Článek
Porsche 356 je považované za první opravdový model této německé značky, a tak je samozřejmě drahé (ceny kolem deseti milionů korun) a vzácné. Tak vzácné, že jsem s díky přijal nabídku na projížďku s jednou „replikou“ (ty uvozovky vysvětlím níže), konkrétně od plzeňské firmy Atom Car Engineering s třicetiletými zkušenostmi se stavbou podobných kousků.
A proč je vlastně Porsche 356 vyráběné mezi roky 1948 (první kus byl dokončen 8. června) až 1965 nejprve v rakouském Gmündu a později v německém Zuffenhausenu s designem Erwina Komendy tak zajímavé? No například tím, že se u něj poprvé představil typický design a tvar, který automobilka u typu 911 ctí dodnes. Nebo tím, že jej vytvořil přímo Ferry (Ferdinand Anton Ernst) Porsche. V nabídce bylo jako kupé, kabriolet a Speedster. Auto bylo lehké, takže čtyřválcový boxer nebyl vůbec handicapem. Původní model 356 se vyráběl do roku 1955, další čtyři roky vznikal model 356 A a pak štafetu převzal na další čtyři roky typ 356 B a poslední dva roky ještě 356 C. Základní design se ale moc neměnil a hodně z jeho tvarů čerpalo i nástupnické Porsche 911.
Originální Porsche 356 vážilo mezi 771 až 1041 kilogramy, zejména díky hliníkové karoserii od společnosti Reutter, ze které později vznikl výrobce sedadel Recaro. Tato replika s laminátovou karoserií je samozřejmě lehčí. Navíc si pro repliky vybírají výrobci většinou právě atraktivní Speedster s nízkým čelním oknem, který si v roce 1954 vymyslel americký importér Max Hoffman. Jeho kreace automobilku zaujala a po všech vyrobených kusech se ve slunné Kalifornii jen zaprášilo. Měly o tolik víc stylu a sex-appealu než obyčejný kabriolet. Ale samozřejmě je v něm průvan, protože nemá ani boční okna a ani žádnou větrnou clonu. Dá se sice nasadit střecha, ale stejně nečekejte, že se Speedsterem budete jezdit za deště. Tohle je prostě letní auto.
Ten vzhled mne prostě dostal
A totéž samozřejmě platí i o této nádherné replice. První, co vás zaujme, je speciální hluboký černý lak. Jde o barvu používanou u motocyklů a na velké ploše působí úchvatně. Barva vyzdvihuje ty nádherné sexy křivky, které na stuttgartských autech přetrvávají dodnes. Vlastně nepůsobí jako nějaký extrémní sporťák, naopak působí spíš vlídně a kamarádsky jako ten starý Brouk. Tvarově si u Atomu vybrali to nejlepší z různých verzí Porsche 356, aby výsledek vypadal co nejlépe. Není to tedy přesná replika, spíš hot rod inspirovaný ikonickým německým modelem. Nejvíc asi čerpá z modelu 356 C, ale na jeho základě se Speedstery originálně nevyráběly. Právě verze C ale byly většinou bez nárazníků. Speciální jsou i kola, repliky originálních disků Fuchs.
I když je auto prosté a jednoduché, tak jde poznat ten smysl pro detail. Například dveře se zavírají s krásným jemným cvaknutím. Zase ale díky tomu, že v interiéru nic moc není, nemá tu ani nic možnost drnčet. Většina replik má přístroje z Brouku, protože originální ukazatele Porsche jsou drahé. Ovšem stojí to za to. Čalounění červenou kůží působí naprosto luxusně a do tvarovaných sedadel nádherně zapadnu. Jsou samozřejmě jen dvě. Za nimi je luxusně čalouněný prostor využitelný pro zavazadla mnohem lépe než ten druhý pod přední kapotou. Ta mimochodem nemá klasickou vzpěru, ale podepíráte ji golfovou holí. Ptáte se proč? Já bych se raději zeptal, proč ne! Luxusní čalounění ukrývá nádrž a chybět nesmí ani rezerva v obalu. Golfový motiv je pak použitý i v interiéru, kde hlavice řadicí páky je také skutečný golfový míček. Inspirace jinou německou automobilkou je zřejmá.
Uvnitř se jen tak neuvelebíte
Ovšem ergonomie je samozřejmě trochu limitovaná rozměry a koncepcí auta. Pedály jsou samozřejmě vyosené a na několika set kilometrové vyjížďky se typ 356 opravdu nehodí. Ale on už ho stejně nikdo nikdy nebude takhle používat, nebo ano? Pedál spojky má docela dlouhý chod, ale potěšil mne plynový pedál ve formě otočného kolečka. Díky tomu se plyn dávkuje opravdu krásně citlivě. Výsledkem je, že se mi z auta vůbec nechce vystoupit, přijdu si s ním krásně propojený.
Koncepce vše vzadu je u Porsche samozřejmostí, techniku si pak půjčili u Volkswagenu Brouk, stejně tak zkrácenou platformu. Takže se vzadu ukrýval plochý čtyřválcový a vzduchem chlazený boxer OHV, ale u Porsche mu dali novou hlavu válců, vačky, sání a výfuk. Nakonec to završili dvojitým karburátorem, takže výkon byl více než dvojnásobný než v původním Volkswagenu, a opravdu to tak není jen rozšlápnutý Brouk, jak tvrdí posměváčci. Od roku 1955 se navíc prodával čtyřvačkový model Carrera, který je vzácný a docela drahý. Auto bylo dost dobré na závody, takže nad skromnou technikou není třeba ohrnovat nos. Některé závodní verze přitom upravovala firma Abarth, která byla jinak spjatá spíš s italským Fiatem.
