Hlavní obsah

Jak jsme osvobozovali Plzeň: Válečný hrdina Jeep Willys MB se vrátil do Čech

Foto: Lukáš Volšický

Jeep Willys MB je symbolem americké druhoválečné mašinerie, který spojeneckým vojskům pomohl zvítězit na bojištích po celém světě. Po svezení v jednom z nich jsem toužil dlouhé roky a konečně jsem se dočkal. A co tenhle zážitek dělá ještě unikátnější? Svezl jsem se s Willysem, který údajně pomohl osvobodit Československo na konci války.

Článek

„Je jednou ze tří nejvýznamnějších amerických zbraní potřebných k vítězství ve druhé světové válce.“ To jsou slova Dwighta D. Eisenhowera, amerického generála a později prezidenta Spojených států amerických, o legendárním Jeepu Willys MB. Vyšší důstojníci jej oslavovali jako jedno z pěti nejdůležitějších armádních vybavení pro úspěšné boje v severní Africe i Evropě. Pětihvězdičkový generál George Marshall dokonce řekl, že je největším příspěvkem Ameriky k modernímu válčení. Jméno vojenských „džípů“ se následně stalo českým synonymem pro terénní auta.

Platonická láska k vojenskému Jeepu Willys je jedním z mých největších tajemství, lépe řečeno doteď byla. Už od dětství jej obdivuji pro jeho ikonický status a v dnešních dnech mne okouzluje zejména svou minulostí a posláním. Ve druhé světové válce byl univerzálním víceúčelovým vozidlem pro všechno. Vojákům pomáhal do bojů i zpět, britským speciálním jednotkám Special Air Service sloužil při ničení nepřátelských letišť v severní Africe nebo asistoval generálům a velitelům při plánování dalšího postupu spojeneckých vojsk. To je jen zlomek ze všech jeho bojových úkolů.

Foto: Lukáš Volšický

Jeep Willys MB byl jednou z nejvýznamnějších amerických „zbraní“ pro vítězství ve druhé světové válce

Pokud jste vojenskými příznivci, stejně jako já, je pro vás každé setkání s kultovním Willysem MB svátkem. Jenže dnes je to ještě unikátnější životní zážitek, protože právě teď nastupuji za obyčejný volant na ještě jednodušší sedačku, ukrývající hrdlo palivové nádrže, abych se s ním konečně kousíček projel. Pro českou historii je tenhle konkrétní Jeep o to významnější, protože podle dochovaných vzpomínek minulých majitelů i pamětníků byl údajně jedním z těch, které pomáhaly při osvobozování Plzně na konci války.

Dnes je v rukách nadšence Mirka, co si jej dovezl z Nizozemska jako vrak a nechal jej zrenovovat u certifikovaného restaurátora, který se věnuje depozitáři amerických muzeí. Říká mi, že ten je doslova zavalen renovacemi druhoválečných vojenských vozidel a čekací lhůta u něj je až 8 let! Kdybyste jej v dnešních dnech požádali o kompletní renovaci vašeho Willysu do originálního stavu, s největší pravděpodobností by se na něj dostalo až začátkem příštího desetiletí. Šílená představa, ale když vidíte výsledek, nepochybně stojí za to.

Foto: Lukáš Volšický

Kultovní vojenský Jeep se vyráběl pouze ve válečných letech 1941 až 1945. Celkem bylo vyrobeno 359 489 originálních Willysů MB a 277 896 sesterských Fordů GPW

Pečlivá a citlivá renovace Willysu z roku 1942 na starých českých značkách je totiž provedena tak, aby vypadal autenticky a spíše jako dokonale zachovalý exemplář než jako úplně nový vůz. Znalému oku však neunikne fakt, že tenhle konkrétní kus má dodělaná směrová světla. Historická vojenská vozidla jimi vybavena nebyla a majitel Mirek se rozhodl jej udělat bezpečnějším v normálním provozu. Jak sám říká, s Willysem rád jezdí s dětmi na zmrzlinu. Zážitek z toho má rodina i všichni přihlížející. Legendární Jeep je vždy v rukou pravověrných nadšenců, co jej ochotně ukazují dalším obdivovatelům.

Vraťme se ještě na chvilku o pár desítek minut zpět. Je jeden z posledních opravdu příjemných podzimních dnů a za východu slunce, opírajícího se do nás překvapivě teplými paprsky, si v klidu obcházím americkou ikonu. Mirek mi zatím vypráví o zajímavosti svého vozu – elektrickou síť nechal zmodernizovat ze šestivoltové na dvanáctivoltovou. Následně mi odhaluje i dostupnost náhradních dílů. Ani válečná mašinerie nedokázala zcela vyčerpat americké sklady, kde stále koupíte novou originální látkovou střechu i další komponenty.

Foto: Lukáš Volšický

Originální střecha je jedním z dílů, kterých jsou v Americe stále plné sklady. Majitelé často varují před neoriginálními díly s pochybnou kvalitou

Je připevněna kovovými knoflíky a s její konstrukcí se nejsnáze manipuluje ve dvou lidech. Jak následně sám poznávám, když ji skládáme. Jednoduchá trubková konstrukce se jinak kroutí a zasekává. Čelní sklo pak sklopíte na kapotu a zachytíte háky na pružinách. Ne nadarmo se říká, že v jednoduchosti je krása. Vše je bezproblémově přístupné a přimontované doslova pár šrouby, takže i sklápěcí čelní okno můžete odejmout a nahradit třeba kulometem ráže .30 nebo .50. Sklo přitom vymysleli ve Fordu a montáž zbraně si vyžádaly požadavky vládního tendru.

