Hlavní obsah

Výjimečné pohodlí a elegance: Mercedes-Benz 200 řady W110 ze šedesátých let potvrzuje kvality značky

Foto: Martin Palonder

V Mercedesu si snad pokaždé připadám, že jde o trochu výjimečné auto. Ne, nejsem vyloženě fanoušek značky, ale dobrý pocit z řízení trojcípé hvězdy mívám i tak. Uvidíme, zda jej budu mít i v klasickém exempláři, modelu 200 řady W110 ze šedesátých let.

Článek

Model W110 se začal vyrábět v roce 1961 v Sindelfingenu a dnes jej považujeme za jednoho z předků třídy E. Mercedes zářil ve střední třídě a nahradil jím modely W120 a W121. Fritz Nallinger začínal s čistým stolem a stvořil vlastně Mercedes, jak jej známe dodnes – velký, pohodlný, chytře vymyšlený a kvalitně vyrobený. V týmu designérů vedeném Karlem Wilfertem tehdy působil začínající Bruno Sacco, který se později stal šéfem designu celé značky a do konce milénia byl zodpovědný za téměř každý model trojcípé hvězdy.

Obchodní označení ale bylo u prvních modelů Mercedes-Benz 190 dle objemu motoru. V roce 1965 proběhla modernizace, motor se trochu zvětšil, a tak se objevil tento Mercedes-Benz 200. Většina aut byla ve verzi sedan, ale existoval i kombík Universal. Mimochodem šlo o první, který vyvinula a vyráběla sama automobilka. Do té doby byly všechny kombíky dílem externích karosářů. Jeho základ pak sloužil i sanitkám a pohřebním speciálům. I běžný sedan má ale velmi slušný zavazadlový prostor. On je totiž celý dost velký, i na poměry střední třídy té doby. A to ještě existovala speciální prodloužená osmimístná limuzína.

Foto: Martin Palonder

Řada W110 je pořádný kus auta a velký zadní převis nabídne slušný zavazadlový prostor. Nechybí ani náznak tehdy módních ploutviček.

Na první pohled je poznat hlavně jiné umístění předních blinkrů pod světly. Jiná jsou i zadní světla a chromované ozdoby. A také mají všechna auta chromované mřížky na C-sloupcích. Zadní tvar má připomínat v té době módní ploutvičky na zadních blatnících, které velmi vzdáleně připomínají předobraz v amerických automobilech. Není to ale jen parádička na efekt, tvar ploutví měl řidiči napovědět, kde končí auto, a usnadnit tak couvání a parkování. Kola mají správně barvu spodní části karoserie, které dvoubarevné lakování sluší.

I uvnitř jde o krásné auto

Interiér je prostorný a pohodlný. Jistě vám ale z fotek neušlo, že auto ještě bude potřebovat nějakou renovaci, hlavně čalouněných částí. Vertikálně umístěný přístrojový štít působí velmi originálně, ale chvíli mi trvá, než se v něm zorientuji. Před ním je velký volant s tenkým věncem, který se příjemně drží. Díky opravdu dlouhému zadnímu převisu je hodně prostorný i zavazadlový prostor. Mercedes je zkrátka pořádný kus auta.

Foto: Martin Palonder

Z fotek je patrné, že renovace bude potřebná, ale i tak z auta vyzařuje elegance a styl.

Koncepce je klasická, motor pod přední kapotou pohání zadní kola. Dvoulitr OHC má větší vrtání a krmí ho dva spádové karburátory Solex 38 PDSI. Kliková hřídel byla nově uložena pětkrát, takže má motor mnohem hladší chod. Výkon je 95 koní (70 kW), což Mercedesu umožní zrychlit na stovku za patnáct sekund a jet až 161 km/h. Spotřeba se přitom vejde pod 11 litrů.

Komfortní jízdní vlastnosti byly tehdy nadstandardní

Mercedes nabízel automatickou čtyřstupňovou převodovku za příplatek 1400 marek. V tomto autě je ale manuální řazení. Na páčku pod volantem si však rychle zvyknu. Kola jsou jen třináctipalcová, takže pneumatiky s vyšším profilem pohltí snáze drobné nerovnosti. Díky tomu je sedan opravdu pohodlný. Přední brzdy jsou kotoučové, zadní bubnové. S autem vážícím jen 1250 kilogramů ale nemají zas tolik práce.

Foto: Martin Palonder

Dvoulitrový motor sedanu bohatě stačí.

Právě u tohoto modelu začal Mercedes poprvé výrazně cílit svůj vývoj na bezpečnost posádky, což bylo právě důvodem pro takovou hmotnost. Hodně z toho bylo i díky zpřísňujícím se americkým předpisům, kterým chtěla německá automobilka vyhovět. Model W110 prošel mnoha rozsáhlými nárazovými testy a automobilka udělala vše proto, aby byla posádka v co největším bezpečí. Kabina byla navržená jako celek s deformačními zónami a při nárazu měla fungovat jako ochranná klec. Kromě toho najezdily prototypy přes tři miliony kilometrů, aby byly důkladně otestované i z pohledu spolehlivosti.

Mercedes výrobu ukončil v roce 1968 a celkem do té doby vzniklo 628 282 aut. Přes 70 tisíc z nich bylo v této variantě 200. I ostatní verze ale získaly skvělou pověst a popularitu po celém světě. Nástupcem se staly modely W114 a W115 přezdívané žralok. Na prodej se sedany W110 neobjevují už tak často, ale třeba tento kousek z roku 1965 nedávno hledal majitele přes Veterány na Truc a byl v inzerci za 280 tisíc korun. Bát byste se ale neměli, protože tyto Mercedesy jsou jedním z nejspolehlivějších aut německé automobilky. A i když už má požehnaný věk, nějaké každodenní cestování v letní sezoně krásně zvládne.

Související témata:
Mercedes-Benz 200
Načítám