě Zetor spotřebuje 4 litry nafty za hodinu, nebo 14,7 litru na každý zoraný hektar. Nádrž pojme 45 litrů. Stejně tak nemůžete čekat údaj o zrychlení na stovku, Zetor jede maximálně 32 km/h. Stačí mu jen pásové brzdy, a to jen na zadní nápravě. Vzduch je ve filtru hnán přes olej.
Traktor má svá specifika
Startovací procedura není jako u osobáku a amatér potřebuje instruktáž. Ruční plyn musíte dát na plno, vyřadit a páčku startéru posunout do první polohy. Pak se motor žhaví, zapne se dekompresor, protože motor se roztočí i bez komprese. Konečně máme nastartováno a můžeme vydrncat ze dvora a vyrazit na pole. Řadí se na šestistupňové převodovce s třemi pomalými a třemi rychlými stupni. Ale ty si někteří majitelé nechávali zaplombovat, aby Zetor nebyl moc rychlý.

Nezdá se to, ale na místě pro „spolujezdce“ se nesedí špatně
Konkrétní traktor je vybaven i závažím na zadních čtyřiadvacetipalcových kolech, bez nich by vážil 1 826 kilogramů. Široká zadní kola jsou určená pro orbu. Přední kola jsou šestnáctipalcová a mají originální pneumatiky s pruhovým dezénem. Řízení je šnekové a traktor má obrovský rejd. Skoro mi až při plném zatočení přijde, že se kola musí vylomit. Ale u traktoru je to potřeba, aby se otočil do vedlejší brázdy.
Jak vytunit traktor?
Mezi další příslušenství patřila ocelová orební kola a vzduchojem s kompresorem pro brzděné přívěsy. Zetor postupně zavedl i tropický ventilátor, lepší čistič vzduchu, předehřívač oleje, lepší startování při nižších teplotách, více ukazatelů na přístrojové desce a ruční i nožní regulaci plynu.

Na daleké výlety to není, ale jízda starým Zetorem má své kouzlo
Celkem Zetor do roku 1961 vyrobil 158 570 traktorů řady 25 a z toho 97 tisíc šlo na export. Nástupcem se měl stát Zetor 30, ale ten se do výroby nedostal. To se povedlo až dalšímu typu 35 se čtyřválcovým motorem. V té době už ale v Zetoru pracovali na unifikované řadě traktorů UŘ I, se kterou přišeli v roce 1960 jako první na světě. Výroba typu 25A pak definitivně skončila v roce 1968, stejně tak i typu 25K. Dodnes má ale pětadvacítka výbornou pověst, protože je spolehlivá, nenáročná na obsluhu i údržbu. A také náhradní díly se stále vyrábí a není problém je sehnat.

Zetor 25A

Zetor 25A

Zetor 25A

Zetor 25A

Zetor 25A

Zetor 25A

Zetor 25A

Zetor 25A

Zetor 25A

Zetor 25A

Zetor 25A

Zetor 25A

Zetor 25A

Zetor 25A

Zetor 25A

Zetor 25A

Zetor 25A

Zetor 25A
V případě koupi Zetoru coby veteránu pozor na stav bloku motoru a případné úniky provozních kapalin a také, zda ve výfuku nejsou nánosy nečistot. Při svezení pamatujte na to, že řazení by mělo jít hladce a zda v řízení není příliš velká vůle a přední kola reagují na volant okamžitě. A asi byste svému Zetoru neměli vlastně ani říkat Máňa. Ve filmu Jáchyme, hoď ho do stroje! se totiž objevil typ 3011. Ale stejně se ta přezdívka často používá i pro tento typ.