Jeep Willys uspěl v náročném testování, na které si vojenští řidiči sundali rukavičky

Americká armáda si ve výběrovém řízení na nové vojenské vozidlo s formálním jménem U.S. Army Truck, 1⁄4-ton, 4×4, Command Reconnaissance připravila a seznam přísných požadavků, mezi něž pochopitelně patřila i mechanická odolnost. Jak vojenští řidiči tehdy nové Jeepy testovali se můžete přesvědčit na dochovaných autentických záběrech. Spolu s odesíláním z továren v bednách byl Willys natolik promyšleným produktem, že k němu dokonce existoval návod, jak jej správně zničit, aby se nepřítel zmocnil maximálně nepoužitelného vraku.

Americká vláda nechala Willys vyvinout tak, aby jej vojáci dokázali složit kdekoliv na světě jen s pomocí základního nářadí. Ano, složit. Pro snazší transport se totiž Willysy dostávaly do oblastí svého nasazení kompletní i částečně rozebrané v bednách. Za války jej vyráběly společnosti Willys-Overland a Ford Motor Company, a dokonce se uvádí, že až 70 procent sesterského Fordu GPW bylo z kalifornské továrny odesláno v bednách. Současně se však říká, že pokud dnes víte o Willysu nevybaleném z krabice, zřejmě leží na dně atlantského nebo pacifického oceánu.

Foto: Lukáš Volšický

Vojenské Jeepy Willys MB jsou vybaveny ikonickou maskou chladiče s devíti svislými otvory. U civilních vozů ji však výrobce musel vyměnit za masku se sedmi otvory, aby se vyhnul soudním tahanicím s Fordem. Ten originální masku vymyslel, protože byla levnější na výrobu

A teď jsem za jeho volantem a všímám si, že tu není prostoru na rozdávání. Rozhlížím se po ovládacích prvcích, ale příliš to nezdržuji. Šlapu na spojku, skrze tuhou kulisu třístupňového manuálu s dog-leg kulisou kontroluji neutrál a sešlápnutím tlačítka startéru na podlaze jej probouzím k životu. V dnešních dnech v Česku najdete spoustu Willysů s neoriginálními motory, ale tenhle je celkově originální, včetně atmosférického 2,2litrového čtyřválce s jedním karburátorem. Ten mi připomíná, proč mám rád americká jména ve světě aut.

Oficiálně se mu říká L134 „Go Devil“, a když řadím jedničku pohybem řadicí páky doleva a k sobě a rozjíždím se, zjišťuji, že s Willysem umí překvapivě cvičit. Benzinová jednotka o 61 koních (45 kW) a 142 Nm od 2 000 ot./min. pracuje s pohotovostní hmotností 1 113 kilogramů a umí ji rozhýbat až na maximální rychlost 105 kilometrů v hodině. S rámovým podvozkem, listovými pružinami a tuhými nápravami je Willys přirozeně tvrdý a poskakuje na nerovnostech.

Foto: Lukáš Volšický

Čelní okno můžete vyklopit, sklopit nebo sundat a nahradit třeba kulometem Browning. Záleží jen na vašem vkusu, jak chcete Willys předvést nepříteli

Až začínám přemýšlet nad tím, jak bolestivé muselo být testování, kdy se vojenští řidiči s tehdy novými Jeepy rozhodně nemazlili. Ostatně si to můžete připomenout na autentických záběrech. Jen absolutní minimum Willysů se dnes vrátí do nelítostného terénu, ale aby projely všude, výrobce je vybavil pohonem všech kol i redukční převodovkou. Vyžádaly si to i přísné požadavky americké vlády.

Jenže vše jednou končí a já po svém krátkém svezení zastavuji na krajnici, vystupuji a děkuji Mirkovi za tenhle nezapomenutelný zážitek. Jeden z mých dávných „autařských“ snů se právě naplnil. Odteď budu při každém setkání vzpomínat na ty momenty, kdy jsem jej řídil. Jednu z nejvýznamnějších legend moderního válčení i jednu z nejdůležitějších zbraní, díky níž spojenci zvítězili ve druhé světové válce a osvobodili Československo. A to nejen ze západu. V rámci Lend-Lease Act neboli zákonu o půjčce a pronájmu se tisíce Willysů dostaly také do Sovětského svazu.

A moderní svět si z úspěchů Willysu vzal ponaučení. Americká armáda na něj později navázala pokročilejšími evolucemi a následně i kultovním bojovým vozidlem HMMWV, na civilním trhu prodávaným jako Hummer. Jeep CJ-2A, civilní nástupce slavného vojenského Jeepu Willys MB, se jen krátce po skončení druhé světové války stal prvním masově vyráběným vozem s pohonem všech kol. Oblíbili si jej zejména farmáři a za jeho volantem se naučil řídit i mistr volantu Ayrton Senna. Už chápete, proč je Jeep Willys MB tak žádaným sběratelským artiklem u vojenských i automobilových nadšenců?

Načítám