Vypiplaná technika se skromným původem
I tady je motor z Brouku se svým typickým zvukem. U Atom Car Engineering se Broukům věnují již dlouho, umí motory opravit i upravit, a tak si s pohonnou jednotkou ve Speedsteru vyhráli. Koneckonců mají zkušenosti i se stavbou závodních motorů, takže najít pár koní navíc nebyl velký problém. Čtyřválcový vzduchem chlazený boxer tak disponuje přímým vstřikováním paliva a je naladěný na 140 koní, i když by nebyl problém naladit jej až na 530 koní.
Čtyřstupňová manuální plně synchronizovaná převodovka má také mechanicky přesný chod a měnit jednotlivé stupně je velice uspokojivé. Řízení je naprosto čisté a nezkreslené, což je u sportovních aut jedna z nejdůležitějších vlastností. Možná není auto samo o sobě nějak extrémně rychlé, ale pocitově mi přijde, že jedu rychle až až. Ovšem musíte se za volantem trochu snažit, vybírat stopu a hlídat ideální otáčky, protože absolutní hodnota výkonu je zkrátka taková, jaká je.
Žádná zbytečná kila navíc
Nezapomínejte, že typ 356 je lehoučký. Originální Speedster s šestnáctistovkou vážil 762 kilogramů a 58 % této hmotnosti zatěžuje zadní kola. Brzdy jsou naštěstí dostatečně silné a lehké auto krotí krásně poslušně. Navíc maximální rychlost je v docela rozumné míře a ideální je tak kolem 110 km/h. Dálnice prostě není domovem pro takové auto, vyrazte raději na nějaké kopcovité klikatice s krásným povrchem, tam si to za volantem užijete.
Podvozek tvoří torzní tyče a je naladěný spíše do tuha. Výmoly nemá rád a nebudou je mít rády ani vaše záda. Ale to se u auta podobného typu dá tak nějak čekat, ne? Zatímco při klidné jízdě je Speedster nádherně čitelný a jede krásně čistě, když mu šlápnete na krk, tak umí dovádět a smýkat zadkem do stran. To je ovšem tak krásně citlivé, že o všem víte dostatečně včas. Pro řízení mám totiž jen slova chvály – jde krásně zlehka a nemá vůbec žádnou prodlevu. Řídit 356 je parádní zábava, kterou si snad nejde ani neužít. To jak s autem během chvilky splynu, to je skutečná nádhera.
Vypadá neprakticky, ale má dost výhod
Výhodou broučí techniky je spolehlivost a dostupnost. A také snadná údržba a servisovatelnost, protože ke všemu je snadný přístup. Minimum elektroniky zase splňuje heslo, že co v autě není, to se nemůže pokazit. Díky platným homologacím a dokladům je auto na bílých značkách a připravené okamžitě k provozu na běžných silnicích za zlomek ceny originálu, zhruba za 1,5 milionu korun, i když záleží na tom, jaký si vyberete interiér, lak a další věci. Když bylo auto jako dárek, tak k němu firma dodala i luxusní tašku na míru a v ní byl volant, který jste mohli nadělit třeba pod stromeček. Ovšem obnovení výroby replik typu 356 už u Atom Car Engineering neplánují, originálních typů 356 je na prodej dost, a tak se raději budou zaměřovat na dříve představené repliky modelu 550 Spyder.
Když se čas modelu 356 nachýlil, přišlo legendární Porsche 911 (tehdy pod původním názvem 901). Přesto je starší model dodnes dost populární (samozřejmě méně než nástupce) a vyhrává ankety o nejlepší auto z šedesátých let. Repliky se vyrábějí stále. Z originálních 76 tisíc aut totiž přežila prý jen zhruba polovina a mezi nejdražší exempláře patří ten, který kdysi řídila zpěvačka Janis Joplin. Ten se v roce 2015 prodal za 1,8 milionu dolarů (zhruba 40 milionů Kč). Speester ale vlastnil i Steve McQueen nebo James Dean. Ve filmech se s ním proháněl Pierce Brosnan, Tom Cruise, Matt Damon nebo si pamatujete Dylanovo ze seriálu Beverly Hills. Já znám všechna tato auta, a právě proto jsem si to za volantem téhle repliky tak užil.
Samozřejmě, není to nejpraktičtější auto, ale má ohromný styl a šarm a nabídne vám za volantem neopakovatelný pocit. A když s ním pojedete, uvidíte tu radost a nadšení a možná i špetku závisti v očích ostatních řidičů a kolemjdoucích. Není divu, že tyto automobily vzbuzují v řidiči skutečnou vášeň, a i majitel Míra o něm dokáže vykládat hodiny se zanícením, zatímco mu v očích tancují jiskřičky nadšení. To je pro mne nakonec nejlepší důkaz o tom, jak skvělé a výjimečné toto auto je. Pro mnohé by podobná 356 i ve formě repliky byla splněným snem, to je mi jasné. Ostatně kdo by při těch cenách přeživších exemplářů jezdil po silnici skutečným typem 356, když si může skutečně užívat za volantem levnější, ale parádní repliky? Ano, není to pravé Porsche, ale já bych to v tomto případě nepovažoval za chybu.